+alt+ ") Nowe.focus() } //-->
    trwa ładowanie menu ...

Ciekawostki i nowości


      5.02.2008             Alstom przedstawia prototyp AGV      
AGV 2008.02.05 W obecności francuskiego prezydenta Nicolasa Sarkozy'ego firma Alstom zaprezentowała we wtorek w La Rochelle w zachodniej Francji prototyp nowego superszybkiego pociągu AGV, zdolnego pokonać dystans 1000 kilometrów w ciągu trzech godzin.
AGV (Automotrice a Grande Vitesse - Zespół Trakcyjny o Wielkiej Prędkości) jest rozwinięciem produkowanego dotąd przez Alstom modelu TGV (Train a Grande Vitesse - Pociąg o Wielkiej Prędkości). Od poprzednika odróżnia go brak wyodrębnionej lokomotywy, bowiem elektryczne silniki napędowe umieszczone są na osiach poszczególnych wagonów. W jednym składzie może ich być od siedmiu do 14.
Dzięki zwiększonemu wykorzystaniu aluminium i materiałów kompozytowych do budowy AGV, masa typowego składu wynosi 395 ton - o 35 ton mniej niż pociągu TGV identycznej wielkości. Odciążenie konstrukcji wraz z jej aerodynamicznym dopracowaniem umożliwiło zwiększenie prędkości maksymalnej z 320 do 360 kilometrów na godzinę, choć jednocześnie moc napędu zmniejszono o 15 %.
Pierwszym użytkownikiem AGV będzie prywatny włoski przewoźnik kolejowy Nuovo Transporto Viaggiatori (NTV), który zamówił 25 składów za łącznie 650 mln euro, z opcją na dodatkowych dziesięć.
      14.11.2007             Inauguracja otwarcia linii Channel Tunnel Rail Link 2      
4.09.2007 miała miejsce uroczysta inauguracja nowej linii dużej prędkości Channel Tunnel Rail Link 2 łączącej pierwszy odcinek tej linii biegnący od kanału La Manche z dworcem końcowym London St Pancras International. Wraz z inauguracją linii o długości 39 km oddano do użytku dwa nowe dworce : Ebbsfleet i Stratford. Linia w przeważającej części przebiega w kompleksie tunelów o łącznej długości 23 km. Najdłuższy tunel zaczyna się zaraz (ok. 1 km) za stacją London St Pancras i ma długość 19 km. Linie poprowadzono w 3 km tunelu, także pod Tamizą. Główną częścią inauguracji był przejazd pociągu Eurostar z dworca Paris Gare du Nord do London Saint Pancras w czasie 2:03:39. Pociągiem jechało około 400 osób - dziennikarzy i przedstawicieli Eurostaru.
Komercyjne otwarcie linii ma nastąpić 14.11.2007.
      13.05.2007             V150 nad Sekwaną      
V150 Seine 2006.05.13 13 maja, między godzinami 15:00, a 17:30, rekordową jednostkę V150 można było podziwiać w dość niecodziennym miejscu. Mianowicie na barce przepływającej po Sekwanie na odcinku Pont de Bir-Hakeim - Bibliotheque Nationale de France. Jest to początek programu prezentującego pociąg dla szerszej publiczności pod hasłem 357.2 mph on the Seine. V150 w dniach 14 –20 maja będzie eksponowany jako statyczna wystawa, dostępna dla wszystkich. Pociąg będzie wystawiony u stóp wieży Eiffela i dostępny do zwiedzania od 9 rano do 19 wieczorem. W ramach tygodniowej wystawy będzie można obejrzeć zdjęcia dokumentujące rekordowy przejazd, zasiąść w symulatorze prędkości, oraz otrzymać informacje o pociągach dużej prędkości. Wystawa będzie darmowa, natomiast bilety będą rozdawane na miejscu i będą ważne wyłącznie na dzień wydania.
      3.04.2007             574.8 km/h - to oficjalny rekord prędkości TGV      
V150 podczas próby bicia rekordu prędkości; 2006.04.03 Rekord prędkosci pobity!
574.8 km/h - taką prędkość uzyskała jednostka TGV V150, 3.04.2007 o godz. 13:13.
