+alt+ ") Nowe.focus() } function displayWindow13(src,s,w,s_img,w_img,alt,scrollbars) { if (Nowe) { if (ie4) Nowe.close(); else if (nn4) Nowe.closed; Nowe=null }; if( scrollbars == null ) scrollbars = "0"; str = ""; str += "resizable=0,"; str += "scrollbars=" + scrollbars + ","; str += "width=" + s + ","; str += "height=" + w + ","; if ( window.screen ) { var ah = screen.availHeight - 0; var aw = screen.availWidth - 0; var xc = ( aw - s ) / 2; var yc = 1; str += ",left=" + xc + ",screenX=" + xc; str += ",top=" + yc + ",screenY=" + yc; }; Nowe=window.open("", "",str); Nowe.document.write(""+alt+" +alt+ ") Nowe.focus() } function displayWindow11(src,s,w,s_img,w_img,alt,scrollbars) { if (Nowe) { if (ie4) Nowe.close(); else if (nn4) Nowe.closed; Nowe=null }; if( scrollbars == null ) scrollbars = "0"; str = ""; str += "resizable=0,"; str += "scrollbars=" + scrollbars + ","; str += "width=" + s + ","; str += "height=" + w + ","; if ( window.screen ) { var ah = screen.availHeight - 0; var aw = screen.availWidth - 0; var xc = ( aw - s ) / 2; var yc = 1; str += ",left=" + xc + ",screenX=" + xc; str += ",top=" + yc + ",screenY=" + yc; }; Nowe=window.open("", "",str); Nowe.document.write(""+alt+" +alt+ ") Nowe.focus() } //-->
    trwa ładowanie menu ...

TGV w 'pigułce'


TGV to skrót od Train a Grande Vitesse oznaczający tyle co - super pociąg dużej prędkości. Ich prędkość eksploatacyjna wynosi obecnie 300 i 320 km/h. Tak wysokie prędkości maksymalne i specyfika francuskich linii dużych prędkości polegająca na tym, że specjalne pod TGV linie są wydzielone i biegną poza wielkimi aglomeracjami miejskimi, pozwalają na uzyskiwanie bardzo wysokich prędkości handlowych, przekraczających 200 km/h i dochodzących nawet do 280 km/h. Taka prędkość podróżna zalicza je do najszybszych pociągów świata.

Logo TGV

1980 - 1985 1985 - 1990 1990 - 10/2000 po 10/2000

TGV to symbol najwyższej i wyszukanej technologii XX w, a światowym rekordem prędkości wynoszącym 515 km/h, a potem podwyższonym do 574.8 km/h pociągi tej technologii pozostawiły daleko w tyle inne konstrukcje szybkich pociągów w Europie i na świecie. Ojczyzną pociągów TGV jest oczywiście Francja. Data urodzin tego super pociągu to rok 1981. 300 km/h jeżdżą od roku 1989 (wcześniej jeździły 270 km/h), a 320 km/h od rozkładu 2003/2004.
Jednak TGV to nie tylko pociąg, a system obejmujący również specjalne torowisko i sygnalizacje. Tory pod TGV to specjalne linie TGV, tzw. linie dużej prędkości nazywanie też jako LGV (od Ligne a Grande Vitesse). Francja pod względem długości sieci TGV, jak i również obsługiwanych na nich jednostkach TGV, od co najmniej 20 lat jest absolutnym liderem.


Rywalem pociągów TGV od zawsze był japoński Shinkansen, który jako pierwszy - już z początkiem lat 60-tych przekroczył barierę 200 km/h. Jednak w chwili obecnej wydaje się, że Shinkansen'y są już w cieniu TGV, ponieważ :

  • Obecnie pociągi TGV (Duplex, Réseau, POS) eksploatowane są z prędkością 300 i 320 km/h więc na dzień dzisiejszy są to pociągi z największą predkością maksymalną (Vmax).
  • we Francji, wszystkie TGV w ilości ponad 460 szt. jeździ po ponad 1900 km odcinku z prędkością 300 km/h, a na 300 km odcinku LGV Est z prędkością 320 km/h, zaś w Japonii tylko Shinkansen'y serii 500, w skromnej ilości kilkunastu sztuk eksploatowane są z prędkością 300 km/h - pozostała flota serii 100, 200, 300, 400, 700 eksploatowana jest obecnie przy prędkościach odpowiednio : 260, 240, 270 i 285 km/h jak to ma miejsce w przypadku super opływowego i kosmicznego pociągu serii 700. Japońskie pociągi i ich szybkość to nic innego jak czysty mit.
  • Do pociągów TGV należą trzy światowe rekordy - rekord maksymalnej prędkości, czasu przejazdu (jazdy non-stop), oraz prędkości średniej (handlowej) z jaką codziennie pokonują odległości między stacjami położonymi bezpośrednio na linii dużej prędkości (LGV).
    Przykładem może być tutaj pociąg TGV5452 relacji Strasbourg - Nantes, który 167.7 km odcinek miedzy dworcem Champagne-Ardenne TGV a Lorraine TGV pokonuje w czasie 37 min, tym samym uzyskując prędkość średnią 271.8 km/h.

      TGV jest więc najszybszym rozkładowym pociągiem świata  

Prawie wszystkie TGV podczas prezentacji w lokomotywowni EIMM TGV PSE. Zdjęcie edytowane przedstawia : TGV Duplex 241, Thalys PBKA 4505, rekordowy TGV PSE 16 (rekord prędkości 380 km/h z 26 lutego 1981), Eurostar 3201, rekordowy TGV Atlantique 325 (rekord prędkości 515 km/h z 18 maja 1990), jednostkę pomiarową IRIS320 (były TGV Réseau 4530), TGV POS 4403, TGV La Poste, oraz rekordowy TGV Réseau 531 (rekord czasu przejazdu 1067 km w czasie 3h29)


Wygląd zewnętrzny pociągów TGV

Nie wnikając na razie w szczegóły techniczne budowy, napędu, sygnalizacji, pod względem wyglądu zewnętrznego, z dużym przybliżeniem wszystkie obecnie eksploatowane pociągi TGV można podzielić na 3 grupy. Do pierwszej można zaliczyć TGV PSE, z bardziej wyprofilowanym czołem TGV Atlantique, TGV Réseau i jego czerwonego brata Thalys PBA. Do drugiej TGV Duplex, który wyglądem zasadniczo różni się od pozostałych TGV (piętrowy układ wagonów) a do trzeciej Eurostara. Jest jeszcze TGV Thalys PBKA, który głowice napędową ma od TGV Duplex, a wagony od TGV I i II generacji. Do tej grupy można też zaliczyć najnowsze jednostki TGV-POS, które z zewnątrz są takie same jak Thlays - PBKA tyle, że w barwach SNCF'u. Od czerwca 2006 r można też spotkać TGV z głowicami TGV Réseau i z wagonami TGV Duplex. Te jednostki dostały nazwę TGV RD.
Wszystkie pociągi TGV mają taką samą konfiguracje - składają się z dwóch lokomotyw (to tzw. głowice napędowe) i znajdującymi się pomiędzy nimi zestawu wagonów. W normalnej eksploatacji połączone są one na stałe, na wspólnych wózkach. Wagony są klimatyzowane i hermetyzowane (za wyjątkiem TGV - PSE i TGV Atlantique). Ilość wagonów w poszczególnych generacjach TGV jest rózna i wynosi odpowiednio 10 wagonów w przypadku TGV Atlantique, 18 wagonów w przypadku Eurostara i 8 w posostałych TGV.

