+alt+ ") Nowe.focus() } //-->
    trwa ładowanie menu ...


THALYS to Międzynarodowe Towarzystwo Kolejowe - przedsięwzięcie, które scala linie dużych prędkości łącząc miasta : Paryż (Francja), Bruksela (Belgia), Amsterdam (Holandia) i Köln (Niemcy). Podobnie jak Eurostar, łączy ze sobą koleje kilku krajów w działalności półprywatnej - komercyjnej.

Thalys wszedł do eksploatacji 2 czerwca 1996, z 10-cioma czerwono srebrnymi pociągami, a całkowite zamówienie zrealizowane zostało w 1998 roku, w którym ilość pociągów wyniosła 27.
Zasadniczy obszar działania Thalys to ciąg linii dużej prędkości LGV Nord-Europe i L.1 Belge. Stanowi on połączenie w jednogodzinnym takcie z Paryża, Marne la Vallee (Disneyland) z Brukselą jak i również w takcie dwugodzinnym do Amsterdamu, Oostendy i Köln. W chwili obecnej połączenie do Köln realizowane jest poprzez nowo wybudowany 61 km odcinek linii dużej prędkości L.2 Belge położonej między Brukselą a Liege.
Sieć pociągów Thalys to również połączenia do Genevy, Bourg-St-Maurice, Liege (przez Namur) i okresowo (wakacje) do Marseille. Kursowanie na tych trasach jest jednak bardzo nieregularnie, głównie w świąteczne dni lub weekendy - podobnie jak poprzednich rozkładach, kiedy to w wybrane dni Thalys'em można było dojechać do Lyonu i Bordeaux. Warto zaznaczyć iż w poprzednich rozkładach Thalys kursował także do Düsseldorfu

Sieć pociągów Thalys

Główne połączenie Thalys, Paryż – Bruksela z czasem przejazdu 1h25 przyczyniło się do dużego sukcesu marketingowego spółki i w krótkim czasie stało się też powodem całkowitego upadku połączeń lotniczych między tymi miastami. Czasy jazdy miedzy Paryżem a Kolonią i Amsterdamem kształtują się na poziomie - odpowiednio 4h09 dla Amsterdamu i 3h50 w przypadku Köln. W najbliższej przyszłości, po zmodernizowaniu i po zbudowaniu linii dużej prędkości z Antwerpii do Rotterdamu i z Liege do Köln, prognozuje się iż czasy przejazdu dla obu tych połączeń ulegną skróceniu do 3h03 w przypadku Amsterdamu i ok 3h25 dla Köln.

Zestawienie prędkości i odległości głównych linii Thalys


Sieć połączeń Thalys w latach


Thalys w Kilku ważnych datach

 2 czerwiec 1996  Oficjalne uruchomienie połączenia Paris - Bruxelles z czasem przejazdu 2h03, oraz Paris - Amsterdam
(czas przejazdu 4h47) jest jednocześnie powstaniem Thalys
 14 grudzień 1997  Otwarcie linii dużej prędkości w Belgii pozwala na skrócenie czas przejazdu z Paryża do Brukseli do 1h25.
Czas przejazdu do Amsterdamu skrócono o 30 min.
Otwarcie połączenia do Niemiec, tj. do Aachen i Köln.
 19 grudzień 1998  Uruchomienie połaczenia Thalys Snow - zimowego połączenia Bruxelles z Bourg-Saint-Maurice i francuskich Alp.
 28 listopad 1999  Nowe połączenie Bruxelles - Roissy Charles de Gaulle Airport - Marne-la-Vallee-Chessy
 29 maj 2000  Uruchomienie połączenia do Düsseldorfu.
 16 Czerwiec 2000  Thalys Sun, czyli połaczenia Bruxelles z Valence, Avignon, a także z Marseille (od czerwca 2001 roku) w okresie letnim.
 15 grudzień 2002  Otwarcie nowej linii dużej prędkości między Liege i Brukselą pozwala na skrócenie czasu jazdy z Paryża do Köln z 4h05 do 3h53.
 1 kwietnia 2005  Porozumienie ze spółką Eurostar, umożliwiające połączenie z Londynu do Köln w tej samej cenie biletu
 2 czerwiec 2006  10 lat Thalys !
Z okazji tego wydarzenia na dworcu Bruxelles-Midi otworzono specjalną wystawę ThalysVillage, oraz specjalną ofertę przejazdu. Paryż - Bruksela za jedyne 10 Euro.