Rekord TGV został ustanowiony na pK191.2 między Preny niedaleko Metz, a Bezannes w okolicy Reims. V150 jechał torem nr 1, a start nastapił na pK263.9.                                                            
      26.03.2007             3 kwiecień - to data oficjalnej próby bicia rekordu prędkości!      
Rekordowy TGV gotowy do oficjalnej próby bicia rekordu prędkości; 2006.03.24 fot. © RFF ALSTOM SNCF / Fabbro Recoura Jak podaje "Le Figaro" oficjalna próba bicia rekordu prędkosci ma nastapić 3 kwietnia.
Przetestowany rekordowy skład jest już gotowy i w chwili obecnej znajduje się w lokomotywowni Technicentre Est Européen. Otrzymał też specjalne i asymetryczne malowanie, symbolizujące dynamizm, oraz płynący w przestrzeni metal. Zafalowanie metalu (chromu) przechodzące przez cały pociąg, symbolizuje wszystkie ludzkie energie w celu realizacji technologicznych wyzwań.
Francuski superpociąg ma usunąć w cień inne szybkie pociągi, takie jak niemiecki ICE i japoński shinkansen.
      15.03.2007             Uroczyste otwarcie LGV Est Européen      
LGV Est Européen otwarta!
Na uroczystości obecny był między innymi minister transportu Dominique Perben. Kulminacyjnym momentem ceremonii był najdłuższy - jak twierdzą organizatorzy - i najszybszy na świecie pokaz sztucznych ogni. Fajerwerki były wystrzelone kolejno wzdłuż nowej linii kolejowej, i w ciągu zaledwie kilku minut eksplozje przebiegły w ten sposób 300 kilometrów torów z prędkością ponad 5 tysięcy kilometrów na godzinę.
Komercyjne otwarcie ma nastąpić 10.06.2007.
      11.03.2007             Mundury kontrolerów prosto od... Lacroix      
Nowe uniformy SNCF (c)SNCF Francuskie koleje SNCF zaprezentowały nowe mundury konduktorów. Ich projektantem jest znany dyktator mody Christian Lacroix. Autor nie miał łatwego zadania. Stroje miały być nowoczesne i pełne wdzięku, świadczącego o tym, że wyszły spod ręki projektanta światowej klasy. Z drugiej strony musiały spełniać inne wymagania. Są one bowiem synonimem władzy i autorytetu, jakim kontrolerzy musza się cieszyć wśród podróżnych. Nie mogą jednak działać jak płachta na byka, bo już sama ich rola wystarczy.
Nowe mundury kosztowały 20 milionów euro. Panie i panowie, sprawdzający bilety w pociągach, będą nosić szare mundurki z fioletowymi i zielonymi dodatkami. Uwagę przykuwa ogromna kieszeń na plik mandatów i biletów kredytowych. Na głowach będą mieć czapki.
We francuskiej kolei zatrudnionych jest jedenaście tysięcy kontrolerów - tylko półtora tysiąca z nich to kobiety. W nowych mundurach kontrolerzy pojawią się w pociągach 10 czerwca na nowo otwartej linii TGV - Paryż - Strasburg.
Christian Lacroix projektował także nowe wnętrze TGV
      21.02.2007             Rekordowa jednostka pokonuje barierę 557 km/h      
Rekordowy TGV POS 4402; podczas przejazdy, w którym uzyskał prędkość 557 km/h; 20.02.2007   fot. (c) Remy S. Operacja Projekt V150 trwa...
20.02.2007 specjalna jednostka TGV POS 4402 w trakcie kolejnej próby prędkościowej uzyskała prędkość 557 km/h. (krótki filmik z tego przejazdu : http://tgv16orange.free.fr...)
Finał operacji wstepnie zaplanowany jest na 4 kwietnia. Wtedy to zaproszone zostaną media i wtedy też ma nastąpić ostatni i oficjalny rekordowy przejazd.
      14.02.2007             554.3 km/h - nowy rekord prędkości TGV!      
Rekordowy TGV POS 4402; fot. (c) Sunplop 13.02.2007 specjalnie przygotowany pociąg TGV, podczas wstępnego i testowego przejazdu osiągnął prędkość 553 km/h, a wg nieoficjalnych informacji w następnym przejeździe udało się osiagnąć prędkość 554.3 km/h!
