trwa ładowanie menu ...

Rozkładowe pociągi TGV - statystyka i obciążenie linii.


Dziennie uruchamianych jest około 857 pociągów TGV, a w niektóre weekendowe lub wakacyjne dni może być ich o około 20 więcej. W porównaniu do poprzedniego rozkładu jest ich o około 30 więcej.
Uruchamiane TGV zatrzymują się lub biorą początek na 248 stacjach, w których łączna liczba zatrzymań kształtuje się na poziomie 4284.
82.7% pociągów TGV bierze początek, lub kończy swój bieg w Paryżu. Pozostałe 17.3 % uruchamiane jest z Lille, Bruxelles, Lyonu (w kierunkach do Marseille, Nice, Toulouse i całej gałęzi Atlantyckiej) oraz Marseille, Dijon, Strasbourg, Geneve i Metz.
Należy wspomnieć iż ilość uruchamianych pociągów TGV na dworcu Paris Lyon, Paris Montparnasse i Paris Est z rozkładu na rozkład systematycznie rośnie.

Poniżej mapa uruchamianych pociągów TGV odpowiednio dworców :

            Dworzec                procentowy udział w stosunku  
 do wszystkich TGV 
[%]  
  Paris Nord    20.0 
  Paris Lyon    28.0 
  Paris Montparnasse    21.5 
  Paris Est    13.2 
  Lille    6.8 
  Bruxelles    3.6 
  Lyon    1.0 
  Marseille    2.5 
  Dijon    0.9 
  Strasbourg    0.8 
  Geneve    0.1 
  Metz    0.4 
  Cherbourg    0.2 

Ciekawsze zmiany w porównaniu z poprzednim rozkładem

  • Otwarto nową linie dużej prędkości HSL Zuid. Czas przejazdu z Paryża do Amsterdamu wynosi 3h18, w porównaniu do poprzedniego 4h11.
  • Otwarto nową linie dużej prędkości L.3 Belge. Czas przejazdu z Paryża do Koln został skrócony do 3h14, w porównaniu do poprzedniego 3h50.

Obecnie najbardziej obciążoną linią dużej prędkości (LGV) jest linia Paris Sud-Est (LN1) z Paryża do Lyonu. W ciągu dnia (od godz. 6 do 23) przejeżdża przez nią około 294 TGV, a w niektóre dni liczba ta może sięgać nawet 300. W godzinach szczytu to kres możliwości tej linii. Pociągi TGV w jedną stronę przejeżdżają co 5-6 min, czyli tyle ile wynosi jej maksymalna przepustowość.
Drugą podobnie obciążoną linią jest LGV Atlantique - dziennie przejeżdża przez nią około 240-250 TGV. Stosunkowo dużo TGV przejeżdża też przez LGV-Nord (LN3) z Paryża do Lille - dziennie jest to 230-240 TGV. Jednak ze względu na typ sygnalizacji kabinowej TVM430 umożliwiającej prowadzenie pociągów w odstępach 3 min jest to niewiele ponad połowę jej pełnych możliwości.
Obciążenie linii dużych prędkości na przestrzeni poprzednich rozkładów przedstawia się następująco :
w przypadku LN6 lekki wzrost, zaś bez zmian na LN1, LN4, LN3, LN2.


      LGV PSE   
(LN1) 
 LGV Atlantique 
(LN2) 
   LGV Nord   
(LN3) 
 LGV Rhône-Alpes 
(LN4) 
 LGV Méditerranée  
(LN5) 
 LGV Est
 Européen  
(LN6) 
 Ilość TGV
w ciągu dnia 
 290-300   240-250   230-240   150-160   140-150   130-140 
 Minimalny odstęp
między TGV 
wynikajacy z zastosowanej
sygnalizacji kabinowej
 5 min 
TVM300
 4 min 
TVM3001
 3 min 
TVM430
 3 min 
TVM4302
 3 min 
TVM430
 3 min 
TVM430
 Rzeczywisty odstęp
między TGV 
(w godzinach szczytu)3
 5min   6 min   5 min   10 min   12 min   12 min 

1 - na LGV Atlantique długośc sekcji (kantonu) wynosi 2000 m
2 - dotyczy południowej części LN4 (od Satolas TGV)
3 - wyznaczone na podstawie liczby przejazdów w ciągu 60 min w okresie najwiekszego szczytu.

poniżej zestawienia TGV obrazujące stopień obciążenia LGV w wybranych punktach



Ciekawsze relacje TGV

Najdłuższa i najkrótsza relacja TGV

   Dystans   
[km] 
 Przykładowy pociąg 
 1297   TGV9826, Bruxelles Midi - Nice Ville 
 107   TGV9811, Lille Europe - Bruxelles Midi 


Najdłuższy i najkrótszy dystans między dwoma stacjami

   Odcinek        Dystans   
[km] 
 Przykładowy pociąg 
 Bruxelles Midi - Valence TGV   831.4   THA9928, Bruxelles Midi - Marseille 
 Paris Lyon - Marseille   750   TGV6102, Paris Lyon - Marseille 
 Sallanches Combloux Megeve - St Gervais les Bains   6.3   TGV6463, Paris Lyon - St Gervais les Bains 


Najdłuższy i najkrótszy odcinek na LGV pokonywany przez TGV

   Odcinek        Dystans   
[km] 
 Przykładowy pociąg 
 Lembeek (Bruxelles) - Marseille Nord (koniec LN5)   1048   TGV9826, Bruxelles Midi - Nice Ville 
 Lembeek (Bruxelles) - Lille Europe   90   TGV9811 Lille Europe - Bruxelles Midi 


Najdłuższy i najkrótszy odcinek na linii klasycznej pokonywany przez TGV

   Odcinek        Dystans   
[km] 
 Przykładowy pociąg 
 Mons (koniec LN2) - Toulouse   562   TGV8511, Paris Montparnasse - Toulouse Matabiau 
 Bruxelles Midi - Lembeek   17   TGV9811, Lille Europe - Bruxelles Midi 
 Paris Lyon - początek LN-I, Marseille Nord - Marseille St Charles   20   TGV6102, Paris Lyon - Marseille