+alt+ ") Nowe.focus() } function displayWindow10(src,s,w,alt,scrollbars) { if (Nowe) { if (ie4) Nowe.close(); else if (nn4) Nowe.closed; Nowe=null }; if( scrollbars == null ) scrollbars = "0"; str = ""; str += "resizable=0,"; str += "scrollbars=" + scrollbars + ","; str += "width=" + s + ","; str += "height=" + w + ","; if ( window.screen ) { var ah = screen.availHeight - 0; var aw = screen.availWidth - 0; var xc = ( aw - s ) / 2; var yc = ( ah - w ) / 2; str += ",left=" + xc + ",screenX=" + xc; str += ",top=" + yc + ",screenY=" + yc; }; Nowe=window.open("", "",str); Nowe.document.write(""+alt+" +alt+ ") Nowe.focus() } //-->
    trwa ładowanie menu ...

Sieć kolei we Francji


Sieć kolei we Francji, będąca własnością RFF (Réseau Ferré de France - infrastruktura kolei francuskich) i eksploatowana przez SNCF (Société Nationale des Chemins de Fer Français) to linie normalnotorowe (prześwit 1435 mm) o łącznej długości 34749km. Zelektryfikowanych jest 14104 km linii , z czego 5850 km jest pod systemem 1500 V DC, a 8595 km pod 25 kV 50Hz. Początek elektryfikacji napięciem przemiennym 25 kV to lata rozwoju energoelektroniki i początek powstania pierwszej linii dużej prędkości LGV między Paryżem a Lyonem. Linie, które elektryfikowano w pierwszej kolejności, a to przede wszystkim południe Francji, są wiec pod napięciem 1500 V prądu stałego. Ponieważ moc, przenoszona przez oba systemy zasilania jest zbliżona, trakcja 1500 V w porównaniu do trakcji 25 kV (linia nośna i jezdna) jest odpowiednio 'cięższa' i grubsza. Różnice w wyglądzie są więc wyraźne.
Ogólnie linie, ze względu na prędkość szlakową, można podzielić na linie dużej prędkości - LGV (Ligne a Grande Vitesse) które przystosowane są do prędkości 300-350 km/h i na których jeżdżą wyłącznie pociągi TGV, i pozostałe – konwencjonalne. Stan pozostałych linii w SNCF jest na wysokim poziomie i na większości szlakach obowiązuje prędkość 120-140 km/h i 160 km/h, a na zmodernizowanych 200-220 km/h, niezależnie od systemu zasilania.

 Linie dużej prędkości - LGV  
Ligne a Grande Vitesse
  położenie    maksymalna 
  prędkość  
 długość  
  Paris Sud-Est (LN1) Paris Lyon1 - Lyon2 300 km/h 412 km
  Rhône-Alpes (LN4) Lyon3 - Valence4 350 km/h 115 km
  Méditerranée (LN5) Valence4 - Marseille5 / Nimes6 350 km/h 246 km
  Atlantique (LN2)   Paris Monparnasse7 - Tours8 / Le Mans9   300 km/h 280 km
  Nord Europe (LN3) Paris Nord10 - Lille - Eurotunel 350 km/h 334 km
  Interconnexion
  Ile de France
Wschodnia obwodnica Paryża
(połączenie LN3 - LN1)
270 km/h 97 km
  Est Européen (LN6) Paris Est11 - Metz/Nancy(Strasbourg)12 350 km/h 300 km
razem :   1784 km
  LGV Ouest Belge L.113 granica SNCF/SNCB - Bruxelles14 300 km/h 71 km
  LGV Est Belge L.213 Bruxelles15 - Liege16 300 km/h 62 km
  LGV Belge L.313 Liege17 - granica SNCB/DB18 220/250 km/h 34 km
  LGV Nord Belge L.413 Antwerpen - granica SNCB/NL 300 km/h 38 km
  HSL Zuid19   granica SNCB/NL - Rotterdam20 - Amsterdam21   300 km/h 100 km
  CTRL - Section 122 Eurotunel - Fawkham Junction23 300 km/h 74 km
  CTRL - Section 224 Southfleet25 - London St Pancras 300 km/h 39 km

