+alt+ ") Nowe.focus() } function displayWindow11(src,s,w,s_img,w_img,alt,scrollbars) { if (Nowe) { if (ie4) Nowe.close(); else if (nn4) Nowe.closed; Nowe=null }; if( scrollbars == null ) scrollbars = "0"; str = ""; str += "resizable=0,"; str += "scrollbars=" + scrollbars + ","; str += "width=" + s + ","; str += "height=" + w + ","; if ( window.screen ) { var ah = screen.availHeight - 0; var aw = screen.availWidth - 0; var xc = 1; var yc = 1; str += ",left=" + xc + ",screenX=" + xc; str += ",top=" + yc + ",screenY=" + yc; }; Nowe=window.open("", "",str); Nowe.document.write(""+alt+" +alt+ ") Nowe.focus() } //-->
    trwa ładowanie menu ...

LGV Rhône-Alpes (LN4)


Decyzja budowy kolejnej linii dużej prędkości będącej przedłużeniem pierwszej linii do Lyonu (LN1) podjęta była przez rząd prawie samoistnie - jeszcze 6 października 1987 i jako wynik progresywnego nasilenia ruchu na tym odcinku, a co za tym idzie skrócenia czasu jazdy. Poza tym, umożliwiła ona objechanie Lyonu i dała dobry punkt (perspektywę) wyjściowy na budowę dalszych linii dużych prędkości. Przedstawia ona istotny człon rozwijającej się kolei dużej prędkości w Alpach, którą obsługiwał będzie nowy dworzec Lyon - Satolas, stanowiący punkt kotwiczny przyszłego europejskiego połączenia z dużych prędkości Lyon - Turin. Ostatecznie jej finansowa rentowność wynosi 9 %.

Nowa linia o długości 115 km umożliwia rozwinięcie prędkości 300 km/h w północnej części i 350 km/h w południowej części, z minimalnym promieniem łuków od 4000 do 6000 m. Południowo - wschodnia linia posiada nachylenie do 35 ‰. Poza tym na LGV Rhône - Alpes zostały zbudowane 4 tunele, dwa z nich o długości 1787 m i 2686 m.
Pierwszy 45 km odcinek LGV Rhône - Alpes oddano do użytku 13 grudnia 1992 r. Czas podróży na trasie Paryż - Grenoble i Paryż - Chambery został zredukowany o 20 minut.
Drugi odcinek, na którym odbywały się próby rozwijania prędkości 356 km/h został oddany do użytku 3 lipca 1994 r. Czas jazdy na południe Francji został zmniejszony o 30 minut.
Cała inwestycja LGV Rhône - Alpes została zamknięta w kwocie 6 miliardów franków. Kosmiczny i przyszłościowy dworzec Lyon Satolas kosztował 880 milionów franków. Zdaniem SNCF taka inwestycja była konieczna, by szybka kolej i nowe połączenia były uznana przez opinię publiczną i pasażerów.
Dworzec Lyon Saint Exupery TGV (Satolas TGV to dawna nazwa) jest obecnie najbardziej przyszłościowym, nowoczesnym i kosmicznym nowo wybudowanym dworcem znajdującym się bezpośrednio na linii dużej prędkości.


Ogólna charakterystyka TGV Rhône-Alpes (LN4)


  Data podjecia decyzji o wybudowaniu linii    6 październik 1987
  Data deklaracji publicznej użyteczności      28 październik 1989  
  Data rozpoczecia prac budowlanych      Listopad 1989  
  Data uruchomienia linii    13 grudzień 1992 (północny szlak)
3 lipiec1994 (południowy szlak)
 Współczynnik zysku ekonomicznego dla SNCF  9 %
 Koszt
7,3 MF 1994
( infrastruktura )
 Sposób finansowania
100% SNCF
 
  Obsługiwana przez TGV
TGV PSE
TGV Duplex
TGV Resau

Połączenie

Lyon Valence
Rozjazd Montanay (pK 380.50)
Valence TGV - pK 495.46 - dalej jako LN5

Rozjazdy (połączenia z innymi liniami)

Nazwa Połączenie
  Saint Quentin - pK 417.65/418.50     z linią Lyon - Grenoble            
  Saint Marcel les Valence - pK 495.44     z Valence Ville            

Dworce TGV

Nazwa           pK          
  Aeroport Saint Exupery (Satolas TGV)    409.75

Satolas TGV Aeroport Saint Exupery (Satolas TGV)  
widok od stony zachodniej
Satolas TGV Aeroport Saint Exupery (Satolas TGV)  
Satolas TGV Aeroport Saint Exupery (Satolas TGV)  
widok od stony wschodniej (Aeroport)
Satolas TGV Aeroport Saint Exupery (Satolas TGV)  
Wejście hali głównej
Satolas TGV Aeroport Saint Exupery (Satolas TGV)  
Hala ...
Satolas TGV Aeroport Saint Exupery (Satolas TGV)  
Perony

całkowita długość :  ~114 km    

geometria i inne parametry linii

  Maksymalna możliwa prędkość        300 km/h (Montanay - Satolas )        
    350 km/h (Satolas - Valence TGV)   
  Minimalny promień łuku    4000 m
  Największy podjazd   35 ‰ 
  Odległość między torami 4.2 m
  szerokość torowiska 13.5 m

Maksymalna prędkość :     300 km/h*  
* - przy jeździe po torze niewłaściwym prędkość maksymalna wynosi - 270 km/h

Tunele

Nazwa     długość    
  Les Dombes (pK 393.23)    501 m
  La Côtiere    291 m
  Meyssiez (pK 441.59)    1787 m
  La Galaure (pK 446.65)    2686 m

Viaduc de La Côtiere i Tunel Les Dombes Wiadukt La Côtiere
i Tunel Les Dombes
zdjecie pochodzi z lgv2030.free.fr  

Wiadukty

Nazwa     długość    
  Côtiere (pK 394.96)    1728 m
  Rhône (pK 399.59)    535 m
  nad RN6    199 m
  nad autostradą A43 (pK 399.59)    88 m
  Savas (pK 437.54)    572 m
  Meyssiez (pK 439.14)    614 m
  Bancel (pK 464.69)    220 m
  Galaure (pK 468.94)    255 m
  Vallée de l'Herbasse (pK 485.76)    3x120 m
  sere (pK 489.67)    224 m

Viaduc de La Côtiere (1728 m) fot. © Olivier Julian Viaduc de La Côtiere (1728 m)  
Photo by © Olivier Julian
LGV Rhône-Alpes  - Viaduc de La Côtiere  Photo by P.L.Guillemin (plguillemin@yahoo.fr) Viaduc de La Côtiere  
Widok z masywu tunelu La Côtiere    
Photo by P.L.Guillemin
Viaduc de Savas Mépin (pK 437.539) Photographer : Stephane Keller Viaduc de Savas Mépin  
fot. Stephane Keller (structurae.de)  


Sygnalizacja

Sygnalizacja kabinowa TVM300 (Montanay - Satolas ) i TVM430 ( Satolas - Valence TGV )