+alt+ ") Nowe.focus() } //-->
    trwa ładowanie menu ...

TGV Réseau


Pociągi TGV Réseau są pochodnymi pociągów TGV Atlantique, wyglądają właściwie tak samo, jednak zawierają więcej różnic niż to się może pierwszy na rzut oka wydawać. 8 wagonów (zamiast 10 w TGV Atlantique) i jak sama nazwa wskazuje Réseau (sieć), przez co pociągi te przeznaczone są do obsługi wszystkich linii dużych prędkości, często wykonując podróż bez przystanku w Paryżu np. Marsylia - Lille. Konfiguracja ośmio wagonowa była wynikiem krótkich peronów na dworcach Gare de Lyon i Gare du Nord. TGV w trakcji podwójnej, w konfiguracji 10 wagonowej na tych dworcach nie zapewnił by maksimum wszechstronności, nie wspominając już o tym, że nie mieścił by się w standardowym systemie znaczników. (Większość stacji na liniach TGV posiada specjalne znaczniki na końcu peronów dzięki którym pasażerowie mogą gromadzić się w miejscach w których po zatrzymaniu się pociągu akurat wypadną drzwi do wagonów).

Strasbourg; TGV Réseau 536; TGV2053 Paris Est - Strasbourg; 2007.06.20, 11h01 TGV Réseau 536
Strasbourg
2007.06.20, 11h01


Różnice w lokomotywach

Wewnątrz głowicy napędowej znajdziemy kilka różnic odróżniającej ją od TGV Atlantique. Główna różnica to taka, że SNCF przewiduje je do współpracy ze wszystkimi bieżącymi (i przyszłościowymi) rodzajami zestawów.

Główne różnice i innowacje :

  • Główny transformator jest większy, ponieważ nie wyklucza się pracy głowicy z TGV Réseau z wagonami TGV Duplex, które wymagają większych mocy.
  • Synchroniczny silnik prądu zmiennego został zmodyfikowany tak, aby mógł znosić większe przeciążenia termiczne, co może mieć miejsce przy długich jazdach z maksymalna prędkością, czy z pokonywaniem takich 'przeszkód' jak 35 promilowe nachylenie na 6.5 kilometrowym odcinku w pobliżu Valence na lini Sud-Est.
    Całkowita pojemność hamulców wynosi od 6.4 MW do 4.8 MW co umożliwia szybsze zatrzymanie, a co za tym idzie skraca czas hamowania.
  • Wersja 3-systemowa lokomotywy Réseau przeznaczona jest do eksploatacji na linii do Brukseli, w Belgii i posiada szereg dalszych modyfikacji dokonanych w wyniku ograniczeń jakim jest jednostkowe obciążenie osi spowodowaniem zastosowania dodatkowego wyposażenia elektrycznego w związku z przystosowaniem głowicy do napięcia 3000 V - zwiększenie wagi lokomotywy i przekroczenie limitu 17 ton na oś.
    Aby zaoszczędzić na wadze niektóre elementy silnika (mocowanie, obudowa) które dotąd wykonywane były ze stali , wykonano z aluminium.
  • Ostatnie 10 pociągów serii 4500 (4521 - 4530), pierwotnie zamówione przez spółkę Thalys dodatkowo mają zainstalowane systemy sygnalizacji kabinowej, takie jakie maja TGV Thalys PBA - mogą więc jeździć w Holandii.
  • Sygnalizacja kabinowa TVM 430
    TGV Réseau jest pierwszą jednostką wyposażoną w sygnalizacje kabinową TVM 430. Ma także KVB - radiową kontrolę prędkości.
  • Wnętrze
    Pociągi TGV Réseau są pierwszymi pociągami hermetycznymi. Po testach w roku 1989 z pociągami TGV Atlantique 326 w tunelach linii Atlantique tuż za Paryżem, ustalono że pełna hermetyczność (w odróżnieniu od zwykłej szczelności) nie jest konieczna aby pokonać przykry efekt tunelowy na który powszechnie narzekają pasażerowie linii TGV Atlantique.
    Układ wagonów jest dwojaki: jeden z trzema wagonami 1 klasy (377 siedzeń) jest przeznaczony do jazdy do i z Paryża - to dla businessowych pasażerów. Drugi tylko z dwoma wagonami 1 klasy (394 siedzeń) ten jest przeznaczony na dłuższe jazdy bez przystanków w Paryżu. Dla elastyczności jeden z wagonów 1 klasy może być zamieniony na klasę drugą. Wystrój Club Seating powszechny w TGV Atlantique, z wieloma siedzeniami z materiałów usztywniających w pseudo przedziałach został porzucony na korzyść standartowych siedzeń autokarowych. Wysokość siedzeń została zwiększona od siedzeń jakie maja TGV Atlantique, z jednym mniej rzędem na wagon. Wszystkie siedzenia są z opuszczonym oparciem (wyposażenie dostępne poprzednio tylko w 1 klasie). Obszar baru w wagonie R4 jest mniejszy dając przestrzeń dla 16 dodatkowych siedzeń drugiej klasy. Mały pokój konferencyjny w 1 klasie pod koniec zestawu (przyległy do lokomotywy) został zmniejszony do 6-ciu siedzeń dając większą przestrzeń na przedział bagażowy. Powyższa modyfikacja została wykonana aby dać większą przestrzeń dla przesyłek ekspresowych z, i do stacji TGV portu lotniczego Charles de Gaulle (Aeroport Charles de Gaulle TGV).
TGV Reseau 1kl TGV Reseau 2kl TGV Réseau 1 i 2 kl.
Wagon R4 TGV-R Wagon TGV - Reseau 2 kl. kiosque TGV Réseau    
wagon R4 Bar i Kiosque 1 kl