1) - od Combs-la-Ville (29.4 km od Paris Gare de Lyon)
2) - Sathonay
3) - Montanay
4) - Valence TGV
5) - Marseille Nord (7.5 km przed Marseille St Charles)
6) - Redesan (12 km od Nimes)
7) - Fontenay aux Roses (6.4 km od Paris Montparnasse)
8) - Saint Pierre des Corps
9) - Connere (17 km przed Le Mans)
10) - Gonnesse (15 km za Paris Nord)
11) - Vaires (23 km za Paris Est)
12) - Baudrecourt - połącznie z klasyczną linią Metz - Strasbourg (124 km od Strasbourga)
13) - SNCB
14) - Lembeek (17 km od Bruxelles)
15) - Leuven 33 km od Bruxelles
16) - Ans (Birset) 8 km od Liege
17) - Chenee (3 km od Liege)
18) - Walhorn (8.5 km od Aachen)
19) - NL, w budowie (otwarcie w 2008 r)
20) - Rotterdam Lombardijen (7 km od Rotterdam CS) i dalej bezpośrednio z Rotterdam CS
21) - Hoofddord (22 km od Amsterdam CS)
22) - UK (Channel Tunnel Rail Link)
23) - tuż przed Ebbsfleet (łącznica do linii w kierunku London Waterloo)
24) - UK (Channel Tunnel Rail Link) - otwarcie w 12/2007 r.
25) - przedłużenie CTRL1

Pociągi TGV mogą się poruszać zarówno LGV (Ligne a Grande Vitesse), jak i na pozostałych odcinkach - tu poruszają się już z prędkością jaka obowiązuje na danym szlaku.