Tuningowana pod kątem bicia rekordu prędkości jednostka TGV, złożona została z głowic TGV POS 4402 oraz trzech wagonów Duplex z dodatkowym napędem z nowymi silnikami wykorzystanych wkrótce do bodowy AGV. Ten przejazd nie miał na celu próby bicia rekordu prędkości, a jedynie zbadanie potencjału i możliwości tego eksperymentalnego TGV. Nie miej jednak rekord prędkości został pobity. Ten nowy, jeszcze nieoficjalny rekord ustanowiono na nowo zbudowanej LGV Est Européen, pK 191-194, na wysokości Passavant-en-Argonne, 210 km od Paryża i został utrzymany przez ok. 50 km aż do Châlons-en-Champagne.
Nie jest to "ostatnie słowo" tego TGV, bo oficjalna próba bicia nowego rekordu ma nastąpić na początku kwietnia br. Planuje się, że ostateczny rekord może wynieść nawet 570 km/h.
      18.12.2006             360 km/h podczas jazdy próbnej LGV Est Européen i zapowiedź próby bicia rekordu      
18.12.2006 r jeden z zespołów TGV-POS, jaki ma kursować po linii TGV Est Européen, odbył jazdę próbną między stacjami Chateau Thierry (ok. 50 km na zachód od Paryża) i Meuse TGV. Trasa tam i z powrotem wynosiła ok. 300 km. Pociągiem jechali minister transportu Francji Dominique Perben oraz prezesi firm: Alstom Transport, SNCF i RFF, a ponadto około 50 dziennikarzy francuskich, brytyjskich i niemieckich. Była to okazja do zademonstrowania przez firmę Alstom Transport nowego pociągu TGV POS i pokazania, że uzyskuje on bez trudu prędkość handlową 320 km/h, a jednocześnie zapewnia przy tej prędkości komfort i bezpieczeństwo jazdy. Mimo większej prędkości nie zauważono zwiększonego hałasu czy drgań w stosunku do jazdy z prędkością 300 km/h (dotychczasowa prędkość pociągów TGV).
Przez ostatnie miesiące na linii TGV Est trwają wciąż jazdy próbne pociągów TGV, a technicy sprawdzają zachowanie się taboru w normalnej eksploatacji i potwierdzają, czy wykonanie urządzeń infrastruktury jest prawidłowe. Używany do tych prób zespół trakcyjny wyposażony jest w odpowiednią aparaturę pomiarową. Pozwala to na dokładne określenie miejsc w torze i sieci trakcyjnej, które wymagają jeszcze poprawy, co ma zapewnić, że po otwarciu linii w czerwcu 2007 r. pociągi będą kursowały bez usterek. Pasażerowie pociągu próbnego mieli możność obserwowania na monitorze prędkości pociągu, która wyniosła 360 km/h, a osiągnięto ją o godz. 10.42, w czasie przejazdu przez stację Saint-Mand-sur-Aune. Wielu specjalistów-drogowców kolejowych wyraziło wówczas uznanie dla budowy toru, gdyż mimo tak wielkiej prędkości jazda była spokojna i komfortowa.
W czasie tego oficjalnego przejazdu partnerzy Alstom Transport, koleje SNCF oraz francuska infrastruktura kolejowa RFF (Reseau Ferre de France). wyrazili też chęć uczestniczenia w próbie poprawy dotychczasowego rekordu prędkości pociągu TGV, która miałaby się odbyć wiosną 2007 r. Zebrani uznali, że obecnie istnieją możliwości ustanowienia nowego rekordu prędkości na poziomie 550 km/h. Próba będzie podjęta na nowej linii TGV Est Européen, przed jej oddaniem do normalnej eksploatacji.
      12.2006             Otwarcie kolejnego odcinka linii dużej prędkości w Wielkiej Brytanii      
W listopadzie 2006 r. otwarto drugi odcinek linii Channel Tunnel Rail Link (CTRL), czyli połączenia kolejowego kanału La Manche z Londynem. Linia biegnie od Folkestone u wylotu z tunelu pod kanałem, przez Ashford do dworca St Pancras International w Londynie i jednocześnie zostanie przemianowana na linię High Speed 1, co będzie odzwierciedlało jej rolę jako pierwszej linii dużej prędkości w Wielkiej Brytanii.