Grenoble TGV-Paris Sud-Est 18  TGV6920 Grenoble - Paris Lyon 2005.06.21, 16h21 TGV Paris Sud Est
Paris Gare Montparnasse TGV Atlantique  401  TGV8423 Paris Montparnasse - Bordeaux  2003.06.16, 12h18 TGV Atlantique
Strasbourg TGV Réseau 536  TGV2053 Paris Est - Strasbourg 2007.06.20, 11h01 TGV Réseau
Paris Gare du Nord   Thalys PBA 4536 2005.06.14, 09h15 Thalys PBA
Paris Gare du Nord   Thalys PBKA 4344 2003.06.22, 10h41 Thalys PBKA
TGV Duplex 226; Marseille St Charles; 8.05.2007 fot. (c)apothequer, Pharmacie Leleu TGV Duplex
Strasbourg TGV POS 4407 TGV9291 Paris Est - Zürich HB 2007.06.20, 10h54 TGV POS
Paris Gare du Nord  Ex Eurostar 3017 2004.08.17, 17h14 Eurostar
TGV Haute Picardie ex Eurostar 3227 TGV7040 Lille Flandres-Paris Nord  2003.06.15, 11h29 ex Eurostar
Eurostar będący
własnością SNCF


Podział pociągów TGV (generacje)

Konstrukcje pociągów TGV , ze względu na nowo powstałe i wciąż zmieniające się technologie, można podzielić na III generacje i 9 rodzajów.

TGV PSE
TGV
Atlantique
TGV
Reseau
  Thalys  
PBA
Thalys
PBKA
Duplex
Eurostar
Seria
23000 i 33000 24000 28000 i 38000 38000 43000 29000 3730000
generacja
I II II II III III III
rok budowy
1978 - 84 1989 - 92 1992 - 96 1995 - 96 1996 - 98 1995 - 1997
1999 - 2006
1993 - 96
liczba głowic/
wagonów
2 / 8 2 / 10 2 / 8 2 / 8 2 / 8 2 / 8
2 / 18
miejsca 
siedzące
1 klasa / 2 klasa
110/240 (I ren.)
69/276 (II ren.)
116/369
(105/354
po renowacji)
120/257
(111/250
po renowacji)
120/257 120/257 184/328 
 + 10 siedzeń przystawianych 
206/560 
Ilość systemów
zasiania
2 lub 3
2
2 lub 3
3
4
2
3 lub 4
systemy
zasilania
25kV/50Hz
1500V DC 
i dodatkowo
15kV 16 2/3 Hz
25kV/50Hz
1500V DC
25kV/50Hz
1500V DC
i dodatkowo 3kV DC
25kV/50Hz
1500V DC
3kV
DC
25kV/50Hz 
1500V DC
3 kV DC
15kV 16 2/3 Hz
25kV/50Hz
1500V DC
25 kV/50 Hz 
750V DC 
3kV DC 
i dodatkowo 1500V DC
systemy
kontroli
prędkości
KVB
Crocodile
KVB 
Crocodile
KVB 
Crocodile 
6 w jednostkach trójsystemowych dodatkowo :
ATB
(Holandia) 
TBL
(Belgia) 
i RS4
(Włochy)
KVB 
Crocodile 
TBL
(Belgia)

ATB (Holandia)
KVB 
Crocodile 
TBL
(Belgia) 
ATB (Holandia)
Indusi (Niemcy)
KVB 
Crocodile
KVB 
Crocodile 
TBL
(Belgia)
ATB
(Holandia)
AWS/ATP
(Anglia)
systemy
sygnalizji
kabinowej
TVM 300
TVM 430
(w 85 jednostkach)
TVM 300 
TVM 430
(w 21 jednostkach)
TVM 430 
TVM 300 
 
TVM 430 
TVM 300
 
TVM 430 
TVM 300
LZB 
(Niemcy)
 TVM 430 
TVM 300
 TVM 430 
TVM 300
maksymalnie osiągnięta prędkość
380,4 km/h 515,3 km/h 366,6 km/h         334,7 km/h
Maksymalna
dopuszczalna
prędkość
300 km/h 300 km/h 320 km/h 320 km/h 320 km/h 320 km/h
300 km/h
Maksymalna
planowa
prędkość
300 km/h

270 km/h 
(w 16 jednostkach)

220 km/h 
na klasycznych liniach

300 km/h 
na LGV 

220 km/h 
na klasycznych liniach

320 km/h 
na LGV

220 km/h 
na klasycznych liniach

320 km/h 
na LGV

220 km/h 
na klasycznych liniach


300 km/h 
na LGV

250 km/h 
(15 kV)

220 km/h 
na klasycznych liniach

320 km/h 
na LGV

220 km/h 
na klasycznych liniach

300 km/h 
na LGV

220 km/h 
na klasycznych liniach

160 km/h
(750V) 

Maksymalna
siła pociągowa
210 kN 218 kN 212 kN 212 kN 212 kN 212 kN  
liczba osi /
z tego liczba
osi napędzanych
26 / 12 30 / 8 26 / 8 26 / 8 26 / 8 26 / 8
48 / 12
liczba
/ rodzaj silników
12 / pradu stałego sterowane z układu
falownikowego
8 / 3-fazowe synchroniczne autopilotowe 8 / 3-fazowe synchroniczne autopilotowe 8 / 3-fazowe synchroniczne autopilotowe 8 / 3-fazowe synchroniczne autopilotowe
8 / 3-fazowe synchroniczne autopilotowe
12 / 3-fazowe asynchroniczne
maksymalna
moc
6450 kW 
(25 kV) 

3100 kW
(1500V)


2800 kW
(15 kV)

8750 kW 
(25 kV) 

3880 kW
(1500V)

8750 kW
(25 kV)

3680 kW
(1500V)

8750 kW 
(25 kV)

3680 kW
(1500V)

8750 kW 
(25 kV) 

5120 kW
(15 kV)

3680 kW
(1500V, 3 kV)

8750 kW 
(25 kV)

3700 kW
(1500V)

12240 kW
(25 kV)

5700 kW
(3 kV)

3400 kW
(750 V)

masa netto
pociągu
385 t
(trójsystemowe 389 t)
444 t 383 t 388 t 383 t 390 t
752 t
długość pociągu
200,19 m 237,59 m 200,19 m 200,19 m 200,19 m 200,19 m
393,72 m
ilość jednostek
107 
105
60 
9
17
89
38 
Szczegóły
ilostanu
98 (dwusystemowe) 

3.5 
(pociągi pocztowe  La Poste) 

9 
(trójsystemowe) 
 
 

  33 
dwusystemowych 

26 
trójsystemowych 

 

  7 (SNCB) 

2 (DB) 

2 (NL) 

6 (SNCF)

  7 
jednostek 
(3301-3314) 
wykonane 
w wersji 
skróconej

9 
wykonane w wersji 4 systemowej

Stacjonowanie
jednostek
Technicentre Sud-Est Européen Technicentre Atlantique Technicentre Le landy,  Technicentre Sud-Est Européen, Technicentre Est Européen Technicentre Le Landy  Jednostki SNCF 
w Technicentre Le Landy 

pozostałe w Forest 
(Bruksela)

Technicentre Sud-Est Européen,
Technicentre Atlantique
3001-3022, 3301-3314 
w Temple Mills  International 
(London) 

3101-3108 
w Forest 
(Bruksela) 

3201-3232 
w Technicentre Le Landy 

Linie duzych predkości
Ligne a Grande Vitesse
(LGV)
obługiwane
przez TGV
Paris Sud-Est (LN1)
Rhône-Alpes (LN4)
Méditerranée (LN5)
Atlantique (LN2)
i Nord Europe (LN3)
(jednostki z TVM430)
Nord Europe (LN3)
Paris Sud-Est (LN1)
Rhône-Alpes (LN4)
Méditerranée (LN5)
Atlantique (LN2)
Interconnexion
Nord Europe (LN3)
Interconnexion
Nord Europe (LN3)
Interconnexion
Paris Sud-Est (LN1)
Rhône-Alpes (LN4)
Méditerranée (LN5)
Interconnexion
Nord (LN3)
Nord Europe (LN3)
Dworzec w Paryżu
na którym można
daną jednostkę
spotkać
Gare de Lyon
Gare du Nord
Montparnasse Gare du Nord
Gare de Lyon
Gare de l'Est
Gare du Nord Gare du Nord Gare de Lyon
Gare Montparnasse
Gare du Nord
Numeracja
01-37, 39-69,
71-87,89-98
100-102
(dwusystemowe)

110 - 118 (trójsystemowe)

301-405 501, 503-514, 534-553  (dwusystemowe) 

4501-4530,4551 (trójsystemowe)

4532-4540 4301-4307 
(SNCB)

4321-4322 
(DB)

4331-4332 
(NL)

4341-4346 
(SNCF)

201-230,
231-242,
243-289
3001-3022 
(UK) 

