+alt+ ") Nowe.focus() } //-->
    trwa ładowanie menu ...

Przejechać się TGV ...


Jazda pociągiem TGV za każdym razem dostarcza niesamowitych i cudownych wrażeń, a jeśli będzie to nasz pierwszy raz, przeżycia będą niezapomniane i gwarantowane.
W tej części serwisu chciałbym udzielić kilku praktycznych rad dotyczących podróży TGV.

Jaki wybrać odcinek?

kryterium - szybkie tam i z powrotem

Oczywiście z pozoru wydawać by się mogło, że właściwą odpowiedzą na to pytanie będzie - możliwie najdłuższy odcinek - ale jeśli by wziąć pod uwagę cenę biletu i fakt, że będąc w Paryżu mamy w planie do zaliczenia wiele innych, ciekawych obiektów (np. dworce) najlepszym wyborem będzie możliwie krótki odcinek i taki na którym kursuje wiele pociągów, tak aby przejażdżkę tam i z powrotem zmieścić w 2 - 3 h.
Idealnym wyborem będzie tutaj linia LGV Nord z Paris Gare du Nord do Lille Flandres (lub Europe), zwłaszcza, że pociągi odjeżdżają tam w takcie godzinnym, a czasem nawet półgodzinnym.
Inną propozycją będzie linią Atlantycka i podróż tam i z powrotem na odcinku Paris Gare Pontparnasse - St Pierre des Corps. Parametry podobne jak na odcinku Paris - Lille, czyli godzina grzanki bez postojów z prędkością 300 km/h. Jednak zdecydowanie skłaniam bym się ku temu pierwszemu rozwiązaniu, ponieważ TGV na odcinku Paris - Lille nie jadą nigdzie dalej, nie są tak zapełnione (do 80 %) i jest ich zdecydowanie więcej, w odróżnieniu od TGV na odcinku Paris - St Pierre des Corps, których jest mniej i które zawsze jadą w dalszą trasę - do La Rochelle, czy Bordeaux łapiąc już w Paryżu 105 % zapełnienie. Można też rozważyć przejazd najnowszą linią LGV Est Européen gdzie obowiązuje prędkość 320 km/h i gdzie jeżdżą wyłącznie zmodernizowane TGV-Réseau, w odróżnieniu od LGV-Nord gdzie na odcinku Paris – Lile możemy trafić na najstarsze TGV-PSE, lub mało wygodne ex Eurostary. Z dworca Paris Est możemy pojechać np. do Nancy lub Metz, bo to tylko niewiele ponad godzina jazdy, lub nawet do Reims gdzie przejazd trwa zaledwie 45 min.
Jeśli wybraliśmy już trasę, teraz pozostaje nam pobiegnąć do kasy po bilet ....
A jak kupić bilet?
Wbrew pozorom pytanie, nie jest takie proste, zwłaszcza dla miłośników kolei, którzy nie znają francuskiego. A tutaj trzeba od razu powiedzieć, że Francuzi znają tylko język francuski. Wyjątki oczywiście są, ale to się tyczy ludzi młodych, tak wiec w miarę możliwości starajmy kupować bilet w kasach obsługiwanych przez ludzi młodych. Ja polecam jednak inny, zupełnie bezstresowy sposób – kupno biletu w automacie. Automat ma obsługę wielu języków (polskiego niestety nie ma) i w prosty sposób, na dotykowym ekranie umożliwia zakup biletu na dowolna trasę, wraz ze wskazaniem preferencji zajmowanego miejsca. Płatność za bilet odbywa się karta kredytową. Jeśli po kupnie biletu zapragnęliśmy zmienić godziny wyjazdu, to nie ma problemu – w tym samym automacie możemy bilet wymienić. Warto też zaznaczyć, że automaty dedykowane tylko do wymiany biletów znajdują się też na peronach.