Komercyjne otwarcie linii nastąpi pod koniec 2007 roku.
      10.2006             Seryjna produkcja AGV?      
Koncert Alstom zdecydował o budowie TGV nowej generacji – AGV. Decyzję podjęto, mimo tego, iż SNCF są na razie zainteresowani tylko jednostkami TGV Duplex. Firma jest jednak przekonana, że należy inwestować z wyprzedzeniem i że zamówienia na AGV pojawią się wkrótce. Dlatego pierwszy AGV ma być wyprodukowany już pod koniec 2007 r. Należy przypomnieć, że konstrukcja prototypowego AGV została przetestowana już połowie 2002 roku, ale z powodu braku zamówień produkcji nowej jednostki nie rozpoczęto. Nowo wyprodukowana jednostka będzie miała wiele nowych rozwiązań, między innymi silniki trakcyjne z magnesami trwałymi o mocy 770 kW. Są to obecnie najwydajniejsze silniki biorąc pod uwagę ich moc w stosunku do masy (uzyskano stosunek mocy 1kW do 1 kg)
      10.2006             Czy będzie nowy rekord prędkości TGV, wynoszący 540 km/h?      
Otwarcie nowej linii dużej prędkości LGV Est Européen, oraz budowa nowych jednostek TGV POS zainspirowała koleje francuskie SNCF do podjęcia próby pobicia nowego rekordu prędkości TGV. Dla przypomnienia obecny rekord prędkości od 16 lat należy TGV Atlantique 325 i wynosi 515 km/h.
Skład testowy będzie podobny do rekordowego Atlantique. Będzie zestawiony z dwóch głowic TGV POS ale pewnymi modyfikacjami - większa średnica kół, zmienione przełożenia, pantograf przedniej głowicy unieruchomiony oraz trzech wagonów z TGV Duplex dodatkowo wyposażonych w wózki silnikowe z AGV. Całość ma mieć moc 19,6 MW (dla porównania rekordowy Atlantique 325 miał moc 8,8 MW). Przedsięwzięcie nazwano Projekt 150 od 150 m/s (540 km/h) prędkości jaką teoretycznie testowy skład TGV POS mógłby uzyskać. Należy jednak dodać, że optymiści celują na prędkość 600 km/h! Projekt ma kosztować 28 mln Euro i finansowany będzie przez Alstom (10 mln Euro) oraz RFF i SNCF który do projektu mają dorzucić po 8 mln Euro.
Ostateczna decyzja i termin ewentualnego bicia rekordu nie jest jeszcze znany, ale nastąpi to najprawdopodobniej w końcowym etapie jazd próbnych LGV Est Européen, która oficjalne do handlowej obsługi ma być oddana 10.06.2007.
      27.09.2006             25 lat TGV      
To właśnie 25 lat temu, pierwszy TGV inaugurując nowe połączenie z Paryża do Lyonu otworzył nową erę transportu kolejowego we Francji i Europie.
Ćwierćwiecze powstania TGV obchodzone jest hucznie przez cały weekend. Na Placu Trocadero w Paryżu można zobaczyć prawdziwą lokomotywę, a także zabawić się w mechanika, dzięki symulatorowi TGV jaki na co dzień wykorzystywany jest do szkolenia. Obchodom towarzyszą również pokazy sztucznych ogni z oprawą muzyczną. W ciągu ostatnich 25-ciu lat pociągi TGV zmieniły geografię Francji, przybliżając wiele miast do Paryża, a także zmieniły przyzwyczajenia Francuzów. Paryżanie mogą teraz wyjechać rano do odległej o 750 km Marsylii i wrócić tego samego dnia wieczorem, po kilku godzinach opalania się na plaży nad Morzem Śródziemnym.
      21.07.2006             Wstępne jazdy próbne na LGV Est Européen      
21.07.2006 o godz. 12h19, TGV-POS 4401 na 45.5 km odcinku nowo budowanej LGV Est Européen, osiągnął prędkość 330.7 km/h. Ten przejazd to początek prób na budowanej linii dużej prędkości, która w całości gotowa do prób będzie z początkiem 2007 roku (komercyjna eksploatacja ma się rozpocząć 10.06.2007).
Wcześniej TGV POS 4401, w celu uzyskania świadectw homologacyjnych odbywał jazdy próbne w Niemczech, na odcinku Nuremberg – Ingolstadt.