Nowy design TGV Réseau - metamorfoza wystroju TGV

Budowa nowych jednostek TGV POS, które docelowo będą obsługiwać nowo budowaną linię dużych prędkości LGV-Est skłoniło koleje Francuskie do radykalnych zmian wystroju wewnętrznego w tychże pociągach. Zmiany te były koniecznie, ponieważ koleje niemieckie w swoich ICE już prawie od 10 lat temu narzuciły pewien trend stając się liderem wysokiego komfortu podróżowania i elegancji. Zaś TGV - symbol najwyższej techniki straszył podróżnych surowym wystrojem wnętrz i nie do końca wygodnymi miejscami.
SNCF postanowiła to zmienić i jako zupełnie nowe design wybrała projekt, opracowany przez Christiana Lacroix - projektanta mody w firmie MBD Design. Prezentacja nowego design po raz pierwszy została przedstawiona w Paryżu na Polach Elizejskich w ramach wystawy Le Train Capitale trwającej od 17 maja do 15 czerwca 2003 r. Pierwszym zmienionym TGV był TGV Reseau 501 zaprezentowany po raz pierwszy 8 września 2005 r na dworcu Paris Montparnasse. Docelowo oprócz nowych TGV POS, SNCF do roku 2010 planuje odmienić 183 jednostki TGV - TGV Reseau oraz TGV Atlantique.
Obecnie (07/2008) zmodernizowanych jest 41 z 60 jednostek TGV Reseau. Resztę jednostek zarówno TGV Reseau jak i TGV Atlantique mają być zmodernizowane do końca roku 2010.

tgv-R501 w nowym design Pierwszy zmodernizowany o nowy wystrój  
wnętrza TGV Reseau 501
zdjęcie przedstawiono dzieki uprzejmości Patti    
i pochodzi ze strony www.300km-h.net  
tgv-R501 w nowym design Pierwszy zmodernizowany o nowy wystrój  
wnętrza TGV Reseau 501
Paris Montparnasse
Le Mans - Paris Montparnasse
2005.09.07
fot. Jean-Claude Perreaud
TGV Reseau 520; Nanteuil Saacy  © Patrick Meunier Zmodernizowany TGV Reseau 510
Nanteuil Saacy
6.06.2006
© Patrick Meunier
tgv-R501 w nowym design z zewnątrz różni się tylko innym
kolorem oznaczającym klasę wagonów
Paris Montparnasse
wrzesień 2005
fot. Jean-Claude Perreaud
nowy design - wagon R1 wagon R1
klasa 1 i 2 (przedział końcowy)

