+alt+ ") Nowe.focus() } function displayWindow11(src,s,w,s_img,w_img,alt,scrollbars) { if (Nowe) { if (ie4) Nowe.close(); else if (nn4) Nowe.closed; Nowe=null }; if( scrollbars == null ) scrollbars = "0"; str = ""; str += "resizable=0,"; str += "scrollbars=" + scrollbars + ","; str += "width=" + s + ","; str += "height=" + w + ","; if ( window.screen ) { var ah = screen.availHeight - 0; var aw = screen.availWidth - 0; var xc = 1; var yc = 1; str += ",left=" + xc + ",screenX=" + xc; str += ",top=" + yc + ",screenY=" + yc; }; Nowe=window.open("", "",str); Nowe.document.write(""+alt+" +alt+ ") Nowe.focus() } //-->
    trwa ładowanie menu ...

LGV Méditerranée (LN5)


Linia LGV Méditerranée (LN5) jest zamknięciem pewnego etapu w historii linii dużych prędkości we Francji. Dzięki temu połączeniu po raz pierwszy utworzony został ciąg linii dużej prędkości biegnący od tunelu pod kanałem La Manche i granicy z Belgią do wybrzeża Morza Śródziemnego, łączący najważniejsze ośrodki miejskie i przemysłowe kraju, co radykalnie zmieniło warunki podróży koleją z północy na południe Francji. Nowa linia ma więc ogromne znaczenie i otwiera nowe perspektywy dla rozwoju przewozów pasażerskich we Francji.

Czas przejazdu z Paryża do Marsylii na przestrzeni lat

  Rok  
  Czas przejazdu  
  1867   16h15
  1895   13h00
  1914   11h58
  1938    9h45
  1950   10h17
  1960    7h33
  1980    6h40
  1983    4h50
  1995    4h10
  2001    3h00

TGV Réseau 4530 TGV Réseau 4530
w malowaniu reklamującym połączenie TGV Mediterranee
na tej jednostce jest napis : que je roule sur une autre route,
dans un autre reve, dans un un autre monde

Paris Gare du Nord
TGV7162 Valenciennes - Paris Nord
12.07.2000

Decyzję o jej budowie będącej przedłużeniem LGV Rhóne-Alps rząd, z porozumieniem SNCF wydał 31 czerwca 1989. Rentowność projektu oszacowano na 8 %, zaś koszty na ok. 24,2 milionów franków. Należy zauważyć, że początkowo projekt zakładał konstrukcję nowej linii do Montpellier (czas podróży do Montpellier zostałby skrócony o 7 do 10 minut) ale już podczas wstępnych prac budowlanych zaniechano jego realizacji.
Linia LGV Méditerranée (LN5) rozpoczyna się 2 km przed stacją Valence TGV, która została wybudowana od podstaw do obsługi tranzytowych pociągów TGV jadących w kierunku południowym do Marsylii i Montpellier. Przed stacją Avignon, w dolinie Rodanu, linia rozgałęzia się. Zasadnicza odnoga prowadzi w kierunku Marsylii, a druga w kierunku Montpellier. W tym ostatnim kierunku nowa linia ma tylko 25 km długości, po czym łączy się z istniejącą, klasyczną linią do Nimes i dalej w kierunku granicy z Hiszpanią. Budowa w tym kierunku będzie kontynuowana aż do granicy hiszpańskiej i do połączenia się z będącą także w budowie - hiszpańską siecią dużych prędkości.
Na linii LN5 zostały wybudowane trzy nowe dworce : Valence TGV, Avignon TGV i TGV Aix en Provence TGV. Wszystkie trzy zlokalizowane są poza miastami, a do ich centrów można dojechać autobusami. W założeniach budowy nowej linii przyjęto że rozbudowa tych trzech miast będzie postępowała w kierunku nowych stacji. Dworce te, wraz dworcem w Lyonie, charakteryzują się nowatorską architekturą. Są to wybitne dzieła architektoniczne projektu firmy AREP pod kierunkiem Jean-Marie Duthilleul, staranne wpisane w krajobraz śródziemnomorski. Horyzontalna bryła dworca Valence podkreśla linearny charakter masywu Vercors, zaś falista forma zadaszenia hali peronowej w Aix-en-Provence upodobnia się do góry St. Victoire, ulubionego motywu malarskiego impresjonistów. Natomiast zakrzywiony rzut dworca Avignon bierze swą inspirację z meandrującego przebiegu rzeki Durance. Dla wszystkich trzech obiektów zaprojektowano staranne otoczenie w charakterze południowych ogrodów. Wjazdy na teren oznaczono alejami platanów. Linearne rzędy cyprysów mają pełnić rolę łamaczy wiatru. Parkingi są zacieniane przez dęby (Aix-en-Provence) albo miejscowe drzewa owocowe (Valence i Avignon).
Nowa linia przebiega w bardzo trudnym geologicznie terenie, ogromne zróżnicowanie ukształtowania terenu wymagało budowy ponad 500 obiektów inżynieryjnych, 20 wiaduktów na łączną długość ponad 17 km, i prawie 13 km tuneli. Jeden z nich, przebijający się przez wzgórza otaczające Marsylię od północy, jest najdłuższym we Francji tunelem kolejowym i ma długość 7835 m. W kierunku Marsylii tunel ten opada ponad 500 m w dół do wysokości 50 m npm.
Podwójny wiadukt Les Angles w okolicach Avignon zyskał sławę nie mniejszą od tego średniowiecznego który znajduje się kilka kilometrów od niego.