Automat do kupna lub wymiany biletów w takich automatach możemy
kupić lub wymienić bilet ...
Automat do kupna lub wymiany biletów a w takich szybko wymienić bilet

O czym jeszcze musimy pamiętać?
Ano o tym, że przed wejściem na peron bilet musimy skasować. Bilet nie skasowany jest nie ważny. Ktoś zapyta - niby dlaczego musimy kasować bilet, który jest biletem na ściśle określoną relacje z jednoczesną rezerwacją miejsc. Ano dlatego, że istnieje możliwość, że niewykorzystany, wiec i nie skasowany bilet możemy wykorzystać na danej trasie. Przykładowo kupiliśmy bilet z Paryża do Lille, ale podstawiono TGV który nam nie pasuje (hipotetycznie). Nie ma problemu, możemy pojechać następnym. Nie będziemy mieli zapewnionego miejsca, ale bilet będzie ważny. Oczywiście uprzednio musimy sprawdzić, czy pociąg którym zamierzamy jechać nie jest w droższej taryfie, w porównaniu do tego, na którego kupiliśmy bilet (cena biletu różna jest nie tylko od odległości, ale i od godziny wyjazdu). W takim przypadku, bilet może być nie ważny i możemy mieć kłopoty.

Przed udaniem się na właściwy peron do naszego pociągu, musimy też pamiętać o dwóch zwyczajach charakterystycznych dla SNCF. Pierwszy to taki, że pociąg na klapach wyświetla się dopiero na 20 lub nawet 15 min przed planowanym odjazdem. Z pozoru jest to pewne utrudnienie, bo na peronie podstawiony jest oznakowany i gotowy do odjazdu pociąg, a ludzie tłoczą się przed peronami z wypatrzonym wzrokiem na tablice odjazdów ... Kiedy na tablicy wreszcie ukaże się właściwy pociąg wszyscy na hurra rzucają się na łeb na szyje (ratuj się kto może) by jak najszybciej ulokować się w swoim wagonie ...
Nie, nie .... tak nie ma !
tak może byłoby w Polsce, ale we Francji podróżni do swojego pociągu udają się spokojnie. Tak wiec, gdy nasz pociąg na 15 min przed odjazdem nie jest jeszcze wyświetlony, to nie ma co się denerwować ;)
Inny zwyczaj to taki że bywa tak, że bilety sprawdzane tuz przed wejściem na peron. Nie jest wygodne, zwłaszcza dla miłośnika kolei, który chciałby akurat zrobić z peronu zdjęcie, ale ze swojego doświadczenia wiem, że zawsze można się jakoś przemycić.

Kryterium - cena (czasu mamy dużo)

Jeśli mamy dużo czasu, nie wiele grosza w kieszeni i planujemy wypad TGV, do sprawy podchodzimy podobnie co wyżej - wybieramy możliwie krótkie połączenie, czyli np. Paris - Lille, ale wcześniej zaopatrujemy się w rozkład jazdy (można go zdobyć na dworcu Paris Gare du Nord) i kupujemy te połączenia, które są najtańsze. Przyjmując taką strategie, z Paryża do Lille, tam i z powrotem możemy się przejechać za 35 Euro.

Bilet Paris - Lille Bilet Paris Nord - Lille Flandres
42 Euro
Bilet Lille - Paris i trochę tańszy, bo w cenie 32 Euro,
bilet Lille Flandres - Paris Nord
Bilet TGV Haute Picardie - Aeroport CDG bilet TGV Haute Picardie - Aeroport CDG
22.9 Euro

Jeśli wyjazd planujesz odpowiednio wcześniej idealnym rozwiązaniem dla Ciebie będzie zapolować na jakiś promocyjny bilet w internecie. Do wyboru jest wiele miejsc, które mogą skusić nie tylko miłośnika kolei, ale szarego turysty, który będąc na wycieczce w Paryżu, wcale nie musi ograniczać się do zwiedzania tego miasta. Na jeden dzień może przecież wyskoczyć do Londynu, Brukseli, albo do Amsterdamu, łącząc przyjemne z pożytecznym. Przejażdżka Eurostarem z Paryża do Londynu, to tylko 2 godziny 35 min w jedną stronę, Thalysem do Brukseli tylko 1h25, a do Amsterdamu już 4h. Jednak od 2008 roku czas przejazdu z Paryża do Amsterdamu ma zostać skrócony do 3 h.
A ile kosztuje taki bilet do Londynu?
Jedyne 70 Euro ! przeliczając na złotówki to jakieś 240 zł, czyli podobnie jak w obie strony i na zbliżonym odcinku jakimś PKP IC-syfiskim, który prezentowanym komfortem nijak nie dorównuje Eurostarowi !
70 Euro (w obie strony) a w tym atrakcje :