3101-3108 
(SNCB) 

3201-3232
(SNCF) 

3301-3314 
(UK)

Uwagi
- n° 16 ustanowił
w roku 1981 rekord 
predkości

- n° 38 przebudowany 
na "La Poste"
w roku 1994 

- n° 70 wyzłomowany
w 09/1988 

- n° 88 używany
w testach TGV-A, przenumerowany 
na 118 

- n° 101 przebudowany 
na P01 do testów wychylnego 
pudła 

- n° 1-32, 39-59, 62-102
upgradowano
do 300 km/h

- 23140 zapasowa lokomotywa 

- w 85 jednostkach
zainstalowano
TVM 430

- n° 325 w 1990 roku ustanowił rekord
prędkości

- n° 385-405 wyposażone
w TVM 430 

- n° 372-379 
dostosowane 
do 
pracy z dieslem 
CC72000 

- n° 24211 zapasowa lokomotywa

- n° 502 wyzłomowany w 09/1997
głowicę napędową
i 3 wagony wykorzystano
do testów AGV
w 10/2001

- n° 534 używany w testach TGV NG

- n° 4501 - 4506 wyposażony w sygnalizację RS4 (Włochy)

- n° 38081 zapasowa lokomotywa

- 19 jednostek wykorzystano do budowy TGV POS (wagony) i TGV RD (głowice napędowe)

- składy 527, 528, 531 przenumerowano na 551, 552, 553.

  jednostki 
4321-4322
finansowane są 
przez DB, a eksploatowane 
przez Belgię
   

33XX - jednostki
z 14 wagonami  

3999 zapasowa lokomotywa 


cd.

TGV RD
TGV Dasy
TGV POS
Seria
28000 29700 384000
generacja
III III III
rok budowy
2006 2008 2006-2007
liczba głowic / wagonów
2 / 8 2 / 8 2 / 8
miejsca siedzące
1 klasa / 2 klasa
184/328   184/328   111/250  
Ilość systemów zasiania
2 lub 3
2
3
systemy zasilania
25kV/50Hz
1500V DC
25kV/50Hz
1500V DC
25kV/50Hz
1500V DC
15 kV 16 2/3 Hz
systemy kontroli prędkości
KVB 
Crocodile
KVB 
Crocodile
KVB 
BRS 
Crocodile
Indusi
Signum/Integra
ZUB
systemy sygnalizji kabinowej
TVM430
TVM300
TVM430
ERTMS poziom 2
TVM430 
LZB
ERTMS poziom 2
    maksymalnie osiągnięta prędkość    
      380 km/h
a razem z wagonami TGV Duplex
  tworząc rekordową jednostkę V150 - 574.8 km/h  
Maksymalna dopuszczalna prędkość
320 km/h km/h 320 km/h km/h 320 km/h
Maksymalna planowa prędkość
320 km/h(1) na LGV
220 km/h (1500 V)
320 km/h(1) na LGV
220 km/h (1500 V)
320 na LGV
250 km/h (15 kV)
220 km/h (1500 V)
Maksymalna siła pociągowa
212 kN 212 kN 218 kN
    liczba osi / z tego liczba osi napędzanych    
26 / 8 26 / 8 26 / 8
liczba / rodzaj silników
    8 / 3-fazowe synchroniczne autopilotowe         8 / 3-fazowe asynchroniczne         8 / 3-fazowe asynchroniczne    
maksymalna moc
8750 kW (25 kV)
3680 kW (1500 V)
9280 kW (25 kV)
3700 kW (1500 V)
9280 kW (25 kV)
6800 kW (15 kV)
3680 kW (1500 V)
masa netto pociągu
390 t 390 t 398 t
Długość pociągu
237,59 m 237,59 m 237,59 m
ilość jednostek
19
31
19
Stacjonowanie jednostek
Technicentre Sud-Est Européen Technicentre Sud-Est Européen Technicentre Est Européen
Linie dużych predkości
Ligne a Grande Vitesse (LGV)
obługiwane przez TGV
Paris Sud-Est (LN1)  
Rhône-Alpes (LN4)  
Méditerranée (LN5)  
Interconnexion  
Nord (LN3)  
Paris Sud-Est (LN1) 
Rhône-Alpes (LN4) 
Méditerranée (LN5) 
Interconnexion 
Nord (LN3) 
LGV Est Européen (LN6) 
Dworzec w Paryżu na którym można daną jednostkę spotkać
Gare de Lyon Gare de Lyon Gare de l'Est
Numeracja
601 - 619 701 - 724
725 - 752
4401-4419
Uwagi
głowice napędowe
od TGV Reseau  
  skład wagonowy
od TGV Reseau  


Skrócony ilostan i charakterystyka jednostek TGV

 Klasa 
 Początek 
 eksploatacji 
 Prędkość 
 maksymalna 
  Moc  
 [kW] 
  Systemy  
 zasilania 
 Ilość miejsc 
 1 kl/2 kl (suma) 
  Numeracja  
  Ilostan  
 TGV PSE   TGV 1 1981 270 6400
     
110/240 (350) 33-37 & 60-61 7
 Obsługa sieci TGV Sud-Est w relacjach Paris-Dijon. Pierwsza renowacja (1998/2001)
 
TGV 1 1980 300 6400
     
110/240 (350) 2,5,6,11,12,15,16,18-21
24-32,41,43-55,58,59,62-67
69,73,74,76,77,100,102
49
 Obsługa sieci TGV Sud-Est / TGV Méditerranée / TGV Alpes. Pierwsza renowacja (1996/1998)
 
TGV 1 1980 300 6400
     
69/276 (345) 1,3,4,7,8-10,13,14,17,22
23,39,40,42,56,57,68,71
72,75,78-87,89-97,98,101
42
 Obsługa sieci TGV Nord. Druga renowacja (1999/2001)
 
TGV 110 1984 270 6400
       
110/240 (350) 110-118 9
 Należy do spółki Lyria - La ligne de Coeur, obsługująca połączenia Paris Lyon-Bern/Lausanne. Pierwsza renowacja (1997/1998)
 
Razem :   107
 
 TGV 
 Atlantique 
TGV 301 1989 300 8800
     
116/369 (485) 301-405* 42
 Obsługa sieci TGV Atlantique.
 
TGV 301 1989 300 8800
     
105/354 (459) 301-405* 63
 Obsługa sieci TGV Atlantique. Renowacja Lacroix (2005-2010)
 
Razem :   105
 
 TGV 
 Reseau 
TGV 501 1992 320 8800
     
111/250 (361) 501-550 30
 Obsługa całej sieci TGV, ale głównie TGV Est Européen. Renowacja Lacroix (2005-2010)
 
TGV 4501 1996 320 8800
         
120/257 (377) 4501-4506 6
 Należy do spółki Artesia, obsługująca połączenia Paris Lyon-Milano.
 
TGV 4510 1995 320 8800
         
120/257 (377) 4517,4518
4520-4524
4526-4529
11
 Obsługa sieci TGV Méditerranée oraz połączeń miedzynarodowych do Brukseli.
 
TGV 4510 1995 320 8800
         
120/257 (377) 4510-4516
4519,4525,4551
10
 Obsługa sieci TGV Méditerranée oraz połączeń miedzynarodowych do Brukseli. Renowacja Lacroix (2007-2010)
 
TGV 551 1992 320 8800
         
111/250 (361) 551-553 3
Jednostki utworzone 06/2007 ze składów wagonowych przeznaczonych do budowy TGV POS oraz z głowic TGV Reseau 527, 528, 531. Jednostki przeznaczone są do obsługi TGV Est Européen. Renowacja Lacroix 2007.
 
Razem :   60
 
 TGV 
 Duplex 
TGV 201 1996 320 8800
     
184/328 (512) 201-230 30
 Obsługa sieci TGV Sud-Est / TGV Méditerranée / TGV Alpes.
 
TGV 231 2001 320 8800
     
184/328 (512) 231-282 52
 Obsługa sieci TGV Sud-Est / TGV Méditerranée / TGV Alpes.
 
TGV 283 2006 320 8800
     
184/328 (512) 283-289 7
 Obsługa sieci TGV Sud-Est / TGV Méditerranée / TGV Alpes.
 
