+alt+ ") Nowe.focus() } function displayWindow11(src,s,w,s_img,w_img,alt,scrollbars) { if (Nowe) { if (ie4) Nowe.close(); else if (nn4) Nowe.closed; Nowe=null }; if( scrollbars == null ) scrollbars = "0"; str = ""; str += "resizable=0,"; str += "scrollbars=" + scrollbars + ","; str += "width=" + s + ","; str += "height=" + w + ","; if ( window.screen ) { var ah = screen.availHeight - 0; var aw = screen.availWidth - 0; var xc = 1; var yc = 1; str += ",left=" + xc + ",screenX=" + xc; str += ",top=" + yc + ",screenY=" + yc; }; Nowe=window.open("", "",str); Nowe.document.write(""+alt+" +alt+ ") Nowe.focus() } //-->
    trwa ładowanie menu ...

LGV Nord Europe (LN3)


Trzecia linia dużych prędkości we Francji miała pierwotnie nosić nazwę linii Północnej (Nord). Jednak w 1992 r nazwa została zmieniona na LGV Nord Europe by podkreślić międzynarodowy charakter projektu. Linia stanowi połączenie z Paryża w kierunku północnym. Zasadniczym faktem, który miał wpływ na powstanie i przebieg tej linii, było podpisane 12 lutego 1986 r. porozumienie francusko-brytyjskie o budowie tunelu pod kanałem La Manche. Wstępny projekt LGV Nord Europe (LN3) przedstawiony został już 9 października 1974 r, natomiast odgałęzienia w kierunku granicy Belgijskiej w styczniu 1975 r. Niestety Rząd Brytyjski zrezygnował z budowy nowej linii łączącej Eurotunel, a że budowa pod kanałem znacznie przesuwała się w czasie, ostateczny projekt zastał zatwierdzony 9 października 1987 r. Rentowność linii oszacowano na 12 %.
Prace budowlane rozpoczęły się w czwartym kwartale 1989 r - 130 km trasy poprowadzono wzdłuż autostrady A1, a rozgałęzienie w kierunku kanału La Manche i granicy Belgijskiej poprowadzono w okolicach Fretin - 12 km przed Lille.

Łącznica do Arras została oddana do użytku 23 maja 1993 r, a cztery miesiące później, od wejścia rozkładu zimowego 1993/1994 LGV Nord oddana została w całości. Jednak na oficjalne otwarcie eksploatacji Eurostaru i połączenia między Paryżem a Londynem, trzeba było poczekać do 14 listopada 1994.

Linia LGV Nord Europe (LN3) łącznie ma 334 km długości, jest całkowicie nowo wybudowana. Zaczyna się na 16 kilometrze na północ od Paris Gare du Nord, w miejscowości Gonesse, w którym to miejscu oddziela się od starej linii Paryż - Lille. Pierwsza odnoga nowej linii biegnie 198 km na północ, do miejsca w pobliżu Lille, (Fretin) gdzie rozwidla się na dwie gałęzie. Pierwsza biegnie do tunelu pod kanałem La Manche i dalej do Londynu, zaś druga wiedzie do granicy Belgijskiej. Odległość do Fréthun, gdzie linia wchodzi do tunelu wynosi 113 km mijając 12 km rozwidlenie do granicy Belgijskiej. Dodatkowo do tych gałęzi podłączone jest miasto Arras nową szybka linią o długości 10.7 km.

Koszt budowy linii północnej wynosił 16,4 MF, towarzyszyła jej elektryfikacja linii Boulogne - Calais i Hazebrouck - Calais. Na linii zbudowano trzy nowe dworce - TGV Haute Picardie, Lille - Europe i Calais Frethun, a dworzec Paris Gare du Nord został przebudowany tak, aby mógł przyjmować pociągi TGV i Eurostar w specjalnie do tego wydzielonych peronach.
Całość inwestycji zamknięto w sumie o wartości 750 MF.

Linia

Szyny standardu UIC profile, o masie 60 kg/m, ułożone w odcinkach o długościach 288 m lub 396 m, spawane metodą tradycyjną. Na jeden kilometr przypada 1666 stalowo betonowych podkładów, całkowita ich liczba 1125 miliona podkładów. Podkłady spoczywają na 3 milionach ton dokładnie wybranego kruszywa (pochodzenia wulkanicznego).
Aktualnie pociągi TGV poruszają się na linii Nord Europe z prędkością 300 km/h jednakże linia przystosowana jest do rozwijania prędkości 350 km/h (w przyszłości, jeśli zajdzie taka potrzeba). Aby zminimalizować silne oddziaływanie pomiędzy mijającymi się pociągami rozstaw torowisk zwiększono do 4.5 m, w przeciwieństwie do linii LGV Atlantique gdzie wynosi ona 4.2 m. Jest ona bardziej płaska od innych linii TGV, maksymalne nachylenie wynosi 25 ‰, a minimalny promień łuku wynosi od 5000 m do 4000 m Całkowita powierzchnia linii to 16.5 km 2

kilka danych dotyczących konstrukcji

Zniwelowano 4.8 milionów m3
Wykopano 27 milionów m3
Wypełniono przestrzeń 24.5 milionów m3
Przeniesiono 3.9 milionów m3 gruntu