Les Angles Les Angles Les Angles podwójny 1500 m most
nad Rodanem na zachód Avignon
Les Angles Les Angles fot. Philippe Giraud*
Les Angles Les Angles Les Angles podwójny 1500 m most nad
Rodanem (na zachód Avignon)
zdjęcie pierwsze : TGV Reseau
31.08.2002
zdjecie drugie : Thalys PBA
THA9955 Marseille - Amsterdam
(Jedna jednostka PBA jedzie tylko
do Brukseli)
31.08.2002
fot. Peter Boere
* Zdjęcia pochodzą z filmu DVD L'Odyssee Du TGV Mediterranee

Całą linię LGV Méditerranée, przy budowie której w ciagu 5 lat zatrudnionych było 11,5 tys. pracowników, oddano do ruchu 17 stycznia 2001. Jednak jej oficjalne oddanie musiało być poprzedzone serią długotrwałych prób prędkościowych, przy prędkości większej niż w przyszłości będzie eksploatowania, czyli powyżej 350 km/h. Do testów użyto TGV Réseau 531, który z wielką pompą, przy udziale mediów został uruchomiony przez ministra transportu Jeana Claude Gayssota - tego samego, który kilka miesięcy wcześniej, z nie mniejszym rozgłosem przykręcił ostatnią symboliczną śrubę, łączącą kanał La Manche z morzem Śródziemnym. Seria jazd próbnych była oczywiście była pokazywana w TV, a szczególnie moment, kiedy mechanik prowadził TGV Réseau 531 mając przed sobą szklankę wody, która stała prawie nieruchomo, co tylko potwierdza perfekcjonizm budowy linii dużych prędkości we Francji.
W kilka miesięcy potem - 26 maja ten sam TGV Réseau 531 ustanowił nowy rekord w jeździe non-stop na liczącej 1067.2 km trasie z Calais do Marsylii pokonując ją w 3 godzinny i 29 minut, tym samym uzyskując średnią prędkość 306 km/h. Na LGV Nord jechał w granicach 340 km/h (z ograniczeniem do 200 km/h w okolicach Lille) na LGV Interconnexion 300 km/h (z ograniczeniem do 230 km/h na Aeroport CDG i Marne la Vallee Chessy ) na LGV Paris Sud Est 330 km/h (z ograniczeniami do 250 km/h) na Rhône-Alpes 335 km/h, a na LGV Méditerranée ok. 360 km/h, gdzie tuż przez wiaduktem Garde Adhemar osiągnął prędkość - 366, 6 km/h.
Należy dodać iż w pociągu TGV Reseau 531 nie przeprowadzano żadnej modyfikacji - był to normalny, wyprodukowany 8 lat temu skład, który miał za sobą 2,5 mln km jazdy. W wagonach zainstalowano jedynie aparaturę pomiarową i kamery, rejestrujące przebieg jazdy.
Obecnie TGV Reseau 531, podobnie jak jego brat - rekordzista TGV Atlantique 325 na nosie ma niebieski pasek z napisem :

  Calais - Marseille 1067.2 - 3h29 26/05/2001  

Otwarcie nowej linii, gotowej do eksploatacji odbyło się 7 czerwca 2001 r. Ten sam pociąg rekordzista TGV 531, z oficjalnymi gośćmi, ministrem transportu Jean-Claude Gayssotem i dziennikarzami wyruszył z dworca Paris Gare de Lyon o godz. 12h55. Na dworzec w Marsylii wjechał dokładnie po 3 godzinach jazdy.
Oficjalnej inauguracji LGV Méditerranée dokonano w dwa dni potem 10 czerwca 2001. Zaszczyt otwarcia nowej linii i komercyjnego połączenia Paryża z Marsylią przypadł składowi TGV Duplex 224, który tego dnia wiózł prezydenta Francji Jacques Chiracka, jego świty, jak i również dziennikarzy. Pamiątką tego wydarzenia są charakterystyczne paski - francuskiej flagi - pomalowanej na dziobie tegoż składu.