Projekt nowego design pomyślany jest w kategoriach przestrzeni indywidualnej, stwarza współczesne otoczenie, w którym kanony architektury łączą się z elegancją i fantazją twórczą, a zaawansowana technika służy nowej wizji komfortu. Tradycyjna wizja pozycji klasy 1 i 2 się zmienia. Luksus przypisany 1 klasie ustępuje miejsca powściągliwej elegancji. Obecnie chodzi raczej o oferowanie usług umożliwiających korzystanie z wolnego czasu, zachowaniu poufności i prywatności. Wnętrza wagonów 2 klasy, w żywych, nasyconych barwach, o tradycyjnie bardziej funkcjonalnym wyglądzie, zapewniają spokój i wypoczynek. Uwagę podróżnego wchodzącego do wagonu 1 klasy przyciągają akcenty świetlne, uzupełnione odcieniami jasnej szarości. Kilka siedzeń w zielono-żółtym kolorze ożywia całość złożoną z dwóch odcieni szarości: flaneli i filcu. Asymetryczny kształt siedzeń stwarza dodatkowe możliwości ich ustawienia: zwiększono możliwość zmiany pozycji ciała, a oparcia pozwalają się odizolować. Centralnie umieszczony wspornik, na którym znajduje się również gniazdko elektryczne, zapewnia indywidualne oświetlenie. Siedzenia drugiej klasy są amarantowe, a ich kolor podkreśla pojawienie się nielicznych siedzeń cynobrowych.

zasadnicze różnice nowego design w porównaniu do oryginalnych jednostek :

  • W wagonie końcowym R1 (oryginalnie w całości był klasy pierwszej) w przedziale Le Kiosque zainstalowano 16 miejsc klasy drugiej, z czego 4 miejsca są składane, dla uzyskania wolnego miejsca dla rowerów.
  • W dwóch wagonach zainstalowano miniprzedziały – biura.
  • Kosztem całkowitej ilości miejsc siedzących zwiększono przestrzeń dla nóg o 7 cm.
    Ilość miejsc w zmodernizowanej jednostce zostanie zmniejszona o 9 w klasie pierwszej i o 7 w klasie drugiej.
    Łączna ilość miejsc będzie więc wynosić 361 (111 w kl. 1 i 250 w kl. 2) w porównaniu do 377 przed modernizacją.
  • Podobnie jak w II renowacji TGV-PSE zastosowano podwójną numeracje siedzeń zmienianą w zależności od kierunku jazdy. Dzięki temu określone grupy miejsc, bez względu na kierunek jazdy zawsze będą miejscami zgodnymi lub przeciwnymi z kierunkiem jazdy. Tą właściwość może być wykorzystana do systemu rezerwacyjnego.
zestawienie ilości miejsc przed i po modernizacji w TGV Réseau.

    Wagon    
                                                                        ilość miejsc                                                                        

przed modernizacją

po modernizacji

1 klasa

2 klasa

korytarz
  (miejsca rozkładane)  

1 klasa

2 klasa

korytarz
  (miejsca rozkładane)  

R1
42   1 33 16
R2
39   3 39  
R3
39   3 39  
R4
  16     10  
R5
  56 4   52
R6
  56 3   52 6*
R7
  56 4   52 6*
R8
  73 3   68
razem :
120 257 21 111 (-9) 250 (-7) 27 (+6)

377 + 21 miejsc rozkładanych

361 + 27 miejsc rozkładanych

* - w tym 2 miejsca w miniprzedziale (biurze)


Nowy Design TGV Réseau 1 kl. Nowy Design TGV Réseau 2 kl. Nowy Design TGV POS  
i modernizowanych
TGV Réseau
1 i 2 klasa
Nowy Design TGV Réseau - wagon BAR Nowy Design TGV Réseau - przedział końcowy R1 Nowy Design TGV POS  
i modernizowanych
TGV Réseau
Bar    
i przedział końcowy
(wagon R1)
Nowy Design TGV Réseau Nowy Design TGV Réseau Nowy Design TGV POS  
i modernizowanych
TGV Réseau
miniprzedział (biuro)
i przedział rodzinny
© SNCF
Nowy Design TGV POS Nowy Design TGV Réseau Nowy Design TGV POS  
i modernizowanych
TGV Réseau
miejsce na bagaż
i toaleta
© SNCF

więcej zdjęć zmodernizowanych TGV : 1


Podstawowa charakterystyka TGV Réseau

TGV Réseau
TGV Réseau

Seria
28000 i 38000
generacja
II
Rok budowy
1992 - 96
Wykonawca
GEC Alsthom
liczba głowic / wagonów
2 / 8
miejsca siedzące
1 klasa / 2 klasa
120 / 257
(po modernizacji : 111/250)
Ilość systemów zasiania
2 lub 3
systemy zasilania
25kV/50Hz
1500V DC
i dodatkowo w jednostkach trójsystemowych 3 kV DC
systemy kontroli prędkości
KVB 
Crocodile 
6 w jednostkach trójsystemowych dodatkowo :
ATB (Holandia), TBL (Belgia), RS4 (Włochy)
systemy sygnalizacji kabinowej
TVM 430
TVM 300
maksymalnie osiągnięta prędkość
366.6 km/h 
Maksymalna dopuszczalna prędkość
320 km/h
Maksymalna planowa prędkość
320 km/h na LGV