  • jazda 300 km/h na całym odcinku, zarówno po stronie Francji jak i Anglii
  • przejazd przez tunel po kanałem La Mache (20-25 min)
  • Londyn i stara Anglia, gdzie zatrzymał się kolejowy świat
  • Dworzec St. Pancras, o największej na świecie 140 letniej hali peronowej

Bilet Paris - London Bilet na Eurostar Paris Nord - London Waterloo
za jedyne 34 Euro
Bilet London - Paris i powrotny Paris Nord - London Waterloo
w tej samej cenie

Ceny na TGV Thalys, są równie atrakcyjne. Z Paryża do Brukseli w obie strony (taryfa Smilys) to 49 Euro, a do Amsterdamu 65 Euro.
Warto dodać, że okazjonalnie SNCF sprzedaje bilety w super promocyjnych, wręcz symbolicznych cenach.
Nie zapominajmy też, że praktycznie wszystkie większe miasta Francji dostępne są z Paryża w ciągu jednego dnia. Np. Marsylia, Avignon, Nice, Bordeaux, La Rochelle, Lyon, Strasbourg... do wszystkich tych miast możemy pojechać TGV za 25 Euro, zwiedzić i tego samego wrócić.

Bilet TGV 2053 Paris Est - Strasbourg 2007.06.20 Bilet Paris Est - Strasbourg
za 15 Euro
Bilet TGV 2713 Paris Est - Reims 2007.06.22 Bilet Paris Est - Reims
za 10 Euro
Bilet Massy TGV - Lorraine
za 17 Euro

Jak upolować taki bilet?

Zakupu biletu należy dokonać w internecie na stronie www.tgv-europe.com. Należy to zrobić możliwie jak najwcześniej, ale nie wcześniej niż na 3 miesiące przed odjazdem. Bilet należy upolować w dosłownym znaczeniu tego słowa, czyli przykładowo jeśli planujemy kupić bilet na 16 czerwca, dobrze jest usiąść przed komputerem 16 marca już o 1:00 w nocy :)
Bilet w internecie kupujemy płacąc kartą kredytową, a otrzymujemy go pocztą w ciągu 3 dni. Bilety zakupione w internecie zawierają imię i nazwisko kupującego. Jednak dla SNCF nie ma to znaczenia. Dowód tożsamości nie jest wymagany, wiec w razie czego można go komuś odsprzedać.
Zakupiony bilet można sobie też wydrukować (format A4), ale taki bilet ważny będzie z dowodem tożsamości. Oczywiście dotyczy to wszystkich biletów na TGV i Thalys za wyjątkiem Eurostara. Bilet na Eurostara, jak i każdy bilet SNCF na pasku magnetycznym zawiera pewne dodatkowe informacje, służące miedzy innymi do jego wymiany (np. w automacie) ale i również jest wejściówką na zamknięta część peronów Eurostara.

Ceny biletów

Kategorie cen biletów można podzielić na trzy grupy. Ich cena jest proporcjonalna do ich elastyczności (zwrot, czy wymiana) a także od tego kiedy dany bilet zamierzamy kupić (czym wcześniej tym większa pula tańszych biletów).