      02.07.2006             TGV do Luxembourga      
Od rozkładu 02/07/2006 – 09/12/2006 SNCF uruchomiło połączenie do Luxembourga realizowane przez jednostki TGV. Są to pierwsze jednostki TGV obsługujące sieć TGV Est, a zarazem pierwszy przykład relacji, która w całości przebiega po klasycznej linii z Vmax=160 km/h. Relacja obsługiwana jest przez 3 zmodernizowane (Lacroix) jednostki TGV Réseau 501,503 i 504.
Głowice napędowe mają malowanie zaprojektowane przez dwóch studentów - Pierre-Emmanuel z Paryża (projekt głowicy nr 1 przedstawiający sylwetki na zielnym tle) i Marco Müller z Monachium (projekt głowicy nr 2 przedstawiający odbicia ręki "ducha").
Jednostki stacjonują w nowo wybudowanej lokomotywowni Technicentre Est Européen i obok przyszłych TGV POS będą obsługiwać sieć połączeń TGV Est Européen.
      25.06.2006             SNCF ujawnia rozkład jazdy na przyszłej LGV Est Européen      
25 czerwca 2006 SNCF podaje szczegóły dotyczące rozkładu kursowania pociągów TGV na nowej linii dużej prędkości LGV Est Européen. Nowa linia duzej prędkości ostatecznie zostanie oddana do eksploatacji 10.06.2007. W ramach promocji nowej linii, już od obowiązywania nowego rozkładu, tj. od 2 lipca 2006 pociągi TGV będą obsługiwały połączenie do Luxembourga, jadąc jeszcze po klasycznej linii przez Metz.
      06.2006             TGV RD (Réseau – Duplex) czyli TGV Duplex z głowicami TGV Réseau      
W czerwcu 2006 utworzono zupełnie nową jednostkę TGV. Ta jednostka to TGV RD (Réseau – Duplex). Jednostka złożona jest z wagonów Duplex i głowic napędowych od TGV Réseau. Taka konstrukcja powstała w wyniku realizacji zamówienia na nowe jednostki TGV POS służących do obsługi LGV Est Européen i do których wykorzystano wagony z istniejących TGV Réseau. Nowe jednostki będą miały numeracje od 601 do 619. Pierwszy TGV RD 601 zestawiono z głowic TGV Réseau 515 i nowo zamówionego składu wagonowego Duplex. Docelowo planuje się utworzyć 19 jednostek TGV RD i tyle jednostek TGV Réseau przestanie istnieć.
12.06.2006       TGV Réseau 4530 jednostką pomiarową - IRIS320      
12.06.2006 uroczyście przekazano do eksploatacji jednostkę pomiarową IRIS 320, którą przebudowano z jednostki TGV Réseau 4530 wyłączonej z handlowej obsługi w sierpniu 2004 roku. Pełni on taką samą funkcje jak wagon diagnostyczny Mélusine, który może być włączony do normalnego składu TGV. Taka decyzja była konieczna ponieważ jeden wagon nie mógł zapewnić pełnej diagnostyki na ponad 1500 km odcinku LGV.
      7.06.2006             5 lat LGV Méditerranée i nowe malowanie TGV Duplex 288      
Mija 5 lat kiedy otwarto linie dużej prędkości LGV Méditerranée łączącej kanał La Manche z morzem Śródziemnym. Z tej okazji TGV Duplex nr 288 otrzymał specjalne malowanie, przedstawiające pasmo gór Sainte-Victoire.
      16.05.2006             Rekord wytrzymałości TGV      
16 maja 2006 miał miejsce przejazd specjalnego pociągu Eurostar zapowiadającego oficjalną premierę filmu Da Vinci Code jaka ma się odbyć w Cannes. Eurostar 3209 w specjalnym malowaniu 1421 km odcinek w Londynu do Cannes przejechał bez zatrzymania w czasie 7h25, tym samym uzyskując prędkość średnią 191.6 km/h.