220 km/h
na klasycznych liniach
(160 km/h przy 3kV)

Droga hamowania przy prędkości
300 / 270 / 160

[ m ]
3350 / 2650 / 900
Maksymalna siła pociągowa
212 kN
    liczba osi / z tego liczba osi napędzanych    
26 / 8
liczba / rodzaj silników
8 / 3-fazowe synchroniczne autopilotowe
maksymalna moc
8750 kW (25 kV)
3680 kW (1500V, 3 kV)
moc silnika trakcyjnego
1120 kW
masa silnika trakcyjnego
1460 kg
prędkość obrotowa
4000
typ zestawów kołowych / układ osi
Monobloc / 'Bo' 'Bo' - Y237A
Sprężynowanie wagonu
Pneumatyczne
masa netto pociągu
383 t
Długość pociągu
200,19 m
Długość / szerokość wagonów
155,89 / 2,904 m
Długość wagonu
środkowego / skrajnego
18,7 / 21,845 m
    wysokość wagonu od szyn
odległość podłoga - tory
    odległość tory - wagon
3.48 / 1,069 / 0,22 m
Długość / szerokość / wysokość
jednostki napędowej
22,15 / 2,814 / 4,1 m
Masa jednostki napędowej
67 800 kg
ilość jednostek
60 
Szczegóły ilostanu
33 dwusystemowych
  27 trójsystemowych 
Stacjonowanie jednostek
Technicentre Le landy
Technicentre Sud-Est Européen
Technicentre Est Européen
Obszar działania (LGV)
Nord Europe (LN3) 
Paris Sud-Est (LN1) 
Rhône-Alpes (LN4) 
Méditerranée (LN5) 
Atlantique (LN2) 
Interconnexion 
Dworzec w Paryżu na którym
można spotkać TGV Réseau
Gare du Nord
Gare de Lyon
Gare de l'Est
Numeracja
501, 503-514, 534-553 (dwusystemowe) 
4501-4530, 4551 (trójsystemowe)
Uwagi
  - n° 502 wyzłomowany w 09/1997
     głowicę napędową i 3 wagony wykorzystano
     do testów AGV w 10/2001
  - n° 534 używany w testach TGV NG
  - n° 4501 - 4506 wyposażony w sygnalizację RS4 (Włochy)     
  - n° 38081 zapasowa lokomotywa
  - z n° 515-526, 529-530, 532-533, 4507-4509 utworzono  
    TGV RD (głowice napędowe) i TGV POS (wagony).
    Te jednostki skreślono z ilostanu TGV Réseau.
  - składy 527, 528, 531 przenumerowano na 551, 552, 553.

Szczegóły ilostanu dotyczące przebudowy TGV Réseau na TGV RD i TGV POS

   TGV Réseau        TGV RD        TGV POS    
515 601 4401
516 603 4403
517 604 4404
518 602 4402
519 605 4405
520 606 4406
521 612 4412
522 607 4407
523 619 4418
524 610 4410
525 611 4411
526 608 4408
527 4413
528 4414
529 617 4415
530 616 4416
531 4417
532 609 4409
533 618 4419
4507 613
4508 614
4509 554 615