Razem :   89
 
 Thalys 
 PBA 
TGV 4531 1995 320 8800
         
120/257 (377) 4532-4540 9
 Należy do spółki Thalys i obsługuje polączenia Paris-Bruxelles/Oostende-Amsterdam
 
 Thalys 
 PBKA 
TGV 4301 1996 320 8800
         
120/257 (377) 4301-4307
4321-4322
4331-4332
4331-4346
17
 Należy do spółki Thalys i obsługuje polączenia Paris-Bruxelles-Amsterdam/Koln
 
 Eurostar 
(TMST)
TGV 3200 1994 300 12200
           
206/560 (766) 3001/3002 - 3021/3022
3101/3102 - 3107/3108
3205/3206,3211/3212
3213/3214,3217/3218
3219/3220,3221/3222
3231/3232
22
 Jednostki należą do spółki Eurostar. Obługa połączeń Paris/Bruxelles - London.
 
TGV 3200 1994 300 12200
           
206/560 (766) 3201/3202,3207/3208
3209/3210,3215/3216
3223/3224,3229/3230
6
Jednostki należą do spółki Eurostar. Obługa połączeń London - Bruxelles/Paris-(Bourg St. Maurice/Avignon).
 
TGV 3200 1994 300 12200
           
206/560 (766) 3203/3204,3225/3226
3227/3228
3
Jednostki należace do SNCF (ex Eurostar) przeznaczone do obługi połączeń Paris-Lille. W latach 1997-2000 obługiwały połączenia Brussels-Nice.
 
TGV 3300 1994 300 12200
           
128/444 (572) 3301/3302 - 3313/3314 7
Jednostki skrócone (14 wagonowe). Obsługa połączeń London King's Cross - Leeds/York (jednostki należące do spółki GNER) oraz połączenia Paris-Lille (jednostki wydzierżawione przez SNCF). Pierwotnie jednostki miały być wykorzystane do połączęń Paris-Manchester/Leeds/Glasgow.
 
Razem :   38
 
 TGV POS  TGV 4401 2007 320 9280
       
111/250 (361) 4401-4419 19
 Obsługa międzyanarodowych połączeń sieci TGV Est Européen (Paris-Stuttgard/Zurich). Do budowy wykorzystano wagony z TGV Reseau.
 
 TGV RD  TGV 601 2007 320 8800
     
184/328 (512) 601-612
616-619
16
 Obsługa sieci TGV Sud-Est / TGV Méditerranée.
 
TGV 613 2007 320 8800
         
184/328 (512) 613-615 3
 Obsługa sieci TGV Sud-Est / TGV Méditerranée.
 
Razem :   19
 
 TGV Dasy  TGV 701 2008 320 9280
     
184/328 (512) 701 - 724
725 - 752
35 (52)
 TGV Duplex z silnikami asynchronicznymi, zaplanowany do budowy (2007-2008).
 
 TGV 
 Duplex 
 NG 
TGV2N-NG 2009-2011 320 9280
       
184/328 (512) (55+40)
 Zaplanowany do budowy (2009-2011).
 
RAZEM :   498
 
            - 1500 V DC / 25 kV 50 Hz / 15 kV 16 2/3 Hz / 3000 V DC / 750 V DC

           *   - więcej informacji w szegółowym ilostanie TGV
   12 (14)  - w nawiasach podano ilość docelową


Maksymalna prędkość TGV

Parametr Vmax, czyli maksymalnej i nieprzekraczalnej w normalnej eksploatacji prędkości, w przypadku TGV w miarę potrzeb ulegał zmianom i był systematycznie podwyższany. Mianowicie, we wrześniu 1981 pierwsze TGV-PSE były eksploatowane z prędkością 260 km/h i taką też miały Vmax. Duży potencjał tych jednostek spowodował, że od maja 1983 Vmax TGV PSE podniesiono do 270 km/h. Po uruchomieniu linii LGV Atlantique w 1989 r, gdzie TGV Atlantique eksploatowane były już prędkością 300 km/h, TGV-PSE przy okazji renowacji otrzymywały certyfikat Vmax 300 km/h. Jednostki TGV wyprodukowane później, TGV Réseau, TGV Duplex i Eurostar miały również Vmax 300 km/h. Kolejną rewolucją był fakt budowy LGV Est Européen i perspektywa eksploatacji na tej linii jednostek TGV z prędkością 320 km/h. W 2003 roku, podniesiono więc prędkość eksploatacyjną na wybranym odcinku LGV Méditerranée i jednostki TGV Réseau, TGV Duplex, Thalys automatycznie i bez żadnych przeróbek otrzymały Vmax=320 km/h.


Na czym polega wyjątkowość pociagów TGV?

Patrząc na niego pierwszym co się zauważa to jego aerodynamiczna stylizowana część nosowa. Ale nie tu leżą innowacje. Przypuszczalnie największą innowacją jest połączenie wagonów. Otóż pociąg jest nierozdzielny ponieważ każdy z kolejnych wagonów spoczywa na wózku, który jest jednocześnie wózkiem przypisanym dla następnego wagonu.

Wozek TGV   wózek TGV          
Wagon TGV   wagon TGV          
 wagony są niskopodłogowe (odległość główki  
 szyny od pudła wagonu wynosi zaledwie
 350 mm) i na wspólnych wózkach.
Wagon TGV - przejscie miedzywagonowe   wagon TGV Atlantique/Reseau          
 Przejście międzywagonowe  
Wagon TGV - przejscie miedzywagonowe   wagon TGV Eurostar          
 Przejście międzywagonowe  

Jest wiele powodów takiego ich zaprojektowania. Przypuszczalnie najbardziej oczywistą jest zmniejszenie wagi. Umieszczenie wózka pomiędzy wagonami redukuje poziom hałasu wewnątrz pociągu, daje więcej przestrzeni dla zawieszenia i jest aerodynamiczniejsze od konwekcjonalnych systemów (niższa wysokość składu oraz mała odległość pomiędzy wagonami). Zapewnia także wygodne i bezpieczne przejście z wagonu do wagonu, a także, co też jest ważne - w przypadku wykolejenia się, skład pociągu nie łamie się w miejscach połączeń wagonów, tak jak to dzieje się w przypadku klasycznych rozwiązań.

Pociągi TGV są symetryczne i mogą jeździć w obu kierunkach ponieważ mają lokomotywy (głowice napędowe) po obu końcach. Głowice pracują oczywiście jednocześnie. Głowica napędowa z przodu ciągnie, a z tyłu pcha cały skład. Praca tylniej głowicy kontrolowana jest z przedniej. Głowice napędowe pobierają energie elektryczną za pomocą pantografów. (pociągi Eurostar dodatkowo wyposażone są w urządzenia pozwalające na pobieranie prądu elektrycznego z trzeciej szyny) Głowice napędowe są połączone z wagonami za pomocą tradycyjnych sprzęgów śrubowych. Ponadto większość składów TGV posiada sprzęgi samoczynne systemu Scharfenberga na obydwu końcach składu, wykorzystywane do łączenia składów w podwójne zespoły w trakcji ukrotnionej oraz do holowania składów przez specjalnie przystosowane lokomotywy. Gdy nie są używane, sprzęgi są ukryte pod osłonami na czołach głowic.

Wszystkie pociągi TGV są co najmniej dwusystemowe, co oznacza że mogą być zasilane napięciem 25 kV, 50 Hz (na liniach LGV i północy Francji) i 1.5 kV (południe Francji i okolice Paryża). Ponadto TGV operujące na liniach zagranicznych w Niemczech, Szwajcarii, Belgii, Holandii, Włoszech oraz Wielkiej Brytanii muszą być przystosowane do napięcia używanego w tych krajach, tak więc pewna ilość pociągów TGV jest trójsystemowa lub nawet czterosystemowa. Wszystkie pociągi są wyposażone w dwie pary pantografów, jedną dla współpracy z siecią prądu stałego i jedną dla sieci prądu przemiennego. Elementem napędowym pociągów są silniki elektryczne umieszczone na wszystkich osiach w głowicach napędowych, a w TGV Sud-Est oraz TGV Eurostar w silniki wyposażone są również obydwie osie w najbliższych głowicom wózkach skrajnych wagonów składu. Używane są trzy rodzaje silników: szeregowe silniki prądu stałego w przypadku TGV Sud-Est, silniki asynchroniczne w przypadku TGV Eurostar i TGV-POS oraz silniki synchroniczne w pozostałych TGV.