Na linii znajduje się 10 wysokich mostów o łącznej rozpiętości 5600 m, jest także 181 mostów drogowych nad linią, 138 mostów pod i 161 mostów nad wodą, oraz 560 przepustów. Najdłuższym mostem jest konstrukcja nad kanałem Haute Colme który ma 1827 m. Dodatkowo wybudowano wiele konstrukcji mających na celu ochronę środowiska przed hałasem. W sumie 10.7 km tunelów kryjących, 41 km wałów ziemnych, 32 km ścian akustycznych, 6 mostów dla zwierząt tam gdzie linia przechodzi przez parki narodowe. Pochłonęło to 15% kosztów realizacji inwestycji.

Na linii zlokalizowano trzy nowe dworce TGV : TGV Haute Picardie, Lille Europe, Calais Frethun. Najbardziej kontrowersyjną była decyzja budowy dworca TGV Haute Picardie (Dawna nazwa to Ablaincourt-Pressoir). Dworzec umiejscowiony został między miastami Amiens i Saint-Quentin, w odległości około 40 km od każdego z nich, a także w pobliżu węzła autostrad A 1 i A 29. Położony jest wiec z daleka od jakichkolwiek skupisk ludności i otoczony polami, na których uprawiane są buraki cukrowe. To dało początek złośliwej nazwie La Gare des betteraves co można przetłumaczyć jako buraczany dworzec. Jest ona echem kontrowersji, jakie towarzyszyły jego budowie, kiedy to obydwa zainteresowane miasta postulowały wytyczenie nowej linii kolejowej i budowę nowej stacji w ich pobliżu. Dworzec powstał wiec z przyczyn politycznych, jako mało znaczący punkt sieci TGV. Jednak pomimo jego odizolowania od większych miast, z roku na rok korzysta z niego coraz większa ilość pasażerów. Dzięki czemu jest on najbardziej popularny ze wszystkich dworców TGV z tej kategorii. Dworzec miedzy miastami Amiens i Saint-Quentin skomunikowany jest przez regularną komunikacją autobusową obsługiwaną przez SNCF.
Dworzec Lille-Europe usytuowany jest w centrum Lille około 400 m od historycznego dworca Lille Flandres. Stanowi on część wielkiego kompleksu handlowo - usługowego Euralille i jest jedynym przykładem dworca TGV wybudowanego w ścisłym centrum wielkiego miasta. Dworzec bywa nazywany la gare aux courants d'air (dworzec przeciągów), gdyż konstrukcja hali nie jest całkowicie zamknięta. Pod dworcem znajduje się stacja metra, z charakterystycznymi freskami na wysokich na 10 m ścianach, przedstawiającymi zabytki z wielu miejsc w Europie. Interesujące jest, że w Lille pociągi dużych prędkości korzystają z dwóch stacji: nowej stacji Lille Europe oraz zmodernizowanej stacji Lille Flandres.
Niemal od początku eksploatacji szczególną cechą linii było wykorzystywanie jej przez pociągi należące do kilku przewoźników, to jest:

  • pociągi TGV, Państwowych Kolei Francuskich (SNCF)
  • pociągi Thalys, kursujące w relacji Paryż - Bruksela - Kolonia i Amsterdam;
  • pociągi Eurostar, kursujące w relacji Paryż - Londyn oraz Bruksela - Londyn.
Prędkość wszystkich szybkich pociągów pasażerskich na linii Północno-Europejskiej wynosi 300 km/h.

LGV Nord - Viaduc de Verberie LGV Nord
Viaduc de Verberie na Oise  
(długość 1527 m, max wysokość 38 m)
fot. Jean-Raphaël Legallais (structurae.de)  
TGV North-Europe Crould Viaduct Photographer Jacques Mossot LGV Nord
Crould Viaduct  
fot. Jacques Mossot (structurae.de)  


Ogólna charakterystyka LGV Nord Europe (LN3)


  Data podjecia decyzji o wybudowaniu linii    9 październik 1987
  Data deklaracji publicznej użyteczności      29 wrzesień 1987  
  Data rozpoczecia prac budowlanych      październik 1989  
  Data uruchomienia linii       23 maj 1993   (południowy szlak)   
26 wrzesień 1993   (reszta)
 Współczynnik zysku ekonomicznego dla SNCF  12 %
 Koszt
18,5 MF 1992
(infrastruktura)
 Sposób finansowania
50% SNCF / Panstwo
(oprocz przejazdu przez Lille)
33% Rada Generalna
i 17% lokalne samorzady.
 