TGV Réseau o numeracji 551-554

Szczególnego wyjaśnienia wymaga historia TGV Réseau o numeracji 551-554, jednostek które pojawiły się w czerwcu 2007 roku. Pojawienie się tych jednostek wiązało się z pewnymi opóźnieniami podczas bodowy TGV-POS i TGV-RD. Mianowicie do zestawiania czterech nowych w tym trójsystemowych TGV-RD potrzebne było głowice napędowe od TGV Réseau. Zgodnie z planem były to głowice TGV Réseau 4507, 4508 i 4508. Ponieważ w miedzy czasie składy wagonowe TGV Réseau o numerach 527, 528 i 531 wykorzystano już do zestawienia nowych TGV-POS 4413, 4414 i 4417 to z wolnych głowic i wagonów zestawiono zupełnie nowe TGV Réseau. Ponieważ były do składy dwusystemowe nadano im numeracje zaczynając od 551. I tak, ze składu wagonowego 4507 i głowicy 527 utworzono jednostkę TGV Réseau 551. Z 4508 i 552 powstała jednostka TGV Réseau 552, zaś jednostkę 531 przenumerowano na 553. Jednostka TGV Réseau 554 powstała w wyniku przenumerowania składu 4509, jednak wcześniej zmodernizowanego, tj. przystosowania składu wagonowego do TGV-POS. Służba TGV Réseau 554 trwała jednak kilka miesięcy, czyli do czasu kiedy gotowy był skład wagonowy TGV-Duplex. Z głowic Réseau 554 zestawiono TGV-RD 615 i zostały wagony. Biorąc pod uwagę, że do budowy TGV-POS 4417 rozparcelowano wcześniej skład 553, wagony z 554 przeszły do więc składu 553. Tak więc TGV Réseau 553 ma głowice od 531 i wagony od 4509. Obecnie są więc trzy jednostki o numeracji 551, 552 i 553 zwane też TGV R-POS, to ze względu na fakt, iż wagony przystosowane są do TGV-POS. Chodzi o hamulce szynowe zainstalowane w krajnych wagonach R1 i R8.

Szczegóły ilostanu dotyczące przebudowy TGV Réseau na TGV-R POS

   Głowice        Wagony        TGV Réseau    
(TGV-R POS)
527 4507 551
528 4508 552
531 4509(554) 553


TGV Reseau 520 © Patrick Meunier TGV Reseau 520 relacji Nice - Lille
19.04.2007
© Patrick Meunier
Bruxelles Midi; TGV-Réseau 4529; TGV9830 Bruxelles Midi - Marseille St Charles; 2004.06.23, 11h02 Bruxelles Midi
TGV Réseau 4529
TGV9830 Bruxelles Midi - Marseille St Charles
2004.06.23, 11h02
Champagne Ardenne TGV TGV Réseau 508  TGV2743 Paris Est - Reims 2007.06.22, 16h36 Champagne Ardenne TGV
TGV Réseau 508
TGV2743 Paris Est - Reims
2007.06.22, 16h36
Kabina TGV Réseau 4523; fot. André Sintzoff; 1996.09.28 Kabina TGV Réseau 4523
fot. André Sintzoff  


Konfiguracja i układ miejsc TGV Réseau

Jednostki oryginalne.

Siedzenia w układzie 2+2 w II klasie i 2+1 w I klasie.

TGV Réseau
M1 R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 M2
Klasa   1 1 1 Bar / 2 2 2 2 2  
Ilość miejsc   42 39 39 16 56 56 56 73 razem 377
Dla palących5   Nie Nie Tak Nie Tak Nie Nie Nie  
  1 2 3 4  
Numeracja TGV 2800x
(x = n° *2 - 1)

TGV 3800x
(x = n° *2 - 1)

TGV Au 281x
(x = n°)

TGV Au 384x1
(x = n°)

TGV Au 282x
(x = n°)

TGV Au 384x2
(x = n°)

TGV Au 283x
(x = n°)

TGV Au 384x3
(x = n°)

TGV Bu 284x
(x = n°)

TGV Bu 384x4
(x = n°)

TGV Bu 285x
(x = n°)

TGV Bu 384x5
(x = n°)

TGV Bu 286x
(x = n°)

TGV Bu 384x6
(x = n°)

TGV Bu 287x
(x = n°)

TGV Bu 384x7
(x = n°)

TGV Bu 288x
(x = n°)

TGV Bu 384x8
(x = n°)

TGV 2800x
(x = n° * 2)

TGV 3800x
(x = n° * 2)

1 Zawiera 6-siedzeniowy przedział konferencyjny (Le Salon), przedział bagażowy, minibar
2 Minibar
3 16 siedzeń w kabinie rodzinnej (Le Carré)
4 Zawiera 17- siedzeniowy przedział końcowy (Le Kiosque)
5 od 12 grudnia 2004 we wszystkich wagonach obowiązuje całkowity zakaz palenia

Schematy TGV Réseau (gif) :


Jednostki zmodernizowane (renowacja Lacroix przeprowadzona w latach 2005 - 2010)

Siedzenia w układzie 2+2 w II klasie i 2+1 w I klasie.