Linie klasyczne zmodernizowane    Obszar      System
 zasilania 
 Maksymalna 
prędkość  
 Długość  
linii  
  Le Mans - Nantes Ouest 25 kV 220 km/h 220 km
  Tours - Bordeaux Sud-Ouest 1,5 kV 220 km/h 348 km
  Strasbourg - Bâle Est 25 kV 200 km/h 142 km
  Mantes la Jolie - Cherbourg Ouest 25 kV 200 km/h 303 km
  Paris - Orléans - Châteauroux Sud-Ouest 1.5 kV 160/200 km/h 264 km
  Châteauroux - Limoges Sud-Ouest 1.5 kV 160 km/h 137 km
  Poitiers - La Rochelle Sud-Ouest 25 kV 160 km/h 140 km
  Paris Est-Nancy, Metz Est 25 kV 160 km/h 352 km
  Nancy - Strasbourg Est 25 kV 160 km/h 150 km
  Paris Est - Mulhouse via Troyes et Belfort Est 25 kV 160 km/h 490 km
  Paris Nord - Lille Flandres, Dunkerque i Valenciennes Nord 25 kV 160 km/h 364 km
  Paris Saint Lazare - Rouen Ouest 25 kV 160 km/h 139 km
  Rouen - Le Havre Ouest 25 kV 160 km/h 88 km
  Le Mans - Rennes Ouest 25 kV 160 km/h 163 km
  Rennes - Quimper Ouest 25 kV 160 km/h 311 km
  Nantes - Le Croisic/Savenay/Redon Ouest 25 kV 160 km/h 130 km
  Paris Montparnasse - Granville Ouest 25 kV 160 km/h 130 km
  Tours - Angers Sud-Ouest 25 kV 160 km/h 107 km
  Dole - Vallorbe/Verričres de Joux Sud-Est 25 kV 160 km/h 99 km
  Marseille - Nice - Vintimille Sud-Est 25 kV 160 km/h 259 km
  Lyon - Grenoble/Chambéry Sud-Est 25 kV 160 km/h 173 km
  Moret - Saincaize Sud-Est 25 kV 160 km/h 200 km
  Nevers - Clermont Ferrand Sud-Est 25 kV 160 km/h 166 km
  Amiens - Rouen Nord 25 kV 160 km/h 112 km
  Paris Montparnasse - Le Mans Ouest 1,5 kV 160 km/h 210 km
  Bordeaux - Irun Sud-Ouest 1,5 kV 160 km/h 232 km
  Bordeaux - Montauban Sud-Ouest 1,5 kV 160 km/h 198 km
  Brive la Gaillarde - Montauban Sud-Ouest 1,5 kV 160 km/h 163 km
  Toulouse - Narbonne Sud-Ouest 1,5 kV 160 km/h 148 km
  Paris - Dijon Sud-Est 1,5 kV 160 km/h 314 km
  Dijon - Lyon Sud-Est 1,5 kV 160 km/h 197 km
  Lyon - Avignon Sud-Est 1,5 kV 160 km/h 468 km
  Avigon - Marseille via Tarascon Sud-Est 1,5 kV 160 km/h 121 km
  Tarascon - Narbonne - Port Bou Sud-Est 1,5 kV 160 km/h 270 km
  Mâcon - Ambérieu Sud-Est 1,5 kV 160 km/h 68 km
  Chambéry - Modane Sud-Est 1,5 kV 160 km/h 98 km
  Saincaize - Vierzon Sud-Est 1,5 kV 160 km/h 89 km
  Besançon - Saint Amour Sud-Est 25 kV 150 km/h 48 km
  Rennes - Brest Ouest 25 kV 140 km/h 249 km
  Grenoble - Montmélian Sud-Est 25 kV 140 km/h 81 km
  Saint Pierre d'Albigny - Bourg Saint Maurice Sud-Est 25 kV 140 km/h 80 km
  Aix les Bains - Annemasse Sud-Est 25 kV 140 km/h 94 km
  La Roche sur Foron - Saint Gervais Le Fayet Sud-Est 25 kV 140 km/h 49 km
  Valence - Moirans Sud-Est 25 kV 140 km/h 79 km
  Brétigny - Tours par Vendôme Sud-Ouest 1,5 kV 140 km/h 204 km
  Limoges - Brive la Gaillarde Sud-Ouest 1,5 kV 140 km/h 98 km
  Toulouse - La Tour de Carol Sud-Ouest 1,5 kV 140 km/h 130 km
  Dijon - Bourg en Bresse Sud-Est 1,5 kV 140 km/h 191 km


Oferta przewozowa

Wprowadzenie nowej międzyaglomeracyjnej oferty przewozowej opartej na TGV zasadniczo poprawiło atrakcyjność podróży koleją we Francji. W 2005 r. dla relacji do i z Paryża osiągnięty został następujący podział międzygałęziowy:

  • pociąg TGV 54%
  • samochód 37%
  • samolot 9%.
Najważniejszymi czynnikami decydującymi o sukcesie TGV są radykalne skrócenia czasu przejazdu oraz zwiększenie częstotliwości połączeń. Sieć linii dużych prędkości zbudowanych we Francji w latach 1981-2006 liczy około 1500 km, jednak pociągi TGV kursują także na odcinkach linii konwencjonalnych o różnej charakterystyce, których sumaryczna długość sięga 7000 km! W efekcie dostępność pociągów TGV jest bardzo duża. Cechą charakterystyczną relacji TGV we Francji jest specjalizacja pociągów do obsługi konkretnych miejscowości, przy braku postojów na stacjach pośrednich lub maksymalnym ograniczeniu ich liczby. Dzięki temu osiągane są bardzo duże prędkości handlowe, znacząco większe niż na liniach dużych prędkości w Niemczech, czy we Włoszech.

Porównanie prędkości handlowych dla najważniejszych relacji w 1967 r. i 1997 r.