  Obsługiwana przez TGV
TGV Resau
Thalys
Eurostar
TGV PSE
TGV Atlantique (z TVM430)
i sporadycznie TGV Duplex

Połączenie

Paris Gare du Nord Calais (Eurotunel) Granica SNCF/SNCB
Gonnesse - 15.41 km
od Paris Nord (linia Paris Nord
Lille przez Arras)
Calais Frethun - pK 112.6
liczone od rozjazdu Fretin
(pK 197.83/0.00)
granica SNCF/SNCB - pK 209.8
- dalej jako LN.1 Belge

Rozjazdy (połączenia z innymi liniami)

Nazwa Połączenie lub odgałęzienie
  Vemars (pK 13.8/14.5)    z LN Interconnexion       
  Arras (pK 147.81)    10.7 km łącznicą do linii Paris Nord - Lille przez Arras 
  Roeux (pK ~162)    z linią Arras - Douai - Lille  
  Fretin (pK 197.83 / 0.0 - kierunek Calais)     w kierunku Brukseli (L.1 Belge)
  (na bok w kierunku Calais)            
  Sainghin (pK 9.3)    do Lille Flandres  
  Cassel (pK 58.60)    z linią w kierunku Dunkerque  
  Frethun (pK 111.02)    połaczenie z linią Boulogne - Calais Ville (do Calais Ville)  

LGV Nord rozjazd Arras (Croisilles) LGV Nord
rozjazd Arras
widok od łącznicy Arras
zdjecie pochodzi z lgv2030.free.fr  
LGV Nord rozjazd Arras (Croisilles) LGV Nord
rozjazd Arras
widok od Paryża
zdjecie pochodzi z lgv2030.free.fr  
LGV Nord rozjazd Vemars LGV Nord
rozjazd Vemars
Eurostar zjeżdża z LGV Nord i kieruje się na LGV Interconnexion  
zdjecie pochodzi z lgv2030.free.fr  
LGV Nord rozjazd Vemars LGV Nord
rozjazd Vemars
po prawej LGV Interconnexion
i ex Eurostar na LGV Nord zmierzajacy do Paryża  
zdjecie pochodzi z lgv2030.free.fr  
LGV Nord pK14; rozjazd Vemars (polączenie z LN Interconnexion) zdjęcie przedstawiono dzieki uprzejmości CHAUVEAU Sébastien - http://www.web-trains.com LGV Nord pK14, rozjazd Vemars (polączenie z LN Interconnexion)
i TGV Réseau
Zdjęcie przedstawiono dzieki uprzejmości CHAUVEAU Sébastien    
i pochodzi ze strony www.web-trains.com

Dworce TGV

Nazwa           pK          
  TGV Haute Picardie  110.81
  Lille Europe   11.7*
  Calais Frathun (Calais TGV)   112.6*

* od rozjazdu Fretin (pK 197.83)

TGV Haute Picardie TGV Haute Picardie  
Lille Europe Lille Europe  
Lille Europe Lille Europe  
widok na perony
Calais Frethun Calais Frethun (Calais TGV)  
Dworzec położony bezpośrednio na LGV, tylko dla Eurostarów.  
Na zdjeciu widoczny wyraźnie oddzielony peron
dla Eurostarów zmierzających w kierunku Londynu.
Pozostałe TGV, w kierunku Calais Ville zatrzymują
się tuż obok, przy peronach znajdujacych sie już
na klasycznej linii, której zjazd nastepuje jeszcze
przed dworcem Calais TGV.
Calais Frethun Calais Frethun  
Widok na perony na klasycznej linii (Boulogne-Calais)  
gdzie zatrzymuja sie TGV w kierunku Calais Ville.
Tuż obok (na zdjęciu po lewej stronie) dworzec Calais TGV  
umiejscowiony bezpośrednio na LGV.




całkowita długość :

  Gonesse - Fretin     197.83 
  Fretin - Frethun   115 
  Fretin - SNCF/SNCB   12.0 
  łącznica do Arras   10.70 
razem :  ~ 336 km

geometria i inne parametry linii

  Maksymalna możliwa prędkość    350 km/h  
  Minimalny promień łuku    5000 m
     (wyjątkowo 3250 m)     
  Największy podjazd   25 ‰  
  Minimalny promień cylindrycznego
  podłączenia (pod inną linie)
21 000 m
  Odległość między torami 4.5 m
  szerokość torowiska 13.9 m

Maksymalna prędkość :     300 km/h*  
* - przy jeździe po torze niewłaściwym prędkość maksymalna wynosi - 270 km/h

torowisko

Podwojne torowisko, szyny typu UIC 60 długości od 300 do 400 m, spawane aluminotermicznie.
Podkłady dwu lub jednoblokowe ułożone na balaście 35/50. Średnia gestość: 1666 jednostek na kilometr. Urządzenia torowe (zwrotnice) przystosowane do prędkości 220 km/h przy przejeździe na bok.

Sygnalizacja

Sygnalizacja kabinowa TVM430

Zdalne sterowanie

Kontrola linii z głównego ośrodka sterowania i regulacji w Paryżu