TGV Réseau
M1 R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 M2
Klasa   1 1 1 Bar / 2 2 2 2 2  
Ilość miejsc   33/161 39 39 10 52 52 52 68 razem 361
Dla palących   Nie Nie Nie Nie Nie Nie Nie Nie  
  3 4 3 2 2  
Numeracja TGV 2800x
(x = n° *2 - 1)

TGV 3800x
(x = n° *2 - 1)

TGV Au 281x
(x = n°)

TGV Au 384x1
(x = n°)

TGV Au 282x
(x = n°)

TGV Au 384x2
(x = n°)

TGV Au 283x
(x = n°)

TGV Au 384x3
(x = n°)

TGV Bu 284x
(x = n°)

TGV Bu 384x4
(x = n°)

TGV Bu 285x
(x = n°)

TGV Bu 384x5
(x = n°)

TGV Bu 286x
(x = n°)

TGV Bu 384x6
(x = n°)

TGV Bu 287x
(x = n°)

TGV Bu 384x7
(x = n°)

TGV Bu 288x
(x = n°)

TGV Bu 384x8
(x = n°)

TGV 2800x
(x = n° * 2)

TGV 3800x
(x = n° * 2)


1 - 16 miejsc w kl. 2 (w przedziale Le Kiosque) w tym 4 miejsca rozkładane i przestrzeń dla rowerów
2 - zawiera przedział rodzinny, oraz miejsce dla biura (miniprzedział)
3 - minibar
4 - przedział (3 miejsca) dla obsługi pociągu



Eksploatacja i perspektywy

SNCF zleciło wyprodukowanie łącznie 80 pociągów TGV - Reseau.
50 z nich przeznaczonych zostało do ruchu na terenie Francji - to jednostki dwusystemowe (1,5 i 25 kV) a reszta to TGV trójsystemowe przeznaczone na trasę północną do Brukseli, gdzie obowiązuje system 3 kV. W sześciu składach trójsystemowych TGV - Reseau, dodatkowo wyposażono system sygnalizacyjny RS4, obowiązujący we Włoszech. Składy eksploatowane są przez spółkę Artesia na trasie Paryż - Lyon - Turin - Milano.
TGV Réseau można obecnie spotkać na wszystkich liniach dużej prędkości we Francji, na większości zmodernizowanych liniach po których jeżdżą inne TGV (Duplex, Atlantique), ale przede wszystkim na LGV Est Européen i linii biegnacej z Bruxelles do Marsylii i Nice.
W 2007 roku, z chwilą oddania do eksploatacji LGV Est Européen, 19 jednostek TGV Réseau zostało przebudowane na zupełnie nowe jednostki TGV, mianowicie TGV RD i TGV POS. Głowice Réseau wraz z wagonami Duplex utworzyły TGV RD, a składy wagonowe Réseau i nowo wyprodukowane głowice, TGV POS. Pierwszym rozpalcelowanym składem był TGV Réseau 515. Skład przestał istnieć w czerwcu 2006 roku i z jego głowic zestawiono pierwszy TGV RD (Réseau – Duplex) o numerze 601. W wyniku powstania 19 jednostek TGV-RD ilostan TGV Réseau został więc zmniejszony do 59 jednostek. Biorąc jednak pod uwagę, że trójsystemowa jednostka 4531 eksploatowana od początku przez Thalys jako PBA 4531, w lipcu 2007 przekazana została do SNCF, ilostan TGV Réseau wynosi w sumie 60 jednostek. TGV Réseau jako ex Thalys PBA 4531 ma numeracje 4551 i od kwietnia 2008 ma oryginalne atlantyckie (niebieskie) malowanie.
Warto też zaznaczyć, że trzech składów wagonowych trójsystemowych jednostek TGV Réseau 4507-4509, wraz z głowicami TGV Réseau 527,528,531 utworzono nowe jednostki TGV Réseau o numeracji 551-553. Te jednostki jako ex 527,528,531 nazwane są też TGV R-POS, ponieważ składy wagonowe zmodernizowane zostały pod TGV-POS. Zewnętrze od pozostałych TGV Réseau różni je tylko hamulec szynowy zainstalowany na wózkach w skrajnych wagonach R1, R8.