Relacja     24.09.1967      24.09.1997     Uwagi  
  Paris - Lyon 128 215     od 10.06.2001 Vh = 223 km/h    
  Paris - Dijon 132 179
  Paris - Besancon 108 149
  Paris - Valence 123 224
  Paris - Marseille 121 185 od 10.06.2001 Vh = 250 km/h
  Paris - Nimes 119 188 od 10.06.2001 Vh = 242 km/h
  Paris - Tours 116 216
  Paris - Bordeaux 130 193
  Paris - Le Mans 123 228
  Paris - Nantes 108 194
  Paris - Rennes 123 177
  Paris - Brest 107 156
  Paris - Arras 134 220
  Paris - Calais Frethun       99 236
  Paris - Lille 131 233
  Paris - Bruxelles 124 221

Dane te wskazują, że koleje francuskie już w latach 60. w wielu relacjach osiągały prędkości handlowe przekraczające 130 km/h, i to przy zachowaniu prędkości maksymalnej 160 km/h (pociągi przekraczające tę prędkość zaczęły kursować dopiero w 1967 r., początkowo tylko w relacji Paryż-Tuluza). Świadczy to o bardzo dobrej relacji między prędkością maksymalną a prędkością handlową, nieznanej na innych kolejach europejskich. Wprowadzenie pociągów TGV sprawiło, że na wielu trasach prędkości handlowe przekraczają 200 km/h. Najbardziej spektakularne wydaje się osiągnięcie prędkości handlowej 250 km/h na prestiżowej trasie Paryż - Marsylia. Jadące bez postoju na stacjach pośrednich pociągi TGV pokonują dzielącą te miasta odległość 750 km dokładnie w 3 godz.

Budowa sieci kolei dużych prędkości całkowicie zmieniła system transportowy Francji i wzmocniła rolę kolei w przewozach między dużymi aglomeracjami. Pociąg TGV stał się swego rodzaju ikoną cywilizacji przełomu XX i XXI w. i symbolem osiągnięć technologicznych kraju. To także poważny produkt eksportowy, który trafił na koleje dużych prędkości w Hiszpanii oraz w Korei Południowej. Francuskie linie dużych prędkości stanowią zarazem centralną cześć transeuropejskiej sieci kolei dużych prędkości. Już obecnie linie te mają połączenia z Belgią oraz Wielką Brytanią, w budowie zaś są połączenia z Niemcami i Hiszpanią. Należy też podkreślić efekt synergii wynikającej z umiejętnego połączenia budowy nowych odcinków linii, modernizacji odcinków istniejących oraz z wprowadzenia nowoczesnego taboru TGV.




Trochę statystyki

tory kolejowe

52938 km torow głównych w użyciu, z czego:

  • 25653 km - nowoczesne tory (+LGV)
  • 2824 km - predkość maksymalna 220 km/h i wiecej (+LGV)
  • 73906 instalacji naziemnych (zwrotnice, itp), z czego 26468 na głównych trasach
Sygnalizacja i systemy bezpieczeństwa (linie główne i łącznice)

  • 1780 km linii wyposażonych w TVM
  • 2975 dyspozytorni, z czego 1653 elektrycznych i informatycznych
  • 89096 skrzynek KVB, z czego 7000 cyfrowych
  • 75595 sygnałów, z czego 72367 elektrycznych i 13517 wyposażonych w KVB
  • 119209 km głównych kabli

Przejazdy drogowe

19594 z czego :

  • 18298 przejazdow publicznych
  • 11190 z automatyczna sygnalizacja
  • 1919- strzeżonych
  • 4236 - nie strzezonych
  • 953 - przejazdy izolowane dla pieszych

Obiekty i budowle

  • 1532 tuneli
  • 29311 wiaduktów
  • 54583 małych budowli pod torami ( < 2 metry )
  • 14186 murów

Telekomunikacja

  • 13617 km linii w zasiegu radiotelefonicznym
  • 7153 km swiatlowodow
  • 30937 km podziemnych kabli
  • 5438 km zyl powietrznych