Hamulce są specjalnymi konstrukcjami. Umożliwiają rozpraszanie dużych ilości energii, a jej cześć oddawana jest do sieci. Lokomotywy posiadają dodatkowe hamulce bezpieczeństwa. Wagony wyposażone są w 4 tarcze hamulcowe na oś, a w najnowszych TGV-POS dodatkowo zastosowano hamulce magnetyczne.

Inną innowacją w TGV jest sygnalizacja kabinowa. W TGV nie stosuje się sygnalizacji klasycznej bo przy tak dużych prędkościach sygnały świetlne byłyby trudne do odczytu. W sygnalizacji kabinowej wszystkie informacje transmitowane są do kabiny mechanika z szyn. Pociągi TGV są mocno skomputeryzowane i wiele funkcji jest monitorowanych cyfrowo.


Różnice między TGV PSE, a TGV Atlantique / Reseau

Mimo tego, iż na pierwszy rzut oka TGV Paris Sud Est nie rózni się od TGV II generacji (TGV Atlantique / Reseau) zewnetrzne różnice są widoczne. Pojegają one na innym profilu kabiny i zupełnie innej konstrukcji pantografu.

TGV Paris Sud Est TGV Atlantique / Reseau
 Profil kabiny  
Pantograf
01 - 102
jednostki o numerach 110-118
(trójsysemowe) należące
do spółki Lyria mają logo

>= 301 Numeracja

TGV-Réseau i TGV PSE TGV-Réseau i TGV PSE  

Różnice między TGV Atlantique, a TGV Reseau

Róznice miedzy TGV Atlantique a TGV Reseau są już trudne do wychwycenia. Głowica napędowa nie rózni się niczym, ale TGV Atlantique ma 10 wagonów - o dwa wiecej niż TGV Reseau.
Jeśli nie mamy możliwości policzenia wagonów pozostaje nam już tylko sprawdzenie numeru TGV.
TGV Atlantique na numeracje z zakresu 301-405, zaś numeracja TGV Reseau zaczyna się od 501. Poza tym TGV Atlantique praktycznie można spotkać tylko na LGV Atlantique 1) (w Paryżu na dworcu Montparnasse), w odróżnieniu od TGV Reseau którego można spotkać wszędzie2) .

1) - TGV Atlantique z TVM430 sporadycznie można spotkać też na LGV Nord
2) - TGV Reseau na LGV Atlantique występuje raczej sporadycznie

Do innych różnic między jednostkami TGV Réseau, a TGV Atlantique i w tym przypadku również i TGV-PSE można zaliczyć inny układ wagonów R4 (Bar) i następującego zaraz po nim wagonu 2 kl. R5. Wagony R4 (Bar) i R5 w porównaniu do TGV Atlantique i PSEprzestawione, tak więc brak drzwi (wagony TGV mają tylko jedną parę drzwi znajdującej się po jednej stronie) w TGV Réseau wypada miedzy wagonami R5 a R6, zaś w TGV Atlantique i TGV-PSE między wagonem R4 (Bar) i znajdującym się obok niego wagonem 1 kl. R3.

Szczegółowo pokazuje to poniższy rysunek :
TGV Réseau
Thalys
układ wagonu R4(Bar) w TGV-A i TGV-A/PSE
TGV Atlantique
TGV PSE
układ wagonu R4(Bar) w TGV-A i TGV-A/PSE
     R3 R4 R5 R6  

Malowanie

TGV PSE, TGV Atlantique, TGV Réseau i TGV Duplex są własnością SNCF i pomalowane są na stalowo niebieski kolor, TGV Thalys PBA, PBKA będące własnością Międzynarodowego Towarzystwa Kolejowego Thalys pomalowane są na czerwono, a złote Eurostary są własnością Eurostara - prywatnej spółki.

Société Nationale
des Chemins de fer Français
Kolejowa Spółka
Eurostar
Międzynarodowe Towarzystwo
Kolejowe Thalys

Należy wspomnieć, że logo francuskich kolei SNCF od początku swojego istnienia zmieniało się już 7 razy.

Różnice między TGV Reseau a Thalys PBA

Róznica miedzy TGV Reseau a Thalys PBA polega tylko na różnym malowaniu - Thalys PBA jest czerwony.

Paris Gare du Nord;Thalys PBA 4534, TGV-Réseau 523; 21.06.2001, 10h07 Thalys PBA i TGV-Réseau  


Trasy po jakich poruszają się TGV

Pociągi TGV prędkość 300 km/h i 320 km/h rozwijają na specjalnie do tego celu wybudowanych liniach. Są to linie dużych prędkości - LGV (Ligne a Grande Vitesse). Obecnie mamy cztery główne ciągi takich linii - wszystkie one biorą początek z Paryża.
Te linie to :

  • w kierunku północnym : Paryż - Lille - Eurotunel / Bruksela (rozwidlenie kilka km przed Lille) - to LGV Nord Europe (LN3)
  • w kierunku południowo wschodnim : Paryż - Lyon - Valence - Avignon - Marsylia to LGV Paris Sud-Est (LN1), LGV Rhône-Alpes (LN4), LGV Méditerranée (LN5)
    (320 km/h obowiązuje na odcinku Avignon TGV - Aix En Provence TGV)
  • w kierunku zachodnim : Paryż - Le Mans / St-Pierre-des-Corps (rozwidlenie w Courtalain), to LGV Atlantique (LN2)
  • w kierunku wschodnim : Paryż - Nancy / Metz i dalej do Strasbourga to LGV Est Européen (LN6)
Na pozostałych liniach TGV jadą z taka prędkością z jaka pozwalają warunki techniczne. Poziom techniczny sieci SNCF jest na bardzo wysokim poziomie, wiec na pozostałych liniach TGV jadą z prędkością 160, a nawet 200-220 km/h. (Linie St-Pierre-des-Corps - Bordeaux, Le Mans - Nantes)


Sieć połączeń TGV

Jednym z głównych atutów pociągów TGV jest możliwość korzystania przez nie istniejącej infrastruktury kolejowej. Dzięki temu sieć pociągów TGV, o łącznej długości ponad 10000 km swoim zasięgiem obejmuje miasta każdego zakątka Francji, oraz wielu miast w zachodniej Europie.
Sieć TGV obejmuje obecnie ok. 240 miast i ze względu linię dużej prędkości której jest korzeniem, oraz regionu do który obejmuje można podzielić na :
TGV Sud-Est z Paris Lyon do Lyonu i Dijon; TGV Alpes do regonu Alp miedzy innymi do Grenoble, Annency i Bourg-Saint-Maurice; TGV Méditerranée do miast wybrzeża morza Śródziemnego tj. Marseille, Nice i Montpellier (z pominięciem Lyonu); TGV Atlantique z Paris Montparnasse do Bordeaux, Nantes, Rennes, Brestu oraz do wszystkich miast wybrzeża Atlantyku; TGV Nord Europe z Paris Nord do Lille i Calais; TGV Est Européen z Paris Est do Strasbourga z rozwidleniem do Reims, Metz i Nancy.
Uzupełnieniem sieci TGV są międzynarodowe TGV obsługiwane przez specjalnie utworzone do tego celu przedsiębiorstwa, powołane przez SNCF i przewoźników z danych krajów. Takimi przewoźnikami są Eurostar obejmującego połączenia do Londynu przez Eurotunel; Thalys obsługującego połączenia między Paryżem i Brukselą, oraz do Amsterdamem i Koln; Lyria - połączenia z Paris Lyon i Paris Est do miast w Szwajcarii (Zurich, Lausanne); Artesia – połączenia Paris Lyon do Mediolanu i Turynu; Alleo – połączenia Paris Est do Stuttgartu i Munchen.






Gdzie i na jakich liniach można spotkać poszczególne TGV?