12.06.2006       TGV Réseau 4530 jednostką pomiarową - IRIS320      
12.06.2006 uroczyście przekazano do eksploatacji jednostkę pomiarową IRIS 320, którą przebudowano z jednostki TGV Réseau 4530 wyłączonej z handlowej obsługi w sierpniu 2004 roku. Pełni on taką samą funkcje jak wagon diagnostyczny Mélusine, który może być włączony do normalnego składu TGV. Taka decyzja była konieczna ponieważ jeden wagon nie mógł zapewnić pełnej diagnostyki na ponad 1500 km odcinku LGV.
      02.03.2006             336.2 km/h na HSL Zuid      
2 marca 2006 roku TGV Thalys PBKA 4305 podczas testów na linii dużej prędkości HSL-Zuid (między Barendrecht a Antwerp) osiągnął maksymalną prędkość 336.2 km/h. Następnym testowym odcinkiem będzie odcinek między Rotterdam a Hoofddor. Jazdy próbne zaplanowane są na październik 2006.
      26.02.2006             25 lat TGV      
We wrześniu 2006 minie 25 lat TGV. Obchody tych wydarzeń oficjalnie zainaugurowane zostały 26.02.2006 na dworcu Lyońskim w Paryżu. Jest to rocznica ostaniego testowego, a zarazem rekordowego przejazdu TGV-PSE 16 w którym osiagnięto prędkość 380.4 km/h. Przed dworcem wystawiono makietę głowicy napędowej nowo produkowanego TGV-POS. TGV-POS w przyszłości będą obsługiwać połączenia na nowej linii dużej prędkości LGV Est Européen.
Uroczyste odsłonięcie głowicy napędowej dokonał prezes SNCF, Louis Gallois, oraz Directrice Voyageurs France-Europe, Mireille Faugere.
Z tej okazji, do września tego roku na wszystkich głowicach TGV pojawi się specjalne logo TGV 25ANS.
25 lat TGV w cyfrach :
  • 1.2 miliarda przewiezionych pasażerów
  • 100 milionów przewiezionych pasażerów w 2005 roku
  • 650 uruchamianych TGV w ciągu dnia
  • 1540 km linii dużej prędkości
  • 250 dworców obsługiwanych przez TGV
25 lat TGV to także szereg promocji SNCF, a także oferty darmowych przejazdów TGV.
      04.02.2006             Nowe malowanie Thalys PBA 4540      
Thalys PBA 4540 otrzymał nowe malowanie. Reklamuje on bank Fortis.                                                
      08.09.2005             Prezentacja pierwszego zmodernizowanego TGV      
8 września 2005 roku na w Paryskim dworcu Montparnasse po raz pierwszy zaprezentowano zmodernizowany skład TGV, wg projektu Christiana Lacroix z firmy MBD Design. Pierwszą zmodernizowaną i zaprezentowaną jednostką jest TGV Reseau nr 501. Jednostka udostępniona jest do zwiedzania podróżnym przez cały wrzesień. Od października 9 zmodernizowanych jednostek TGV Reseau i Atlantique będą obsługiwały regularne połączenia sieci TGV w całej Francji. Docelowo, do roku 2010 SNCF planuje odmienić 183 jednostki TGV Reseau oraz TGV Atlantique.
      18.05.2005             15 lat temu ...      
Właśnie mija 15 lat, od chwili kiedy TGV Atlantique nr. 325 na 166.8 km linii dużej prędkości LGV Atlantique w okolicach Vendome ustanowił, do dziś nie pobity, światowy rekord prędkości wynoszący 515.3 km/h. Mechanikiem rekordowego, skróconego do 3 wagonów składu był Michel Massinon. TGV Atlantique 325 służy do chwili obecnej służy na linii Altantyckiej. Jedynym wyróżnikiem 325 w porównaniu do innych pociągów Atlantique jest niebieski pasek - szarfa namalowana na nosie dwóch głowic napędowych.
      16.05.2005             TGV - Lyria      
Udziały kolei Szwajcarskich SBB w spółce Lyria (połączenia między Paris - Geneve, Zurich, Lausanne) zostały zwiększone z 11 do 26%.
      05.2005             Miliard pasażerów      
W maju 2005 roku, TGV przewiózł mialiardowego pasażera. Z tej okazji TGV-Réseau 4502 otrzymał specjalne malowanie upamiętniające to wydarzenie.
