+alt+ ") Nowe.focus() } //-->
    trwa ładowanie menu ...

Thalys PBA


Thalys PBA 4540, Dordrecht, 2005.10.11 fot. Leen Dortwegt Thalys PBA 4540
Dordrecht
2005.10.11
fot: Leen Dortwegt  

TGV Thalys PBA bazują na trójnapięciowej wersji pociągów TGV Réseau i po raz pierwszy były zaprezentowane 9 stycznia 1996 przez koleje Belgijskie (SNCB) w Brukseli, oraz przez koleje Holenderskie Dutch (NS) w Utrechcie. Ceremonia prezentacji w Paryżu miała miejsce 17 stycznia 1996 na stacji Gare du Nord . Wszystkie 10 były własnością SNCF serii 4500 jako brat Réseau. Mogły pracować pod napięciem 25kV 50Hz AC, 1.5kV i 3kV DC.

Oprócz nowego, czerwonego wyglądu dodatkowo zawierały techniczne innowacje polegające na instalacji holenderskiej sygnalizacji kabinowej ATB (wersja IV). To wyposażenie było uzupełnieniem do sygnalizacji kabinowej TVM 430 (używanej na liniach dużych prędkości w SNCF), systemu KVB (używanej w konwencjonalnych liniach we Francji), i systemu TBL (sygnalizacja kabinowa używana w Belgii). Te dodatki pociągały za sobą montaż kilku dodatkowych paneli elektronicznych, oraz wyświetlacz w każdej kabinie. Specjalna uwagę należało poświęcić Holenderskiemu systemowi sygnalizacji który używa częstotliwości 75Hz łatwo zakłócanej przez trakcję prądu przemiennego.
Pantografy GPU (Grand Plongeur Unique) musiały zostać zmodyfikowane tak, aby umożliwić ich współpracę z trakcją w Holandii (zawieszenie jak most zwodzony, a nie jak typowo na lince nośnej).

Od 2009 roku jednostki Thalys poddane zostały renowacji. Modernizacje składów rozpoczęto od jednostek PBA, a to głównie z powodu instalacji sygnalizacji kabinowej ERTMS poziom 2, która jest niezbędna do eksploatacji Thalys na nowo otwartej linii dużej prędkości HSL Zuid w Holandii. Przy okazji tej modernizacji nieznacznej zmianie uległo malowanie jednostek, ale przede wszystkim wnętrze, które poddane było poważnej metamorfozie. Pierwszą zmodernizowaną jednostką był Thalys PBA 4537, który został przebudowany w czerwcu 2008 r.

Dane techniczne pociagów Thalys PBA

Thalys PBA
Thalys PBA

Seria
38000
generacja
II
Rok budowy
1995 - 96
Wykonawca
GEC Alsthom
liczba głowic / wagonów
2 / 8
miejsca siedzące
1 klasa / 2 klasa
120 / 257
Ilość systemów zasiania
3
Systemy zasilania
25kV/50Hz
1500V DC
3 kV DC
systemy kontroli prędkości
KVB 
Crocodile 
TBL (Belgia)
ATB (Holandia)
systemy sygnalizcji kabinowej
TVM 430
TVM 300
ERTMS poziom 2 (w zmodernizowanych jednostkach)
Maksymalna dopuszczalna prędkość
320 km/h
Maksymalna planowa prędkość
320 km/h na LGV
220 km/h
na klasycznych liniach
(160 km/h przy 3KV)
Droga hamowania przy prędkości
300 / 270 / 160
3350 / 2650 / 900 m
Maksymalna siła pociągowa
212 kN
    liczba osi / z tego liczba osi napędzanych    
26 / 8
liczba / rodzaj silników
    8 / 3-fazowe synchroniczne autopilotowe    
Maksymalna moc
8750 kW (25 kV)
3680 kW (1500V, 3 kV)
moc silnika trakcyjnego
1120 kW
masa silnika trakcyjnego
1460 kg
prędkość obrotowa
4000
typ zestawów kołowych / układ osi
Monobloc / 'Bo' 'Bo' - Y237B
Sprężynowanie wagonu
Pneumatyczne
masa netto pociągu
388 t
długość pociągu
200,19 m
Długość / szerokość wagonów
155,89 / 2,904 m
Długość wagonu
środkowego / skrajnego
18,7 / 21,845 m
    wysokość wagonu od szyn
odległość podłoga - tory
    odległość tory - wagon
3.48 / 1,069 / 0,22 m
Długość / szerokość / wysokość
jednostki napędowej
22,15 / 2,814 / 4,1 m
Masa jednostki napędowej
67 800 kg
ilość jednostek
9
Stacjonowanie jednostek
Technicentre Le Landy
Obszar działania (LGV)
Nord Europe (LN3) 
Interconnexion 
Rhône-Alpes (LN4) 
Méditerranée (LN5) 
Dworzec w Paryżu na którym
można spotkać Thalys PBA
Gare du Nord
Numeracja
4532-4540
Uwagi
Jednostkę 4531 w 07/2007 skreślono z ilostanu Thalys.
Obecnie jednostka 4531 jest w posiadaniu SNCF
i ma oryginalne, atlantyckie malowanie.


Bourg-Saint-Maurice Thalys PBA 4537 26.02.2005 fot. (c)Floflo Thalys PBA 4537
Bourg-Saint-Maurice
26.02.2005
©Floflo
Kabina Thalys PBA; fot: Peter Schokkenbroek Kabina Thalys PBA
fot: Peter Schokkenbroek  
Zmodernizowany Thalys PBA 4537 fot. Sylvain Bouard Pierwszy zmodernoziwany Thalys PBA 4537  
Argis, THA9920, Amsterdam - Bourg Saint Maurice
24.01.2009
fot. Sylvain Bouard
zjęcie pochodzi z vuesurlavoie.com
Kabina zmodernizowanego PBA fot. Sascha Jansen Kabina zmodernizowanego Thalys PBA
Na zdjęciu widoczny panel ERTMS
fot: Sascha Jansen  

Konfiguracja i układ miejsc Thalys PBA

Siedzenia w układzie 2+2 w II klasie i 2+1 w I klasie.

Thalys PBA
Thalys PBA
M1 R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 M2
Klasa   1 1 1 Bar / 2 2 2 2 2  
Ilość miejsc1   42(40) 39 39 16 56 56 56 73(72) razem 377
        (374) 
Dla palących5   Nie Nie Tak Nie Tak Nie Nie Nie  
  2 3 4 4 5  
Numeracja TGV 3800x
(x = n° *2 - 1)
TGV Au 384x1
(x = n°)
TGV Au 384x2
(x = n°)
TGV Au 384x3
(x = n°)
TGV Bu 384x4
(x = n°)
TGV Bu 384x5
(x = n°)
TGV Bu 384x6
(x = n°)
TGV Bu 384x7
(x = n°)
TGV Bu 384x8
(x = n°)
TGV 3800x
(x = n° * 2)

1 W nawiasach podano ilość miejsc w jednostkach zmodernizowanych
2 Zawiera 6(4)-siedzeniowy przedział konferencyjny (Le Salon), przedział bagażowy, minibar
3 Minibar
4 8 siedzeń w kabinie rodzinnej (Le Carré)
5 Zawiera 17(16)-siedzeniowy przedział końcowy (Le Kiosque)
6 od 13 czerwca 2004 we wszystkich wagonach obowiązuje całkowity zakaz palenia

Schematy Thalys (gif) :