  • TGV-PSE można spotkać na liniach :
    • Paris - Marseille i dalej do Nice i Ventimiglia
    • (sieć TGV Sud-Est i TGV Méditerranée)
    • Lyon - Dijon - Nancy - Metz
    • Paris - Lille
    • Paris - Bern - Zurich (trójsystemowe jednostki 110 - 118 la ligne de Coeur esploatowane przez spółkę Lyria)
    • Paris - Grenoble / Evian-les-Bains/ St Gervais les Bains / Modane / Bourg-Saint-Maurice (sieć TGV Alpes)
    • jak i również Le Havre - Rouen - Marseille oraz na LGV Atlantique do Rennes
  • TGV Atlantique zasadniczo na linii Atlantyckiej (na zachód od Paryża do S'Pierre des Corps i Le mans)
    i jej dwóch przedłużeniach do :
    • La Rochelle, Bordeaux - Hendaye / Tarbes, Toulouse i Perpignan
    • Rennes - Brest / Quimper i Le Croisic / St-Nazaire
    jak i również na LGV Nord i lini Paris - Lyon (sporadycznie - tylko jednostki z TVM430 nr 386-405)
  • TGV Duplex na linii z Paryża do Marsylii i Toulon, a także do Nimes, Montpellier i Nice
    Sporadycznie można też spotkac na linii północnej, oraz na LGV Atlantique.
  • Eurostar wyłącznie na LGV Nord
    • Paryż - Eurotunel - Londyn
    • Bruksela - Eurotunel - Londyn
    (ex Eurostary można było też spotkać na linii do Marsylii)
  • TGV-POS wyłącznie na LGV Est Européen w relacjach międzynarodowych do Niemiec i Szwajcarii
    • Paryż - Strasbourg - Stuttgard
    • Paryż - Strasbourg - Zurich
  • Thalys głównie na linii północnej Paryż - Bruksela i dalej do Amsterdamu i Köln (jednostki PBKA).
    Składy Thalys PBA sporadycznie można też spotkać na linii do Bourg-St-Maurice (w okresie zimowym) i do Marseille (w okresie letnim)
  • zaś TGV Réseau na wszystkich liniach po których jeżdżą pozostałe TGV, w szczególności na LGV Est Européen i linii z Paryża do Marsylii.
W Paryżu pociągi TGV można spotkać na dworcach, które maja połączenie z liniami dużej prędkości i tak, odpowiednio na :
  • Paris Gare du Nord można spotkać TGV PSE, Thalys, Eurostar, a także TGV Réseau
  • na Paris Gare de Lyon - TGV-PSE , TGV Duplex i TGV Réseau
  • na Paris Montarnasse - TGV Atlantique i sporadycznie TGV Réseau
  • zaś na Paris Est - TGV Réseau i TGV POS


Stacjonowanie jednostek TGV

Stacjonowanie i serwisowanie pociągów TGV wymagało zorganizowania specjalnie wyposażonych warsztatów w lokomotywowniach położonych przy dworcach końcowych LGV. We Francji pociągi TGV są przypisane do jednej z czterech lokomotywowni zlokalizowanych na przedmieściach Paryża :

Technicentre Le Landy w Saint-Denis
  TGV PSE 42
  TGV Réseau 22
  Thalys PBA 9
  Thalys PBKA 6
  Eurostar 18
Technicentre Atlantique w Châtillon
  TGV Atlantique 105
  TGV Duplex 35
Technicentre Sud-Est Européen (Paris-Conflans)
w Villeneuve-Saint-Georges i Charenton-le-Pont
  TGV PSE 65
  La Poste 3.5
  TGV Réseau 6
  TGV Duplex 54
  TGV RD 19
  TGV Dasy 31
Technicentre Est Européen
  TGV Réseau 33
  TGV POS 19

Poza Francją pociągi TGV są przypisane do

Wielka Brytania - Temple Mills a do 08/2007 North Pole International
  Eurostar 16
Belgia - Bruxelles-Midi/Brussel Zuid (lokomotywownia Forest)
  Eurostar 4
  Thalys PBKA 9
Holandia
  Thalys PBKA 2

Poza lokomotywniami istnieją również warsztaty wyspecjalizowane w serwisie i naprawach pociągów TGV zlokalizowane w Hellemmes-Lille i Bischheim, które zajmują się poważniejszymi naprawami i okresowymi przeglądami taboru.


Wnętrze i układ miejsc w pociągach TGV

Generalnie miejsca we wszystkich pociągach TGV są w układzie przedziałów otwartych - czyli są to tzw. bezprzedziałówki, w układzie 2 + 2 w przypadku drugiej klasy i 2 + 1 w klasie pierwszej. Wyjątek stanowią jednostki TGV Atlantique i dwa wagony 1 kl. (R2, R3) w których miejsca w niezmienionym układzie (2 + 1) są od siebie odgrodzone tworząc 4 miejscowe i nie zamykane przedziały.

wagon przedziałowy w TGV Atlantique wagon przedziałowy zmodernizowanego TGV Atlantique Wagon przedziałowy 1 kl.  
(R2, R3) w TGV Atlantique  
Nowy Design TGV POS 1 kl. Nowy Design TGV POS 2 kl. Wagon bezprzedziałowy
w większości spotykanych TGV   
(TGV Atlantique, TGV Réseau,
TGV POS
) - 1 i 2 klasa



Składy pociągów TGV

Poniżej przedstawione są typowe konfiguracje pociągów TGV wraz ze schematami rozmieszenia i numeracji miejsc.

TGV PSE (Paris Sud-Est)

TGV PSE Orange (oryginalne składy)

Poniższa konfiguracja jest typowa dla oryginalnych, zmodernizowanych 1986 r. zestawów TGV PSE. Wszystkie siedzenia w wagonach w układzie 2+2 w II klasie i 2+1 w I klasie. Szczegóły mogły się zmieniać w poszczególnych pociągach. Osiem pociągów było pierwotnie tylko z I klasą, później przekształcono je w standartowa konfigurację.

TGV PSE
M1 R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 M2
Klasa   1 1 1 Bar / 2 2 2 2 2  
Ilość miejsc   35 35 38 20 60 60 60 60 razem 368 
Dla palących   Nie Nie Tak Nie Tak Nie Nie Nie  
  1 2 3  
1 - Przedział bagażowy, wyposażony w silniki
2 - Siedzenia łaczone w grupach przy stoliku
3 - wyposażony w silniki

Podana wyżej konfiguracja miejsc jest juz nie aktualna, bo wszystkie eksploatowane obecnie TGV-PSE poddane były renowacji i nowy wystrój wnętrza upodobnił je do TGV Réseau. Renowacje przeprowadzono w dwóch wersjach, R1 zwana potocznie pierwszą renowacją i R2 - renowacja druga. Wszystkie jednostki w pierwotnych, pomarańczowych barwach są też przemalowane na niebiesko-stalowy kolor (ostatni TGV-PSE 84 przemalowany został w końcu 2001 roku).

TGV PSE - R1 (pierwsza renowacja przeprowadzona w latach 1994 - 2001)

TGV PSE
M1 R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 M2
Klasa   1 1 1 Bar / 2 2 2 2 2  
Ilość miejsc   34 38 38 16 56 56 56 56 razem 350 
Dla palących5   Nie Nie Tak Nie Tak Nie Nie Nie  
  1 2 3 4    
Numeracja TGV 2300x
(x = n° *2 - 1)
TGV Au 231x
(x = n°)
TGV Au 232x
(x = n°)
TGV Au 233x
(x = n°)
TGV Bu 234x
(x = n°)
TGV Bu 235x
(x = n°)
TGV Bu 236x
(x = n°)
TGV Bu 237x
(x = n°)
TGV Bu 238x
(x = n°)
TGV 2300x
(x = n° * 2)
1 - Przedział bagażowy (wyposażony w silniki)
2 - minibar
3 - łóżko do przewijania niemowląt
4 - miejsce do przewożenia rowerów (wyposażony w silniki)
5 - Od 12 grudnia 2004 we wszystkich wagonach obowiązuje całkowity zakaz palenia

TGV PSE - R2 (druga renowacja przeprowadzona w latach 1999 - 2001)

