+alt+ ") Nowe.focus() } //-->
    trwa ładowanie menu ...

Zamiast wstępu - czyli kilka słów od autora.

Dźwięczny skrót TGV, chyba wszystkim kojarzy się z super szybkimi pociągami we Francji, z symbolem zaawansowanej technologii i pięknem, który dostrzegają i czują już tylko miłośnicy szybkiej kolei i ... zakochani fani do których ja bez wątpienia się zaliczam. TGV to szybkość (w chwili obecnej to właśnie tym pociągom przypisuje się największą prędkość rozkładową) elegancja i piękno. Charakterystyczny nos pociągów TGV Atlantique i Réseau - perfekcyjny projekt Jacka Cooper'a i niesamowity wygląd całej jednostki - bynajmniej nie kosmiczny i w kształcie latającego cygara, tak jak ma to miejsce w przypadku innych, w dodatku wolniejszych pociągów - to coś co mnie urzekło najbardziej.

Moja przygoda z TGV i do dziś trwająca pasja, przerodziwsza się potem w wielką miłość do Francji zaczęła w Kielcach. W mieście, w którym mieszkam, kiedy to 16 czerwca 1995 r. z okazji 150-lecia kolei w Polsce - specjalnie do mnie - przyjechał mój ulubiony skład TGV Réseau 4522. To wtedy po raz pierwszy miałem okazję go dokładnie obejrzeć, dotknąć, rzucić okiem na kabinę mechanika ...
jednak na widok pędzącego TGV przejażdżkę tymże pociągiem z prędkością 300 km/h jak i również realizację marzeń każdego miłośnika kolei, czyli jazdy w kabinie mechanika, musiałem trochę poczekać ...


Paris Gare Montparnasse 2 TGV Atlantique 325 i ja a to ja ...
w tle rekordowego TGV Atlantique 325
na Paryskim dworcu - Paris Gare Montparnasse

Mam nadzieje, że wciąż rozbudowywana strona będzie rzetelnym kompedium wiedzy z historii, rozwoju i generacji pociągów TGV, sieci po której się poruszają, uzupełnione moim tendencyjnym pro-tgv'owym opisem i galerią z mojej kolejowej strony.

Specjalne podziękowania dla :

  • Adama Gałkowskiego - za pomysł, za fachowe i cenne informacje, oraz za wszczepienie miłości do TGV
  • Jacka Tomasika - za tłumaczenia
  • Grzegorza Piotrowskiego - za analizę danych rozkładowych do statystyk.
  • Clem Tillier - za udostępnie materiałów z TGVweb, Under the Hood of a TGV, TGV World Speed Record, TGV Trainsets
  • Autorów zdjęć - za umieszczenie ich fotografii na mojej stronie.
    • Peter Boere - zdjęcia widuktu Les Angles (Avignon), Eurotunelu i Orange TGV PSE
      wszystko z jego homepage peter030.tripod.com/hst_galerie/index.html 
    • Andre Werske - zdjęcie Eurotunelu
    • Didier Egiole - zdjęcia Atlantique 325
    • Peter Schokkenbroek - zdjęcia TGV PSE 38 - La Poste, oraz kabina mechanika Thalys
    • Peter Quarré (Trainsearch Pages) - zdjęcie Macon - Loche TGV
    • P.L.Guillemin - zdjęcie Viaduc de La Côtiere
    • Jean-Pierre Vergez-Larrouy - zdjęcia TGV POS, oraz TGV Atlantique 325
    • Patti www.300km-h.net - zdjęcia kabiny TGV
    • CHAUVEAU Sébastien www.web-trains.com - zdjęcia LN2 pK99, LN1 pK25, oraz Vemars
    • Leen Dortwegt - zdjęcie Thalys PBA
    • Martin Welzel - zdjęcie TGV Atlantique 325 - Warszawa Grochów
    • Robert Wyszyński - unikalne zdjęcia z wizyty TGV Réseau 4522 w Polsce
    • Patrick Meunier - zdjecie TGV Réseau – Duplex 603
    • Olivier Julian - zdjecie Viaduc de La Côtiere
    • Claude Langlois - zdjecia Thalys PBKA, TGV
    • Sylvain Bouard - zdjecia wnętrza zmodernizowanego Eurostara
    • David Thomas - zdjecie Eurotunelu
    • Christophe de la Chapelle - zdjecia wnętrza zmodernizowanego Thalys

Autor serwisu oświadcza, iż dołożył wszelkich starań celem poszanowania praw autorskich twórców poszczególnych fotografii z uwzględnieniem możliwości dozwolonego użytku publicznego. W razie jakichkolwiek uwag proszę o kontakt.