Marka Thalys


Thalys został zaprojektowany przez firmę Total Design z Brukseli . Finezyjna nazwa Thalys nie ma żadnego znaczenia, miała to być tylko łatwa do wymówienia i zapamiętania marka w wielu obcych językach. Wygląd pociągów Thalys, to czerwień reprezentujący moc i kolor srebrny, symbolizujący wyszukaną zaawansowaną technologię. Niemniej ciekawy jest wygląd lokomotyw CC 40100 z logo Thalys. Nawet w stosunku do SNCF, SNCB, NS, DBAG - kobiecy profil przodu lokomotywy z białą strzałą, który symbolizuje szybkość.

Thalys kl. 1 Thalys kl. 2 Wagon Thalys komfort 1 i 2    
 Thalys Kiosque, wagon R8 komfort 2  Thalys Kiosque, wagon R8 komfort 2 Wagon Kiosque R8
komfort 2    
 Thalys Kiosque, wagon R1 komfort 1 Thalys Bar fot. ©Sascha Jokiel Wagon Kiosque R1 komfort 1
oraz Bar
fot. © Sascha Jokiel

Firma projektująca wygląd pociągu zdecydowała się zminimalizować wizualne różnice między I i II klasą. Kolorem dominującym w obu klasach jest czerwień. Różnice są tylko między logo Thalys, widocznym na siedzeniach. W klasie II jest zielony, zaś w klasie I jasnofioletowy. Wszędzie położone są dywany.

Flota TGV Thalys


Paris Gare du Nord; Thalys PBA 4540 i PBKA 4331; 2002.10.21, 11h37 Thalys PBA i PBKA
Paris Gare du Nord
PBKA 4331 i Thalys PBA 4540
2002.10.21, 11h37

Thalys posiada dwa rodzaje pociągów TGV - PBA i PBKA. Powyższe skróty pochodzą od nazw miast przez które przejeżdżają. PBA to Paris-Brussels-Amsterdam, a PBKA to skrót od Paris-Brussels-Koln,Amsterdam. Thalys PBA wywodzi się ściśle z TGV Réseau - drugiej generacji pociągów TGV, natomiast PBKA można już już zaliczyć do III generacji TGV. Wagony są takie same jak w PBA, czy TGV Réseau, ale lokomotywa to już głowica napędowa z TGV Duplex, której dołożono urządzenia do obsługi dodatkowego systemu zasilania - 15 kV 16 2/3 Hz, taki jaki obowiązuje w DB AG. Pierwotnie Towarzystwo zamówiło 27 PBKA, ale na wskutek opóźnień wynikłych podczas projektowania i produkcji, pierwsze 10 pociągów wykonano jeszcze jako drugiej generacji (końcówka produkcji TGV Réseau) by tym samym rozpocząć eksploatację zgodnie z wcześniej założonymi terminami.


Thalys PBA

Thalys PBA

Thalys PBKA

Thalys PBKA

 Paris Gare du Nord   Thalys PBA 4435  Thalys PBKA 4306 2004.06.15, 10h23
Paris Gare du Nord
Thalys PBA 4435
Thalys PBKA 4306
2004.06.15, 10h23
 Bruxelles Midi  Thalys PBKA 4344 THA9417 Paris Nord - Köln-Deutz  Thalys PBA 4540 THA9952 Bruxelles Midi -   Marne la Vallee Chessy   2004.06.23, 10h27
Bruxelles Midi
Thalys PBKA 4344
THA9417 Paris Nord - Köln-Deutz
Thalys PBA 4540
THA9952 Bruxelles Midi - Marne la Vallee Chessy
2004.06.23, 10h27


Metamorfoza Thalys, czyli nowy nowy wystrój wnętrz jednostek Thalys

Ponad 10 letni okres eksploatacji jednostek Thalys był okresem na tyle długim, że jednostki przestały być wyznacznikiem jakości i wysokiego komfortu podróżowania, tym bardziej, że pozostałe TGV, eksploatowane przez SNCF poddane były już renowacji w 2005 roku. W 2008 r. Spółka Thalys podjęła decyzję o modernizacji swoich jednostek.
Projekt renowacji stworzony został przez biura projektowe Enthoven Associates Design Consultants z Belgii oraz Avant-Premiere Design Graphique z Francji. Jednostki przebudowywane są w Technicentre d'Hellemmes koło Lille. Pierwszą zmodernizowaną jednostką był Thalys PBA 4537, który został przebudowany w czerwcu 2008 r.