      25.04.2005             Duża prędkość ThalysNet - Internet w Thalys      
Międzynarodowe towarzystwo kolejowe Thalys postanowiło zaoferować swoim klientom darmowy dostęp do internetu. Pierwszą jednostką w której zainstalowano satelitarny system dostępu do internetu, firmy 21Net i European Space Agency (ESA) jest skład Thalys PBA 4531. Jednostkę łatwo jest odróżnić po charakterystycznej antenie. Dostęp do internetu dostępny jest na razie dla pasażerów 1 klasy (komfort 1), posiadających notebook’i z wyjściem W-LAN na linii Paris – Bruxelles.
      17.03.2005             Nowe logo SNCF      
Francuskie koleje po raz siódmy zmieniają nowe logo. Obecne logo to białe litery na fioletowoczerwonym tle. Jest asymetryczne w kształcie głowicy pociągu TGV Duplex. Pierwszym TGV jako otrzymał nowe logo jest rekordowy skład TGV Atlantique 325.
      2.02.2005             SNCF ujawnia szczegóły obsługi LGV Est Européen      
2 lutego 2005 SNCF po raz pierwszy ujawniło szczegóły obsługi LGV Est Européen. Szczegóły dotyczą ilości uruchamianych TGV, czasów przejazdów, oraz zasięgu sieci TGV Est Européen.
      01.2005             TGV POS (Paris-Ostfrankreich-Süddeutschland)      
W styczniu br. zestawiono pierwszą jednostkę przeznaczoną do obsługi linii dużej prędkości LGV Est Européen z Paryża w kierunku Strasbourga. Pierwsza jednostka testowa TGV POS (Paris-Ostfrankreich-Süddeutschland) o numerze 4401 zestawiono z istniejącego składu wagonowego TGV Réseau 519 i nowo wyprodukowanych głowic TGV-Duplex w wersji trójnapięciowej. Prototypowy zespół będzie musiał odbyć jazdy próbne na kolejach Francji, Niemiec, Szwajcarii i Luksemburga, a także uzyskać na każdej z nich świadectwo homologacyjne. Przewiduje się, że badania prototypu będą trwały ponad 12 miesięcy. koleje SNCF zamówiły w koncernie Alstom 30 głowic napędowych TGV, które w połączeniu z wagonami TGV Reseau utworzą 15 jednostek TGV POS serii 384000. W złożonym obecnie w Alstom zamówieniu istnieje opcja na 31 dalszych głowic napędowych. Pierwsze dostawy przewidziane są na październik 2006, a zakończenie dostaw na koniec 2007 r.
      5.04.2004             Uszkodzenie głowicy TGV Duplex 257      
5 kwietnia 2004 małemu wypadkowi uległa nowo wyprodukowana jednostka TGV Duplex 257. Uszkodzeniu uległa głowica napędowa 29114 (najechała na niego lokomotywa manewrowa). Uszkodzona głowica została zastąpiona głowicą 28038 od TGV Réseau 519
      12.2003             320 km/h na LGV Méditerranée      
SNCF podjęło decyzje o podniesieniu prędkości eksploatacyjnej TGV Réseau i TGV Duplex z 300 na 320 km/h. Prędkość 320 km/h obowiązuje w większości planowych TGV na 40 km odcinku LGV Méditerranée między stacją Avignon TGV a Aix En Provence TGV. Nieoficjalnie taka prędkość obowiązywała już wcześniej, jednak nie w każdych jednostkach i nie we wszystkich pociągach. Podróżni o fakcie przejazdu z prędkością 320 km/h mają być informowani. Podniesienie prędkości między innymi ma celu zbadanie wpływu zwiększenia prędkości na komfort podróżowania. SNCF, na nowo budowanej linii LGV Est Européen, gdzie obowiązującą prędkością będzie 320 km/h, zamierza eksploatować już istniejące jednostki TGV, a nie tak jak wcześniej zapowiadano AGV.
      17.05.2003             TGV na wystawie Le Train Capitale      
W Paryżu na Polach Elizejskich zorganizowano kolejową wystawę Le Train Capitale. Po obu stronach ulicy, od placu Concorde do słynnej alei Champs Elysees ułożono tory, a na nich historyczne pociągi od pierwszych parowozów do TGV. Prezentowanym TGV była głowica od rekordowego składu Réseau 531. W ramach wystawy zaprezentowany zostanie projekt nowego wystroju wnętrz pociągów TGV, opracowany przez firmy Compin, MBD Design oraz Christiana Lacroix. Wystawa będzie trwała od 17 maja do 15 czerwca 2003 r.
