+alt+ ") Nowe.focus() } function displayWindow13(src,s,w,s_img,w_img,alt,scrollbars) { if (Nowe) { if (ie4) Nowe.close(); else if (nn4) Nowe.closed; Nowe=null }; if( scrollbars == null ) scrollbars = "0"; str = ""; str += "resizable=0,"; str += "scrollbars=" + scrollbars + ","; str += "width=" + s + ","; str += "height=" + w + ","; if ( window.screen ) { var ah = screen.availHeight - 0; var aw = screen.availWidth - 0; var xc = ( aw - s ) / 2; var yc = 1; str += ",left=" + xc + ",screenX=" + xc; str += ",top=" + yc + ",screenY=" + yc; }; Nowe=window.open("", "",str); Nowe.document.write(""+alt+" +alt+ ") Nowe.focus() } //-->
    trwa ładowanie menu ...

Wstęp - sieć połączeń TGV

Jednym z głównych atutów pociągów TGV nad innymi technologiami, takimi jak pociąg na poduszce magnetycznej - Maglev, jest możliwość korzystania przez nie istniejącej infrastruktury kolejowej. Dzięki czemu dużo łatwiejszym stała się realizacja połączeń szybkimi połączeniami TGV centrów wielkich miast, takich jak Paryż czy Lyon, ale też i pozwalała na wciągniecie do sieci TGV małych miast, gdzie budowa specjalnej infrastruktury byłaby nieopłacalna. Obecnie sieć pociągów TGV obejmuje swoim zasięgiem miasta każdego zakątka Francji, oraz wielu miast w zachodniej Europie. TGV zatrzymują się na ponad 180 stacjach we Francji oraz około 40 za granicą. Na głównych kierunkach, jak Paryż - Lille, Paryż - Lyon czy Paryż - Bruksela, pociągi kursują w takcie, czyli odjeżdżają ze stacji początkowej w równych odstępach czasu w ciągu całego dnia. TGV są zasadniczo pociągami dziennymi, aczkolwiek SNCF uruchamia niewielką liczbę pociągów zwanych TGV de Nuit (nocny TGV) w czasie zimowego i letniego sezonu turystycznego.
Cechy sieci TGV to oczywiście dominujące relacje do i z Paryża - jest to cecha charakterystyczna dla tzw. Modelu Francuskiego.






Sieć połączeń TGV zasadniczo dzieli się na cztery gałęzie, których początkiem każdej z nich jest dworzec w Paryżu. Odpowiednio Lyon, Montparnasse, Nord i Est. Uzupełnieniem zasadniczej sieci są międzyregionalne połączenia TGV, czyli te z pominięciem Paryża.

  Sieć    Dworzec 
 początkowy 
 Łączna 
 długość 

[km]
 w tym LGV
[km]
co stanowi
[%]
TGV Sud-Est, TGV Alpes, TGV Méditerranée
oraz połączenia Lyria i Artesia
 Gare de Lyon 
3376
773
22.8%
TGV Atlantique
 Gare Montparnasse 
2536
280
11.0%
TGV Nord Europe wraz z połączeniami sieci Eurostar i Thalys
 Gare du Nord 
1532
747*
48.7%
TGV Est Européen wraz z połączeniami Lyria i Alleo
 Gare de l'Est 
1950
300
15.4%
Linie eksploatowane wyłącznie przez międzyregionalne TGV
(z pominięciem Paryża)
 - 
1961
97
4.9%
razem :
11355
2197
19.3%

* - razem High Speed 1, LGV Belge i HSL Zuid


Połączenia krajowe

TGV Sud-Est
Paris Lyon Lyon-Perrache przez Le Creusot TGV, Mâcon-Loché TGV, Lyon-Part-Dieu i dalej do Saint-Étienne - Châteaucreux
Dijon-Ville przez Montbard i dalej do Besancon, Belfort i Chalon sur Saone

TGV Alpes
Paris Lyon Grenoble przez Lyon-Saint-Exupéry TGV
Annecy przez Culoz lub Chambéry i dalej do St Gervais les Bains
Bourg-Saint-Maurice przez Albertville, Moutiers, Aime-la-Plagne, Landry
Modane przez Chambéry, Saint-Jean-de-Maurienne
Evian-les-Bains przez Culoz, Bellegarde, Annemasse, Thonon-les-Bains

TGV Méditerranée
Paris Lyon Marseille-Saint-Charles przez Lyon-Saint-Exupéry-TGV, Valence TGV, Avignon TGV i Aix-en-Provence TGV i dalej do Ventimiglii przez Toulon, Hyeres, Nice, Cannes, Monaco
Nimes przez Lyon i dalej do Narbonne przez Montpellier, Perpignan, Sete, Agde, Béziers

TGV Atlantique (Sud-Ouest)
Paris-Montparnasse Bordeaux przez Futuroscope, Châtellerault, Poitiers, Ruffec, Angouleme, Libourne i dalej do:
  • Toulouse, przez Agen i Montauban,
  • Irun przez Dax, Hendaye Bayonne
  • Tarbes przez Dax, Biarritz, Saint-Jean-de-Luz, Orthez, Pau et Lourdes;
La Rochelle, przez Poitiers, Saint-Maixent-l'Ecole, Niort, Surgeres