  • PRO 2nde (Plein Tarif) - Bilet w taryfie normalnej, można go wymienić lub zwrócić otrzymując za to 100% kwoty jaką zapłaciliśmy za bilet. Na tym bilecie możemy tez pojechać następnym TGV.
  • Loisir – Bilet promocyjny, około 30-40% tańszy od normalnego biletu. Można go zwrócić lub wymienić na dzień przed odjazdem, jednak w przypadku zwrotu biletu musimy się liczyć z potrąceniem pewnej kwoty. Na ogół jest to 10 €.
  • Prem's - Bilet promocyjny, którego cena waha się w granicach 15-25 € bez względu na odległość i trasę. Mimo tego, że są to bilety są okazjonalne bo promują połączenie do jakiegoś szczególnego miasta lub daną sieć TGV, to jednak są stałą ofertą SNCF. Biletu nie można zwrócić ani wymienić.
Bilety PRO 2nde na stronie www.tgv-europe.com oznaczone są kolorem szarym, Loisir kolorem niebieskim, zaś najtańsze bilety Prem's kolorem pomarańczowym.
Bilety Promocyjne Prem's dostępne są w dniu sprzedaży (3 miesiące wcześniej) a także w kilka dni, lub tygodni potem, w zależności od trasy. Nie jest to wiec fikcyjna promocja podobna do tej w PKP-IC przykładowo na pociąg BWE i biletów za 19 € - biletów które w praktyce nie istnieją, tylko realna promocja dostępna dla wszystkich. Bilety Promocyjne Loisir dostępne są od dnia sprzedaży do około tygodnia, dwóch przed planowym odjazdem. Po tym czasie dostępne są już te najdroższe bilety, w taryfie normalnej, a bywa i tak że w dniu wyjazdu żadne bilety są już nie dostępne.
Warto też wspomnieć o fakcie, że zdarza się że w długim okresie sprzedaży, bilety 1 klasy są tańsze od klasy 2. Dzieje się tak wtedy, kiedy bilety Prem's klasy 2 zostają wykupione i w ofercie zostają już tylko Loisir 2 klasy i Prem's klasy 1, które są tańsze. Warto wtedy rozważyć przejażdżkę TGV w 1 klasie.

Ceny biletów na wybrane relacje

            Relacja/Taryfa                   Prem's             Loisir         PRO 2nde  
    Aeroport CDG - TGV Haute Picardie     17 25 27
Paris - Champagne Ardenne TGV 15 19 30
Massy TGV - Lorraine TGV 17 35 56
Aeroport CDG - Lorraine TGV 17 33 52
Paris - Lille 17 - 20 24 - 34 39 - 53
Paris - Lyon 19 - 22 40 - 52 63 - 82
Paris - Geneve1) 20 34 - 38 77
Paris - Avignon TGV 19 - 22 51 77 - 87
Paris - Marseille 19 - 22 51 80 - 93
Paris - Nice 19 - 22 34 - 59 93 - 112
Paris - St Pierre des Corps 17 25 41
Paris - Bordeaux 19 - 22 43 68
Paris - Nantes 19 - 22 36 - 46 57
Paris - Rennes 19 - 22 34 - 36 55
Paris - Strasbourg 15 - 19 41 - 60 65 - 82
Paris - Nancy 17 - 20 33 - 41 52 - 64
Paris - Reims 10 - 15 19 30
Paris - Zurich1) 25 - 50 61 - 73 103
Paris - Bruxelles2) 25 41 82
Paris - Koln2) 25 45 91
Paris - Amsterdam2) 36 53 105
Paris - London3) 38 80 - 148 218 - 230

Podane ceny biletów dotyczą klasy 2 i mogą się zmieniać w zalezności od dnia i godziny wyjazdu. Dlatego dla pewności lepiej sprawdzić na www.tgv-europe.com

1) - Połączenia obsługiwane przez spółka Lyria.
  Taryfy odpowiednio od najtańszej do najdroższej mają nazwy : PICCOLISSIMO, PICCOLO, PICCOLO Flexi, NORMAL ADULT
2) - Połączenia obsługiwane przez Thalys.
  Taryfy odpowiednio od najtańszej do najdroższej mają nazwy : SMOOVE, OptiWay, LIBRYS
3) - Połączenia obsługiwane przez Eurostar.

O czym warto wiedzieć?