TGV PSE
M1 R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 M2
Klasa   1 1 2 Bar / 2 2 2 2 2  
Ilość miejsc   32 37 52 16 52 52 52 52 razem 345 
Dla palących4   Tak Nie Nie Nie Nie Nie Nie Tak  
  1 2 3    
Numeracja TGV 2300x
(x = n° *2 - 1)
TGV Au 231x
(x = n°)
TGV Au 232x
(x = n°)
TGV Au 233x
(x = n°)
TGV Bu 234x
(x = n°)
TGV Bu 235x
(x = n°)
TGV Bu 236x
(x = n°)
TGV Bu 237x
(x = n°)
TGV Bu 238x
(x = n°)
TGV 2300x
(x = n° * 2)
1 - Przedział bagażowy (wyposażony w silniki)
2 - łóżko do przewijania niemowląt
3 - miejsce do przewożenia rowerów (wyposażony w silniki)
4 - Od 12 grudnia 2004 we wszystkich wagonach obowiązuje całkowity zakaz palenia

TGV PSE - La ligne de Coeur (pierwsza renowacja przeprowadzona w latach 1997 - 1998)

TGV PSE la ligne de Coeur
M1 R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 M2
Klasa   1 1 1 Bar / 2 2 2 2 2  
Ilość miejsc   34 38 38 16 56 56 56 56 razem 350 
Dla palących5   Nie Nie Tak Nie Tak Nie Nie Nie  
  1 2 3 4    
Numeracja TGV 3300x
(x = n° *2 - 1)
TGV Au 33x1
(x = n°)
TGV Au 33x2
(x = n°)
TGV Au 33x3
(x = n°)
TGV Bu 33x4
(x = n°)
TGV Bu 33x5
(x = n°)
TGV Bu 33x6
(x = n°)
TGV Bu 33x7
(x = n°)
TGV Bu 33x8
(x = n°)
TGV 3300x
(x = n° * 2)
1 - Przedział bagażowy (wyposażony w silniki)
2 - minibar
3 - łóżko do przewijania niemowląt
4 - miejsce do przewożenia rowerów (wyposażony w silniki)
5 - Od 12 grudnia 2004 we wszystkich wagonach obowiązuje całkowity zakaz palenia


TGV Atlantique

TGV Atlantique - jednostki oryginalne.

Siedzenia w układzie 2+2 w II klasie i 2+1 w I klasie. W I klasie dwa wagony z półprzedziałami. Szczegóły mogą się zmieniać w poszczególnych pociągach.  

TGV Atlantique
M1 R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 R9 R10 M2
Klasa   1 1 1 Bar 2 2 2 2 2 2  
Ilość miejsc   44 36 36 - 60 60 60 56 56 77 razem 485 
Dla palących7   Nie Nie Tak Nie Tak Tak Nie Nie Nie Nie  
  1 2 3 4 5 6  
Numeracja TGV 2400x
(x = n° *2 - 1)
TGV Au 241x
(x = n°)
TGV Au 242x
(x = n°)
TGV Au 243x
(x = n°)
TGV u 244x
(x = n°)
TGV Bu 245x
(x = n°)
TGV Bu 246x
(x = n°)
TGV Bu 247x
(x = n°)
TGV Bu 248x
(x = n°)
TGV Bu 249x
(x = n°)
TGV Bu 240x
(x = n°)
TGV 2400x
(x = n° * 2)
1 Zawiera 8-siedzeniowy przedział konferencyjny Le Salon, przedział bagażowy
2 wagon z półprzedziałami, minibar
3 wagon z półprzedziałami, minibar
4 16 siedzeń w kabinie rodzinnej Le Carré
5 Tak jak 4, z łóżkiem do przewijania niemowląt
6 Zawiera 17- siedzeniowy przedział końcowy (Le Kiosque)
7 od 14 grudnia 2003 we wszystkich wagonach obowiązuje całkowity zakaz palenia



TGV Atlantique - jednostki zmodernizowane (renowacja Lacroix przeprowadzona w latach 2005 - 2010).

Siedzenia w układzie 2+2 w II klasie i 2+1 w I klasie. W I klasie dwa wagony z półprzedziałami. Szczegóły mogą się zmieniać w poszczególnych pociągach.  

TGV Atlantique
M1 R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 R9 R10 M2
Klasa   1/2 1 1 Bar 2 2 2 2 2 2  
Ilość miejsc
(po renowacji)
  33/16 1 36 36 10 52 52 52 52 52 68) razem 459 
Dla palących7   Nie Nie Nie Nie Nie Nie Nie Nie Nie Nie  
  1 4 5 2 2 4 3 3  
Numeracja TGV 2400x
(x = n° *2 - 1)
TGV Au 241x
(x = n°)
TGV Au 242x
(x = n°)
TGV Au 243x
(x = n°)
TGV u 244x
(x = n°)
TGV Bu 245x
(x = n°)
TGV Bu 246x
(x = n°)
TGV Bu 247x
(x = n°)
TGV Bu 248x
(x = n°)
TGV Bu 249x
(x = n°)
TGV Bu 240x
(x = n°)
TGV 2400x
(x = n° * 2)

1 - 16 miejsc klasy 2 (w przedziale Le Kiosque)
2 - zawiera miejsce dla biura (miniprzedział)
3 - zawiera przedział rodzinny, oraz miejsce dla biura (miniprzedział)
4 - minibar
5 - przedział (3 miejsca) dla obsługi pociągu


TGV Réseau

TGV Réseau - jednostki oryginalne.

Siedzenia w układzie 2+2 w II klasie i 2+1 w I klasie.

TGV Réseau
M1 R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 M2
Klasa   1 1 1 Bar / 2 2 2 2 2  
Ilość miejsc   42 39 39 16 56 56 56 73 razem 377
Dla palących5   Nie Nie Tak Nie Tak Nie Nie Nie  
  1 2 3 4  
Numeracja TGV 2800x
(x = n° *2 - 1)

TGV 3800x
(x = n° *2 - 1)

TGV Au 281x
(x = n°)

TGV Au 384x1
(x = n°)

TGV Au 282x
(x = n°)

TGV Au 384x2
(x = n°)

TGV Au 283x
(x = n°)

TGV Au 384x3
(x = n°)

TGV Bu 284x
(x = n°)

TGV Bu 384x4
(x = n°)

TGV Bu 285x
(x = n°)

TGV Bu 384x5
(x = n°)

TGV Bu 286x
(x = n°)

TGV Bu 384x6
(x = n°)

TGV Bu 287x
(x = n°)

TGV Bu 384x7
(x = n°)

TGV Bu 288x
(x = n°)

TGV Bu 384x8
(x = n°)

TGV 2800x
(x = n° * 2)

TGV 3800x
(x = n° * 2)

1 Zawiera 6-siedzeniowy przedział konferencyjny (Le Salon), przedział bagażowy, minibar
2 Minibar
3 16 siedzeń w kabinie rodzinnej (Le Carré)
4 Zawiera 17- siedzeniowy przedział końcowy (Le Kiosque)
5 od 12 grudnia 2004 we wszystkich wagonach obowiązuje całkowity zakaz palenia

Schematy TGV Réseau (gif) :


TGV Réseau - jednostki zmodernizowane (renowacja Lacroix przeprowadzona w latach 2005 - 2010)

Siedzenia w układzie 2+2 w II klasie i 2+1 w I klasie.

TGV Réseau
M1 R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 M2
Klasa   1 1 1 Bar / 2 2 2 2 2  
Ilość miejsc   33/161 39 39 10 52 52 52 68 razem 361
Dla palących   Nie Nie Nie Nie Nie Nie Nie Nie  
  3 4 3 2 2  
Numeracja TGV 2800x
(x = n° *2 - 1)

TGV 3800x
(x = n° *2 - 1)

TGV Au 281x
(x = n°)

TGV Au 384x1
(x = n°)

TGV Au 282x
(x = n°)

TGV Au 384x2
(x = n°)

TGV Au 283x
(x = n°)

TGV Au 384x3
(x = n°)

TGV Bu 284x
(x = n°)

TGV Bu 384x4
(x = n°)

TGV Bu 285x
(x = n°)

TGV Bu 384x5
(x = n°)

TGV Bu 286x
(x = n°)

TGV Bu 384x6
(x = n°)

TGV Bu 287x
(x = n°)

TGV Bu 384x7
(x = n°)

TGV Bu 288x
(x = n°)

TGV Bu 384x8
(x = n°)

TGV 2800x
(x = n° * 2)

TGV 3800x
(x = n° * 2)


1 - 16 miejsc klasy 2 (w przedziale Le Kiosque)
2 - zawiera przedział rodzinny, oraz miejsce dla biura (miniprzedział)
3 - minibar
4 - przedział (3 miejsca) dla obsługi pociągu


Thalys PBA i PBKA

Siedzenia w układzie 2+2 w II klasie i 2+1 w I klasie.