Zmodernizowany Thalys PBA 4537 fot. Sylvain Bouard Pierwszy zmodernizowany Thalys PBA 4537  
Argis, THA9920, Amsterdam - Bourg Saint Maurice
24.01.2009
fot. Sylvain Bouard
zjęcie pochodzi z vuesurlavoie.com

Nowy Thalys różni od starego nie tylko wygląd zewnętrzny, ale przede wszystkim wnętrze, które z punktu widzenia podróżnego zostało gruntownie przebudowane. Zasadniczo zachowano bordową kolorystykę wnętrz w wagonach komfort 1 i komfort 2, jednak zmieniono fotele nadając im wygodniejszy profil i maksymalnie wykorzystano przestrzeń między siedzeniami. Zmieniono też stoliki, a w wagonach komfort 1 zainstalowano gustowne lampki. Ciemno bordowa wykładzina położona jest wzdłuż całego składu pociągu. Przebudowano też toalety. Poważnej metamorfozie poddany został wagon barowy, w którym serwowane są całkowicie nowe posiłki. Personel został wyposażony w ekskluzywne mundury, zaprojektowane przez Ewę Gronbach. Nowy Thalys wyróżnia z zewnątrz większe logo znajdujące się na głowicy napędowej, którego przedłużenie, w postaci chromowej linii rozciąga się na całą jednostkę. Chromowa linia ma symbolizować pędzący Thalys, który przy prędkości 300 km/h zostawia po sobie tylko chromową strzałę.
Początek eksploatacji nowej jednostki to styczeń 2009 r. Takiej metamorfozie mają być poddane wszystkie jednostki Thalys do roku 2010.

 Thalys komfort 1  Thalys komfort 2 Zmodernizowany Thalys
komfort 1 i komfort 2
Zdjęcie przedstawiono
dzięki uprzejmości
Christophe de la Chapelle.
fot. © Christophe de la Chapelle
 Thalys komfort 1  Thalys komfort 2 Zmodernizowany Thalys
komfort 1 i komfort 2
Zdjęcie przedstawiono
dzięki uprzejmości
Christophe de la Chapelle.
fot. © Christophe de la Chapelle
 Thalys komfort 1 - wagon R1  Thalys komfort 2 - wagon R8 Zmodernizowany Thalys
Przedziały kiosque w wagonach
końcowych R1 - komfort 1
i R8 - komfort 2
Zdjęcie przedstawiono
dzięki uprzejmości
Christophe de la Chapelle.
fot. © Christophe de la Chapelle
 Thalys  - BAR  Thalys komfort 2 - BAR Zmodernizowany Thalys
Wagon BAR
Zdjęcie przedstawiono
dzięki uprzejmości
Christophe de la Chapelle.
fot. © Christophe de la Chapelle

Konfiguracja i układ miejsc Thalys PBA i PBKA

Siedzenia w układzie 2+2 w II klasie i 2+1 w I klasie.

Thalys PBA
Thalys PBA
Thalys PBKA Thalys PBKA
M1 R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 M2
Klasa   1 1 1 Bar / 2 2 2 2 2  
Ilość miejsc1   42(40) 39 39 16 56 56 56 73(72) razem 377
        (374) 
Dla palących5   Nie Nie Tak Nie Tak Nie Nie Nie  
  2 3 4 4 5  
Numeracja TGV 3800x
(x = n° *2 - 1)
TGV Au 384x1
(x = n°)
TGV Au 384x2
(x = n°)
TGV Au 384x3
(x = n°)
TGV Bu 384x4
(x = n°)
TGV Bu 384x5
(x = n°)
TGV Bu 384x6
(x = n°)
TGV Bu 384x7
(x = n°)
TGV Bu 384x8
(x = n°)
TGV 3800x
(x = n° * 2)

1 W nawiasach podano ilość miejsc w jednostkach zmodernizowanych
2 Zawiera 6(4)-siedzeniowy przedział konferencyjny (Le Salon), przedział bagażowy, minibar
3 Minibar
4 8 siedzeń w kabinie rodzinnej (Le Carré)
5 Zawiera 17(16)-siedzeniowy przedział końcowy (Le Kiosque)
6 od 13 czerwca 2004 we wszystkich wagonach obowiązuje całkowity zakaz palenia

Schematy Thalys (gif) :