Jeśli planujesz przejażdżkę TGV i będzie to Twój pierwszy raz warto nie zapomnieć o paru istotnych faktach :

  • Wagony wszystkich pociągów TGV są bezprzedziałowe
  • wszystkie pociągi we Francji (SNCF) - tak jak na ojczyznę pociągów przystało - poruszają się lewą stroną, więc dobrze jest zajmować miejsce przy oknie, ale te z prawej strony, tak aby widzieć sąsiedni tor i nadjeżdżające z przeciwka TGV. Prędkość mijania wynosi wtedy 600 km/h - warto to zobaczyć i poczuć.
  • Podczas jazdy pociągu z strefie bezprądowej, wyłącznik główny jest zamykany - łatwo to wyczuć, ponieważ na chwilę przestaje działać klimatyzacja - nie przegap tego momentu !
  • Jeśli zależy Ci na dobrym miejscu, szukaj go w wagonie dla palących, gdzie jest trochę luźniej. Będąc odrobinę wcześniej przed odjazdem, możesz zając miejsce komuś innemu - Francuzi są bardzo kulturalni - gdy zobaczą, że ich miejsce zajął ktoś inny, raczej nie będą się o nie spierać, a usiądą gdzie indziej, zwłaszcza, że ich podróż będzie trwała tylko godzinę. Osobiście nie polecam takich sposobów zdobywania miejsc, tym bardziej, że o dobre miejsce wystarczy współpasażera poprosić.
  • Niektóre zmodernizowane TGV PSE, TGV Réseau, TGV Atlantique oraz TGV POS posiadają podwójną numeracje miejsc, która ustawiana jest w zależności od kierunku jazdy pociągu. Oznacza to, że pewne grupy miejsc bez względu na ustawienie składu zawsze będą zgodne z kierunkiem jazdy. Niestety póki co, ta właściwość nie jest jeszcze wykorzystana przy rezerwacji miejsc, ale warto o tym wiedzieć, podczas kupowania biletów np. w internecie, gdzie metodą trafiania można sobie wybrać odpowiednie miejsce. Zmodernizowane TGV Réseau i TGV POS kursują na nowej linii LGV Est Européen.
  • Jeśli po raz pierwszy będziesz jechał LGV Nord, np. z Paryża do Lille koniecznie zwróć uwagę na równolegle przebiegającą autostradę A1, jaką będziesz miął po prawej stronie (jadąc w kierunku Lille) - warto popatrzyć, jak na tej szybkiej autostradzie, samochody jadące 160 - 200 km/h zostają w tyle ....

    LGV-Nord i widok na autostradę A1
    ujęcie z okna TGV - prędkość 300 km/h    
    19.06.2001, 12h55

    Nie zapomnij też o stacji TGV Haute Picardie, którą miniesz po 30 min jazdy.

  • Bilety w pociągach TGV nie zawsze są sprawdzane (kiedyś w ciągu jednego dnia, jadąc czterema TGV tylko raz sprawdzali bilety), ale nie wykorzystuj tej informacji, ponieważ kary na przejazd bez biletu są wysokie.

Twój TGV spóźnił się więcej niż 20 min

To skandal - masz pełne prawo tak twierdzić ;)
Ale na tym sprawa się nie zamyka, bo po opuszczeniu pociągu otrzymasz zaadresowaną kopertę. Musisz ją wypełnić, wrzucić tam swój bilet i to cisnąć do skrzynki La Poste. Po kilku dniach otrzymasz od SNCF bon, który jest równowartością podanej kwoty. Jest on ważny przez rok i możesz go wykorzystać płacąc za bilet kupowany w kasach.

koperta Taką kopertę otrzymasz
lub o taką się postarać
koperta Trzeba ją też wypełnić
koperta i taki bon otrzymasz
ten jest okurat na kwotę 4.6 EUR