TGV Duplex 224
TGV Duplex 224
Skład, który z prezydentem Jacques Chrackiem,
oficjalnymi gośćmi i dziennikarzami z całego świata
10 czerwca 2001 oficjalnie zainaugurował
otwarcie LGV Méditerranée
TGV Reseau 531 Rekordowy TGV Reseau 531
Paris Gare du Nord
Valence TGV; TGV Réseau  531 TGV Réseau 531 podczas testów LGV Méditerranée  
Valence TGV, styczeń 2001
fot. SNCF*
TGV Réseau  531 TGV Réseau 531 podczas testów LGV Méditerranée  
wiadukt Ventrabren (1730m)
fot. SNCF*
TGV Réseau  531 TGV Réseau 531 podczas testów LGV Méditerranée  
wiadukt d'Arc (308 m)
fot. SNCF*
TGV Réseau  531 TGV Réseau 531 podczas testów LGV Méditerranée  
wiadukt Mondragon (84 m)
fot. SNCF*

* - autor fotografii : Philippe Giraaud, zdjęcia pochodzą z filmu DVD L'Odyssee Du TGV Mediterranee

Ogólna charakterystyka LGV Méditerranée (LN5)


  Data Przedstawienia projektu przez Rząd    Styczeń 1989
  Pierwsze decyzje Państwa w sprawie przebiegu szlaku.
  M.Querrien jest odpowiedzialny za stworzenie
  definitywnego przebiegu nowej linii.   
2 siepień 1990
  Minister transportu przyjmuje projekt Querrien
  i rozpoczyna proces badania użytecznosci publicznej   
Styczeń 1991
  Minister zleca kontrekspertyze projektu kolegium
  złożonym z ośmiu niezależnych ekspertow
Maj 1992
  Potwierdzenie opcji proponowanych przez SNCF
  i rozpoczencie Ankiety o Publicznej Użytecznosci
8 pazdziernik 1992
  Komitet ministerski potwierdza konstrukcje TGV Méditerranée   23 wrzesien 1993
  Podpisanie Dekretu Publicznej Użyteczności   31 maj 1994
  Przyjęcie projektu technicznego i
  finansowego przez Ministra transportu
25 wrzesień 1995
  Data Dekretu Publicznej Użyteczności budowy
  nowego dworca Valence TGV
6 czerwiec 1996
  Data Dekretu Publicznej Użyteczności budowy
  nowego dworca Avignon TGV
18 pazdziernik 1996
  Data Dekretu Publicznej Użyteczności budowy
  nowego dworca Aix-en-Provence TGV
25 wrzesien 1997
  Data rozpoczecia prac budowlanych      Wrzesień 1995  
  Oficjalna data oddania linii do eksploatacji    7 czerwiec 2001
  Współczynnik zysku ekonomicznego dla SNCF  8 %
  Koszt
3.7 ME
 
  Obsługiwana przez TGV
TGV PSE
TGV Duplex
TGV Resau

Połączenie

Valence Marseille Nimes
Valence TGV - pK 495.46
Marseille Nord - pK 711,16
połączenie z klasyczna linią Lyon - Marseille
7.7 km przed Marseille St Charles
rozjazd Redesan - pK 25.06
(liczone od pK 618.18 LN5)
ok. 12 km od Nimes

Rozjazdy (połączenia z innymi liniami)

Nazwa Połączenie lub odgałęzienie
  Eurre (pK 524.52)     połączenie z linią Livron - Aspes
  Lapalud (pK 577.65)     połączenie z linią Valence Ville - Avignon Centre
  Angles (pK 618.15)     odgałęzienie w kierunku Nimes
  na wprost w kierunku Valence - Marseille
  Angles - Avignon (pK 625.16)     5,2 km łącznica Les Angles Grand Sud   (kierunek Nimes)       
  Cheval Blanc (pK 652.32)     połączenie z linią Avignon Centre - Marseille

Angles Rozjazd Angles  
widok od Paryża
na lewo Avignon, na prawo Nimes  
fot. Peter Boere
Angles Rozjazd Angles  
widok od Paryża
na lewo Avignon, na prawo Nimes  
zdjecie pochodzi z lgv2030.free.fr  


Dworce TGV

Nazwa           pK          
  Valence TGV   495.46
  Avignon TGV   625.16
  Aix en Provence TGV   699.14