TGV Atlantique (Ouest)
Paris-Montparnasse Le Mans i dalej do:
  • Rennes, przez Laval, Vitré i dalej do:
  • Brestu przez Saint-Brieuc i Lannion,
  • Quimper przez Vannes, Lorient,
  • Saint-Malo
Nantes przez Sablé-sur-Sarthe i Angers i dalej do Saint Nazaire, Le Croisic oraz do Les Sables d'Olonne

TGV Nord Europe
Paris-Nord Lille (dworce Lille-Europe i Lille-Flandres) i dalej do Tourcoing przez Croix-Wasquehal i Roubaix oraz do Calais i Boulogne-sur-Mer
Arras i dalej do:
  • Lens, Béthune, Hazebrouck i Dunkerque
  • Valenciennes przez Douai,

TGV Est Européen
Paris-Est Strasbourg
Luxembourg przez Meuse TGV, Metz, Thionville
Reims i dalej do Sedan przez Rethel, Cherleville-Mezieres
Nancy i dalej do :
  • Remiremont przez Epinal
  • St-Die-des-Vosges przez Luneville
  • Strasbourg przez Saverne i Sarrebourg
Chalons-en-Champagne, Vitry-Le-Francois, Bar-le-Duc i Commercy
przez Champagne-Ardenne TGV


Połączenia z pominięciem Paryża:

TGV Nord Europe
  Bruxelles - Perpignan przez Lille, Lyon, Montpellier  
  Bruxelles - Nice przez Lille, Lyon, Marseille
  Lille - Hendaye i Lille - Toulouse przez Tours - Saint Pierre des Corps, Poitiers, Angouleme
  i Bordeaux
  Bruxelles - Bordeaux przez Lille, Saint-Pierre-des-Corps, Poitiers i Angouleme
  Lille - Nantes i dalej do Le Croisic, oraz Lille - Rennes i dalej do Quimper przez Le Mans
  Lille - Brive La Gaillarde przez Juvisy, Orleans, Vierzon, Chateauroux, La Souterraine, Limoges

TGV Est Européen
  Strasbourg - Lille przez Lorraine TGV, Champagne-Ardenne TGV, Aeroport CDG  
  Strasbourg - Nantes i Rennes przez Lorraine TGV, Champagne-Ardenne TGV,
  Marne-la-Vallée, Massy TGV, Le Mans
  Strasbourg - Bordeaux przez Lorraine TGV, Meuse TGV, Champagne-Ardenne TGV,
  Marne-la-Vallée, Massy TGV
  Strasbourg - Le Havre przez Lorraine TGV, Meuse TGV, Champagne-Ardenne TGV,
  Marne-la-Vallée, Aeroport CDG, Mantes la Joile i Rouen.

Pozostałe
  Marseille - Nantes i Marsylia - Rennes przez Lyon-Part-Dieu i Le Mans
  Marseille - Lyon - Nantes i Marsylia - Lyon - Rouen - Le Havre przez Versailles
  Marseille - Toulouse przez Montpellier
  Lyon - Marseille
  Metz - Nice przez Nancy, Dijon, Mâcon i Lyon,
  Strasburg - Marseille przez Mulhouse, Besançon, Lyon,
  Nice i Montpellier - Geneve przez Lyon,
  Bordeaux - Dijon przez Toulouse, Montpellier i Lyon.
  Besancon - Cherbourg przez Dijon, Marne La Vallee Chessy, Aeroport CDG,
  Mantes La Jolie, Evreux Normandie, Lisieux i Caen


Połączenia międzynarodowe

Thalys (Francja - Belgia - Holandia - Niemcy)
Paris-Nord Bruxelles i dalej do:
  • Köln przez Liege, Aachen
  • Amsterdamu przez Antwerpię, Rotterdam, Den Haag
  • Ostendy przez Gent, Brugge
Liege przez Mons, Charleroi, Namur
Bruxelles-Midi Aeroport CDG i Marne-la-Vallée
Marseille (w sezonie letnim)
Bourg-Saint-Maurice (w sezonie zimowym)

Eurostar (Francja - Belgia - Wielka Brytania)
London St Pancras Bruxelles-Midi przez Ashford, Calais, Lille-Europe
Paris Nord przez Ashford
Bourg-Saint-Maurice (w sezonie zimowym)
Avignon (w sezonie letnim, na przełomie lipca i sierpnia)

Lyria - La ligne de Coeur (Francja - Szwajcaria)
Paris Lyon Geneve przez Mâcon-Loché-TGV i Bellegarde
Bern przez Dijon, Frasne, Pontarlier i Neuchâtel
Lausanne, przez Dijon, Mouchard, Frasne i Vallorbe i dalej do Brig-Glis przez Montreux, Aigle, Montreux, Sion
Paris Est Zurich przez Colmar, Mulhouse i Basel

Artesia (Francja - Włochy)
Paris Lyon Torino, Milano przez Chambéry, Modane

Alleo (Francja - Niemcy)
Paris Est Stuttgart i Monachium przez Strasbourg i Karlsruhe
Franfurt* przez Forbach, Sarrebruck, Kaiserslautern, Mannheim


* - połaczenie realizowane też przez pociągi ICE3M