Komfort pociągów TGV

Pociągi TGV, pod względem prezentowanego przez nie komfortu zaliczyć można do pociągów o bardzo wysokim standardzie, jest on jednak różny w zależności od rodzaju TGV. Wg. mojej oceny zdecydowane najbardziej komfortowe są TGV Duplex - fotele są wygodne, podróżny ma do dyspozycji dużą przestrzeń (także klasy 2), a okna - co jest cechą charakterystyczną górnego pokładu - usytuowane na wysokości łokcia - bardzo nisko, co umożliwia szerokie pole widzenia. TGV Réseau, czy Thalys reprezentują nie mniejszy komfort, natomiast TGV PSE i Eurostary trochę niższy, ze względu na większy poziom hałasu wewnątrz wagonów.
Jeśli chodzi o poziom hałasu w wagonach, to w tym rankingu najlepiej wypada znakomicie wytłumiony górny pokład TGV Duplex - zapewne głównym sprawcą tego stanu rzeczy jest dolny pokład, który skutecznie tłumi wszelkie hałasy pochodzące od wózków. Wg. subiektywnej oceny podróżnych poziom wytłumienia górnego pokładu jest wyższy od wagonów ICE, które podobno zaliczają się do najbardziej komfortowych. Podobno bo ja umieścił bym je tak między TGV Réseau a TGV Atlantique. Niestety, poziom hałasu w dolnym poziomie TGV Duplex jest już duzo wyższy - na tyle wysoki, że porównywalny z TGV Atlantique, albo nawet z pierwszymi TGV PSE. Jednak mimo tych niedogodności dolny pokład jest bez wątpienia prawdziwym rajem dla miłośników kolei - to ze względu na fakt, iż okna umiejscowione są bardzo nisko, prawie tuż przy torowisku, przez co wrażenie prędkości dużo wyższe.

Fotografowanie w SNCF

Fotografowanie pociągów, np. na dworcach nie jest zabronione, a wśród mechaników nawet mile widziane - kilka razy zostałem pozdrowiony przez mechaników, a nawet zapraszany do wewnątrz (kabiny mechanika), jednak musimy pamiętać, że : zabronione jest używanie statywów, jak i również o tym że przez niektórych mundurowych panów przepis o fotografowaniu może być źle zinterpretowany, wiec dla pewności - gdy zobaczymy kogoś mundurowego (nie SNCF) na chwile wstrzymajmy się z robieniem zdjęć.

Jazda w kabinie TGV

Wg. mojej opinii statycznie łatwiej można się załapać do kabiny TGV, niż do jakiegoś polskiego lok'a, ale dla nas - Polaków - dużym kłopotem będzie tutaj bariera językowa - ot, trzeba tylko znać francuski ...
Jednak gdy to nie jest dla nas problemem, wystarczy grzecznie poprosić, a na 50 % się uda ...
Mnie się udało, ale to dzięki Adamowi, któremu jestem bardzo wdzięczny. To było na trasie z Paryża do Lille, pewnego piątkowego poranka - mojego najpiękniejszego dnia w życiu.
Jednak o ile jazda w kabinie mechanika może stanowić pewne wyzwanmie, to dużego problemu nie stanowi sama wizyta w kabinie mechanika. Wielokrotnie spotkałem się z sytuacją kiedy to mechanik, widząc mnie gdy fotografuje jego pociąg, zapraszał mnie do siebie. Kiedyś próbowałem odmówić, tłumacząc, że jestem ze swoją druga połową i że sama fotka pociągu mi wystarczy... Nie odpuścił, zaprosił nas oboje do siebie. Potem się okazało, że nie wiele mu już zostało do emerytury i dlatego był taki hojny :)
Ilekroć jestem we Francji zawsze niezwykle miłych ludzi potykam...

Kilka ujęć z kabiny mechanika :

fot. Rafał Tomasik
Paryż, okolice La Chapelle
i Thalys PBA
fot. Rafał Tomasik
Początek LGV Nord
fot. Rafał Tomasik
i pierwszy kanton LGV
fot. Rafał Tomasik
rozjazdy z ruchomym dziobem
fot. Rafał Tomasik
TGV Haute Picardie
fot. Rafał Tomasik
i TGV-Réseau
TGV9526, Bruxelles Midi - Lyon - Marseille
fot. Rafał Tomasik
autostrada A1
fot. Rafał Tomasik
mijanka z Eurostarem
fot. Rafał Tomasik
Lille
na wprost Lile-Europe
na lewo zjazd do Lille-Flanndres
fot. Rafał Tomasik
koniec sygnalizacji kabinowej
i LGV Nord
fot. Rafał Tomasik
i Lille Flandres