Valence TGV Valence TGV  
Valence TGV Valence TGV  
Valence TGV Valence TGV  
Widok na perony TER klasycznej linii (Valence Ville - Grenoble)  
znajdującej się nad LGV i bezpośrednim sąsiedztwie hali dworca.
Aix en Provence TGV  Wejście od strony wschodniej (miasta) Porte Zola Aix en Provence TGV  
Porte Zola (Wejście od strony wschodniej, miasta)
Aix en Provence TGV  Porte Cezanne Aix en Provence TGV  
Porte Cezanne
Aix en Provence TGV - Hala Główna Aix en Provence TGV  
Hala główna
Aix en Provence TGV - Hala peronowa Aix en Provence TGV  
Hala peronowa
Avignon  TGV Avignon TGV  
widok od strony zachodniej
(miasto jest po drugiej stronie)
Avignon TGV Avignon TGV  
Hala i perony
Avignon  TGV Avignon TGV  
wnętrze hali

więcej zdjęć :
Valence TGV
Avignon TGV
Aix en Provence TGV


całkowita długość :

  Valence TGV - Marseille Nord     215.80 
  Les Angles - Redesan (Manduel)  25.06 
  Les Angles- Grand Sud   5.20 
razem :  ~ 246 km

geometria i inne parametry linii

  Maksymalna możliwa prędkość    350 km/h
  Minimalny promień łuku          5000 m      
  Największy podjazd   40 ‰  
  Odległość między torami 4.5 m
  szerokość torowiska 13.9 m

Prędkości maksymalne na poszczególnych odcinkach

Odcinek     Vmax [km/h]    
  Valence TGV - pK 636.0      300  
  pK 636.0 - pK 676.0    320
  pK 676.0 - Tunel de Marseille   300
Przy jeździe po torze niewłaściwym prędkość maksymalna wynosi - 270 km/h

Tunele

Nazwa     długość    
  Eurre    664 m
  Tartaiguille (pK 532.83)    2340 m
  Saint Genies    151 m
  Avignon    1895 m
  Bompas (pK 626.59)    303 m
  Chartreuse    270 m
  Vinsargue     
  Lambesc (pK 670.71)    440 m
  Marseille (pK 706.19)    7834 m

Avignon cut-and-cover tunnel  Photographer Jacques Mossot Tunel Avignon  
fot. Jacques Mossot (structurae.de)  
Tunel Tartaiguille Tunel Tartaiguille  
Tunel Saint Genies Tunel Saint Genies  

Wiadukty

Nazwa     długość    
  Drôme    190 m
  Grenette (pK 531.06)    325 m
  Garde Adhémar (pK 570.21)    325 m
  nad A7    236 m
  Mondragon (pK 589.21)    640 m
  Mornas (pK 590.36)    889 m
  Roquemaure (pK 609.30)    680 m
  Saint Genies (pK 608.60)    550 m
  Angles 1 (pK 622.38)    1514 m
  Angles 2 (pK 622.38)    1573 m
  Avignon Sud (pK 636.22)    195 m
  Bompas (pK 636.91)    356 m
  Cavaillon (pK 643.98)    1500 m
  Cheval Blanc (pK 650.60)    997 m
  Orgon (pK 653.85)    934 m
  Vernegues (pK 669.02)    1208 m
  Touloubre    375 m
  Ventabren (pK 688.23)    1733 m
  Arc (pK 692.40)    311 m
  Roubine (pK 10.98)    273 m
  Briançon et du Gardon (pK 18.38)    1303 m

Bonpas Tunnel & Viaduct, Avignon  Photographer Jacques Mossot Wiadukt i Tunel Bonpas Avignon  
fot. Jacques Mossot (structurae.de)  
TGV Mediterranean Garde-Adhémar Viaduct Photographer Jacques Mossot Wiadukt Garde-Adhémar  
fot. Jacques Mossot (structurae.de)  
Mondragon-Vénéjan Viaduct   Photographer Jacques Mossot Wiadukt Mondragon-Vénéjan  
fot. Jacques Mossot (structurae.de)  
Vénéjan-Mornas Viaduct   Photographer Jacques Mossot Wiadukt Vénéjan-Mornas  
fot. Jacques Mossot (structurae.de)  
Cavaillon Viaduct   Photographer Jacques Mossot Wiadukt Cavaillon  
fot. Jacques Mossot (structurae.de)  
Vernegues Viaduct   Photographer Nicolas Janberg Wiadukt Vernegues  
fot. Nicolas Janberg (structurae.de)  
Viaduc de l'Arc fot. Bob Visser Wiadukt de l'Arc  
Viaduc Ventabren fot. Bob Visser Wiadukt Ventabren  
Viaduct over the A7 at Donzere   Photographer Philip Bourret Wiadukt nad A7 w Donzere  
fot. Philip Bourret (structurae.de)  

torowisko

Podwojne torowisko, szyny typu UIC 60. Urządzenia torowe (zwrotnice) przystosowane do prędkości 220 km/h przy przejeździe na bok.

Sygnalizacja

Sygnalizacja kabinowa TVM430