+alt+ ") Nowe.focus() } //-->
    trwa ładowanie menu ...

Światowy rekord predkości w jeździe non-stop
( Calais Frethun - Marseille )

Otwarcie piątej linii dużej prędkości LN5 - LGV Méditerranée , zakończyło pewien etap w historii kolei dużej prędkości we Francji, który zapoczątkowany został jeszcze przed 20 laty budową pierwszej linii między Paryżem a Lyonem - LN1 Paris Sud Est. Po raz pierwszy utworzony został ponad 1000 km ciąg linii LGV, łączący kanał La Manche z morzem Śródziemnym.
Uruchomienie LGV Méditerranée i początek prób prędkościowych mających trwać kilka miesięcy, nastąpiło 17 stycznia 2001 r.
Do testów użyto TGV Réseau 531, który z wielką pompą, przy udziale mediów został uruchomiony przez ministra transportu Jeana Claude Gayssota - tego samego, który kilka miesięcy wcześniej, z nie mniejszym rozgłosem przykręcił ostatnią symboliczną śrubę, łączącą kanał La Manche z morzem Śródziemnym. Seria jazd próbnych była oczywiście była pokazywana w TV, a szczególnie moment, kiedy mechanik prowadził TGV Réseau 531 mając przed sobą szklankę wody, która stała prawie nieruchomo, potwierdzając perfekcjonizm wykonania linii dużych prędkości we Francji.
Testy odbywały się przy prędkości 350 - 360 km/h, większej niż tej przy której linia będzie w przyszłości eksploatowana. Próby trwały od stycznia do maja 2001 r, na zakończenie których ten sam TGV Réseau 531, 26 maja zainaugurował jazdę od kanału La Manche po Morze Śródziemne, czyli od Calais do Marseille St. Charles, pokonując 1067.2 km odcinek. Wg. SNCF ów przejazd nie miał być próbą pobicia jakiegoś rekordu, a jedynie testem wytrzymałościowym - sprawdzeniem zachowania się jednostki TGV na tak długim dystansie jakim jest ponad 1000 km odcinek.
Testy, testami a na drugi dzień, we wszystkich mediach podano informację o nowym światowym rekordzie pociągu TGV, jakim jest jazda non-stop, przy której TGV Réseau 531 uzyskał średnią prędkość 306 km/h.
1067.2 km odcinek z Calais Frethun - Marsylia pokonał w czasie 3 h i 29 minut, a 1000 km pokonał w czasie 3h i 9 min uzyskując średnią predkość 317.46 km/h.

Valence TGV; TGV Réseau  531 TGV Réseau 531
LGV Méditerranée  
fot. SNCF*
Valence TGV; TGV Réseau  531 TGV Réseau 531
LGV Méditerranée  
fot. SNCF*
* - autor zdjęć : Philippe Giraaud, zdjęcia pochodzą z filmu DVD L'Odyssee Du TGV Mediterranee

Rekordowy skład z Calais Frethun wyjechał o godzinie 16:30 - na LGV Nord jechał w granicach 340 km/h (z ograniczeniem do 200 km/h w okolicach Lille) na LGV Interconnexion 300 km/h (z ograniczeniem do 230 km/h na Aeroport CDG i Marne la Vallee Chessy ) na LGV Paris Sud Est 330 km/h (z ograniczeniami do 250 km/h) na Rhône-Alpes 335 km/h, a na LGV Méditerranée ok. 360 km/h, gdzie tuż przez wiaduktem Garde Adhemar osiągnął prędkość 366, 6 km/h. Na dworzec Marseille St. Charles wjechał o 19:59. Zdaniem SNCF mógł przyjechać o kilka minut wcześniej, gdyby nie problemy z zajętością linii, na której odbywał się normalny ruch.


Należy dodać iż w pociągu TGV Reseau 531 nie przeprowadzano żadnej modyfikacji - był to normalny, wyprodukowany 8 lat temu skład, który miał za sobą 2,5 mln km jazdy. W wagonach zainstalowano jedynie aparaturę pomiarową i kamery, rejestrujące przebieg jazdy. Obecnie TGV Reseau 531, podobnie jak jego brat - rekordzista TGV Atlantique 325 na nosie ma niebieski pasek z napisem :

  Calais - Marseille 1067.2 - 3h29 26/05/2001  

TGV Reseau 531 Rekordowy TGV Reseau 531
Paris Gare du Nord
TGV Reseau 531 Rekordowy TGV Reseau 531
na pasku napis : Calais - Marseille 1067.2 - 3h29 26/05/2001
TGV Reseau 531; Champs Elysees; Le Train Capitale TGV Reseau 531 na Champs Elysees
impreza SNCF Le Train Capitale
w dniach 17 maja do 15 czerwca 2003