trwa ładowanie menu ...

System kontroli prędkości - KVB

System kontroli prędkości KVB jest stosunkowo nowym systemem. Został opracowany w Szwecji i zaczął być instalowany we Francji od lat 90. Etymologicznie mówiąc, KVB to Contrôle de Vitesse par Balises ( Kontrola prędkości z użyciem wyznaczników ).
Jest to system bezpieczeństwa instalowany na zwykłych, klasycznych liniach francuskich.
Jest w stanie wytrzymać prędkości do 220km/h Zasada działania tego systemu polega na wykorzystaniu zjawiska indukcji elektromagnetycznej, jaka powstaje w urządzeniach KVB w chwili pojawienia się lokomotywy.

Instalacje naziemne wyglądają mniej więcej tak :

Instalacje KVB

To po prostu takie żółte skrzynki instalowane miedzy torami. Najczęściej mamy grupy dwóch, albo trzech skrzynek, rzadko skrzynki są pojedyncze (każda z nich wysyła informacje innego typu).

Skrzynki KVB są najczęściej instalowane przy semaforach oraz tabliczkach ograniczenia prędkości, ale w razie potrzeby mogą być też instalowane w szczerym polu

Głównym celem KVB jest :

  • Sprawdzanie, czy mechanik nie przekracza dozwolonej prędkości
  • Protekcja niektórych sygnałów przed przejazdem
    (czyli nie da się przejechać słynnego czerwonego światła

System KVB jest stresujący dla mechaników, jednak po zainstalowaniu tego systemu znacznie spadła liczba katastrof kolejowych we Francji spowodowanych przez błąd człowieka.

Transmisja informacji miedzy ziemia, a lokomotywą odbywa się za pomocą fal radiowych (częstotliwość w okolicach 4 Mhz). Skrzynki nie są podłączone do żadnego źródła zasilania, ponieważ pod lokomotywą znajduje się antena nadawcza, która wysyła pole magnetyczne, w chwili kiedy lokomotywa jedzie nad skrzynką KVB Dzięki zjawisku indukcji elektromagnetycznej w skrzynce indukuje napięcie elektryczne niezbędne do zasilania elektroniki skrzynki, która drogą radiowa wysyła odpiwiednie informacje do lokomotywy.

W lokomotywie znajduje się komputer, odbiera on informacje zebrane ze skrzynek, Przetwarza je, i rysuje sobie w pamięci grafik z krzywymi prędkości, porównując je z aktualną prędkością pociągu. Jeśli kalkulator KVB uzna, że pociag jedzie za szybko, uprzedzi mechanika sygnałem dźwiękowym - jeśli ten natychmiast nie zareaguje odpowiednim hamowaniem (kalkulator KVB bada sile hamowania) to nastąpi hamowanie awaryjne.
Aby system zareagował wystarczy przekroczyć dozwolona prędkość o 5 km/h

Ponieważ pociąg pociągowi nie jest równy to w lokach przed odjazdem do KVB trzeba wpisać parę intotnych informacji, parametrów o pociągu :

  • długość (w setce metrów)
  • prędkość max
  • współczynnik hamowania (w metrach na sekundę)
  • typ pociągu :
    • V - Pasażerski
    • ME- Szybki towarowy
    • MA- Wolny towarowy

W przypadku jednostek trakcyjnych takich jak np: TGV, mechanik nie musi niczego wpisywać, bo wszystkie niezbędne informacje zapisane są na stałe w pamieci.

Schemat wyświetlacza KVB
Dolna cześć widoczna na tym schemacie istnieje tylko w lokomotywach,
w zestawach trakcyjnych i TGV mamy tylko ta górna cześć.