      29.01.2003             Nowe jednostki do obsługi LGV Est Européen      
Koleje francuskie SNCF zdecydowały, że do obsługi nowo budowanej linii dużej prędkości LGV Est Européen z Paryża do Strasbourga zostaną wykorzystane już istniejące jednostki TGV, a nie jak wcześniej zapowiadano nowe i przetestowane konstrukcje AGV. Nowe jednostki będą bazowały na istniejących składach wagonowych TGV Réseau, oraz 3 systemowych głowicach napędowych, tj. zmodyfikowanych głowicach TGV Duplex. 29.01.2003 SNCF w koncernie Alstom zamówiło 30 głowic napędowych TGV, które w połączeniu z wagonami TGV Reseau utworzą 15 jednostek do obsługi LGV Est Européen.
      5.2002             Koniec jazd próbnych nowego TGV      
W maju 2002 roku zakończone zostały jazdy próbne prototypowego składu AGV, rozpoczęte w październiku 2001 roku. Nowa, IV generacji jednostka zasadniczo różni się od obecnie eksploatowanych TGV. Ma rozłożony napęd (podobnie jak niemiecki ICE3) i maksymalną prędkość 350 km/h. Docelowo AGV ma być przeznaczony do obsługi nowej linii Est Européen z Paryża do Strasbourga.
      7.06.2001             Oficjalne otwarcie LGV Méditerranée      
7 czerwca 2001 roku, miesiąc wcześniej niż zamierzano, oficjalnie otwarto nową linię dużej prędkości LGV Méditerranée łączącej istniejącą linię LGV Rhône-Alpes w okolicach Valence z Marsylią. Budowa trwała prawie 6 lat. W raz otwarciem linii do użytku oddano też trzy nowe dworce - Valence TGV, Avignon TGV i Aix En Provence TGV. Czas przejazdu z Paryża do Marsylii został skrócony z 4h10 do 3 h. Linia LGV Méditerranée jest zamknięciem pewnego etapu w historii linii dużych prędkości we Francji. Dzięki temu połączeniu po raz pierwszy utworzony został ciąg linii dużej prędkości biegnący od tunelu pod kanałem La Manche i granicy z Belgią do wybrzeża Morza Śródziemnego, łączący najważniejsze ośrodki miejskie i przemysłowe kraju. Nowa linia ma więc ogromne znaczenie i otwiera nowe perspektywy dla rozwoju przewozów pasażerskich we Francji.
Nieoficjalnie wiadomo, że bilety na weekend w wakacja są juz wykupione.
      26.05.2001             Jazdy próbne na LGV Méditerranée i rekord czasu przejazdu      
26 maja 2001 roku, TGV Réseau 531 ustanowił rekord czasu przejazdu pokonując 1067.2 km odcinek z Calais do Marsylii w czasie 3 h i 29 minut. Przejazd był ostatnią częścią jazd próbnych jakie od stycznia br. odbywają się na nowo uruchomionym odcinku LGV Méditerranée. Celem przejazdu było sprawdzenie zachowania się jednostki TGV na tak długim dystansie, jakim jest ponad 1000 km odcinek. Rekordowy skład TGV Réseau 531 z Calais Frethun wyjechał o godzinie 16:30 - na LGV Nord, Paris Sud Est, Rhône-Alpes jechał w granicach 330 - 340 km/h, a na LGV Méditerranée ok. 360 km/h. Maksymalna prędkość wynoszącą 366.6 km/h osiągnął tuż przez wiaduktem Garde Adhemar. Na dworzec Marseille St. Charles wjechał o 19:59. Zdaniem SNCF mógł przyjechać o kilka minut wcześniej, gdyby nie problemy z zajętością linii, na której odbywał się normalny ruch.
      10.2000             Nowe logo TGV      
SNCF zmieniło logo TGV. Stare dynamiczne i w pewnym sensie budzące respekt logo, symbolizujące jakąś precyzje, wysoka technologie, zostało zastąpione nowym mało ciekawym obrazkiem. Nowe logo szybko stało się tematem żartów, bowiem po jego odwróceniu przypominało raczej powolnego ślimaka.