Thalys PBA
Thalys PBA
Thalys PBKA Thalys PBKA
M1 R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 M2
Klasa   1 1 1 Bar / 2 2 2 2 2  
Ilość miejsc1   42(40) 39 39 16 56 56 56 73(72) razem 377
        (374) 
Dla palących6   Nie Nie Tak Nie Tak Nie Nie Nie  
  2 3 4 4 5  
Numeracja TGV 3800x
(x = n° *2 - 1)
TGV Au 384x1
(x = n°)
TGV Au 384x2
(x = n°)
TGV Au 384x3
(x = n°)
TGV Bu 384x4
(x = n°)
TGV Bu 384x5
(x = n°)
TGV Bu 384x6
(x = n°)
TGV Bu 384x7
(x = n°)
TGV Bu 384x8
(x = n°)
TGV 3800x
(x = n° * 2)
1 W nawiasach podano ilość miejsc w jednostkach zmodernizowanych
2 Zawiera 6(4)-siedzeniowy przedział konferencyjny (Le Salon), przedział bagażowy, minibar
3 Minibar
4 8 siedzeń w kabinie rodzinnej (Le Carré)
5 Zawiera 17(16)-siedzeniowy przedział końcowy (Le Kiosque)
6 od 13 czerwca 2004 we wszystkich wagonach obowiązuje całkowity zakaz palenia

Schematy Thalys (gif) :

TGV Duplex / RD

Siedzenia w układzie 2+2 w II klasie i 2+1 w I klasie.

TGV Duplex
TGV RD
M1 R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 M2
Klasa   1 1 1 Bar 2 2 2 2  
Ilość miejsc   64 60 60 76 80 80 92 razem 512 
Dla palących5   Nie Nie Tak Nie Tak Nie Nie Nie  
  1 2 3 4 1  
Numeracja TGV 2900x
(x = n° *2 - 1)
TGV 2860x
(x = n° *2 - 1)
TGV Au 291x
(x = n°)
TGV Au 292x
(x = n°)
TGV Au 293x
(x = n°)
TGV u 294x
(x = n°)
TGV Bu 295x
(x = n°)
TGV Bu 296x
(x = n°)
TGV Bu 297x
(x = n°)
TGV Bu 298x
(x = n°)
TGV 2900x
(x = n° * 2)
TGV 2860x
(x = n° * 2)
1 Przedział bagażowy
2 Biuro
3 Przedziały rodzinne
4 Tak jak 3, z łóżkiem do przewijania niemowląt
5 od 12 grudnia 2004 we wszystkich wagonach obowiązuje całkowity zakaz palenia

Eurostar

Siedzenia w układzie 2+2 w II klasie i 2+1 w I klasie. Szczegóły mogą się różnić w poszczególnych pociągach. Na schemacie przedstawiono tylko jedną połówkę składu (druga połówka pociagu jest lustrzanym odbiciem pierwszej). Całkowita ilość siedzeń 766.

Eurostar
M1 R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 R9
M2 R18 R17 R16 R15 R14 R13 R12 R11 R10
Klasa   2 2 2 2 2 Bar 1 1 1  
Ilość miejsc   48 58 58 58 58 39 39 25
Dla palących5   Nie Nie Nie Nie Tak Nie Tak Nie Nie  
  1 2 3 4
1 - Przedział dzieciecy, 16 miejsc w przedziale rodzinnym, wyposażony w silniki
2 - Biuro kierownika pociagu
3 - Bar
4 - Biuro celne i kontroli paszportowej, przedział bagażowy
5 - Od 1 października 2001 we wszystkich wagonach obowiązuje całkowity zakaz palenia


Eurostar w wersji skróconej - 14 wagonowej

Siedzenia w układzie 2+2 w II klasie i 2+1 w I klasie. Szczegóły mogą się różnić w poszczególnych pociągach. Na schemacie przedstawiono tylko jedną połówkę składu (druga połówka pociagu jest lustrzanym odbiciem pierwszej). Całkowita ilość siedzeń 572.

Eurostar
M1 R1 R2 R3 R5 R6 R7 R9
M2 R18 R17 R16 R14 R13 R12 R10
Klasa   2 2 2 2 Bar 1 1  
Ilość miejsc   48 58 58 58 39 25
Dla palących5   Nie Nie Nie Tak Nie Tak Nie  
  1 2 3 4
1 - Pokój dzieciecy, 16 siedzeń w kabinie rodzinnej, wyposażony w silniki
2 - Biuro kierownika pociagu
3 - Bar
4 - Biuro celne i kontroli paszportowej, przedział bagażowy
5 - Od 1 października 2001 we wszystkich wagonach obowiązuje całkowity zakaz palenia


TGV POS

Siedzenia w układzie 2+2 w II klasie i 2+1 w I klasie.  

TGV POS
M1 R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 M2
Klasa   1/2 1 1 Bar 2 2 2 2  
Ilość miejsc   33/161 39 39 10 52 52 52 68 razem : 361  
Dla palących   Nie Nie Nie Nie Nie Nie Nie Nie  
  3 4 3 2 2  
Numeracja TGV 38400x
(x = n° *2 - 1)
TGV Au 3841x
(x = n°)
TGV Au 3842x
(x = n°)
TGV Au 3843x
(x = n°)
TGV u 3844x
(x = n°)
TGV Bu 3845x
(x = n°)
TGV Bu 3846x
(x = n°)
TGV Bu 3847x
(x = n°)
TGV Bu 3848x
(x = n°)
TGV 38400x
(x = n° * 2)

1 - 16 miejsc klasy 2 (w przedziale Le Kiosque)
2 - zawiera przedział rodzinny, oraz miejsce dla biura (miniprzedział)
3 - minibar
4 - przedział (3 miejsca) dla obsługi pociągu


Przegląd jednostek TGV w pigułce

TGV PSE - 1981
(nieistniejące pomarańczowe malowanie)
TGV PSE


TGV PSE 1981
TGV PSE


TGV PSE Lyria - 1984
TGV PSE


TGV La Poste - 1984
TGV La Poste


TGV Atlantique - 1989
TGV Atlantique

TGV Atlantique (modernizacja Lacroix) - 2005
TGV Atlantique


TGV Atlantique 325 (modernizacja Lacroix) - 2008
TGV Atlantique 325

TGV Réseau - 1992
TGV Réseau

TGV Réseau (modernizacja Lacroix) - 2005
TGV Réseau

Thalys PBA - 1996
Thalys PBA

Thalys PBA - 2008
Thalys PBA

Thalys PBKA - 1998
Thalys PBKA

Thalys PBKA - 2009
Thalys PBKA

TGV Duplex 201..230 - 1996
TGV Duplex

TGV Duplex 231..289 - 2001
TGV Duplex

TGV RD - 2006
TGV RD

TGV Dasy - 2008
TGV Duplex

Eurostar - 1995
Eurostar

ex Eurostar - 1995
ex Eurostar

IRIS320 (TGV Réseau 4530) - 2006
TGV POS

TGV POS - 2007
TGV POS

TGV POS 4402 - 2007
TGV POS

AGV Pegase - 2008 (obecnie w fazie testów)
AGV7

__________________________
Rysunki wykonano na podstawie schematów SNCF prezentowanych w różnych publikacjach, modeli TGV w skali H0 oraz na podstawie zdjęć, wykonanych także przez autora serwisu. Pomysł, sposób prezentacji, technikę wykonania zaczerpnięto ze schematów przedstawionych w serwisie http://www.train-rail.com. Zaznaczyć jednak trzeba, że powyższe rysunki w porównaniu do tych, zamieszczonych na http://www.train-rail.com są rysunkami uproszczonym i w małej rozdzielczości. Dlatego wszystkich zainteresowanych rysunkami w lepszej skali i z większą ilością detali odsyłam na http://www.train-rail.com gdzie znajdują się nie tylko rysunki TGV, ale też i innych składów SNCF.