+alt+ ") Nowe.focus() } //-->
    trwa ładowanie menu ...

Thalys PBKA


Thalys PBKA 4321; Paris Gare du Nord; 2003.06.21, 18h13 Thalys PBKA 4321
Paris Gare du Nord
TGV9444 Köln Deutz - Paris Nord
2003.06.21

TGV Thalys PBA są specjalnymi konstrukcjami, bezpośrednio wynikającymi z wcześniej wyprodukowanych i sprawdzonych pociągów. Wagony konstrukcyjnie niczym się nie różnią - są takie same jak w PBA, natomiast głowice napędową wzięto od TGV Duplex, uzupełniając je dodatkowym systemem zasilania i elektroniką (sygnalizacja kabinowa). Patrząc od strony czoła, Thalys PBKA zewnętrznie przypomina TGV Duplex (ma ten charakterystyczny zaokrąglony nos). Mówiąc obrazowo - Thalys PBKA to głowica z Duplex'a i wagony z PBA, które z zewnątrz są identyczne jak w TGV - Réseau. Zamówiono ich 27 w GEC-Alsthom 28 stycznia 1994 przez 4 zainteresowane koleje (SNCF, SNCB, NS i DBAG) jednak później zamówienie na 10 zestawów zostało anulowane.
SNCF zamówiło 6, NS (Holandia) - 2, a SNCB (Belgia) - 9. Koleje Niemieckie (DB) zainteresowało się tylko sfinansowaniem tylko 2 pociągów. Pełną eksploatację rozpoczęto w I kw. 1998.

Głowica Thalys PBKA pracuje pod czterema systemami napięć: 25kV 50Hz, 15kV 16 2/3 Hz, 3kV i 1.5kV DC. Ta różnorodność napięć wynika z różnorodności systemów trakcyjnych w krajach w których jest używany. Dodatkowo zainstalowano jeszcze dwa typy sygnalizacji kabinowej używanej w DB AG : MFA (Modulares Führerraum Anzeigegerät) - umożliwiający eksploatację pociągu na Niemieckich liniach dużych prędkości wyposażonej w sygnalizacje kabinową LZB (używany przez ICE) i Indusi. Tak więc pulpit kontrolny zdominowany jest przez dużą liczbę wyświetlaczy, w sumie siedmiu różnych systemów sygnalizacyjnych. Pewnie dlatego Thalys PBKA jest 50 % droższy od TGV Reseau. Ten pociąg, podobnie jak TGV Duplex nadaje się do prowadzenia pociągów zarówno po torze właściwym jak i niewłaściwym, tj. lewym lub prawym w zależności od obszaru w jakim się znajduje. Pulpit mechanika znajduje się dokładnie w środku kabiny, a ważne elementy służące do obsługi znajdują się po obu stronach pulpitu.
Na szczególną uwagę zasługuje specjalna konstrukcja odbieraka prądu. Siła docisku pantografu jest regulowana automatycznie i zależna jest od prędkości, kierunku jazdy i sieci w jakiej pociąg się znajduje.
Sumaryczna moc głowic napędowych, a tym samym prędkość maksymalna PBKA jest zależna od napięcia w trakcji. O ile przy napięciu trakcji 25 kV i 50 Hz, taka jaka obowiązuje na LGV, PBKA osiąga 300 km/h, oddając moc 8750 kW, to przy napięciu niższym już tylko 220 - 250 km/h, oddając moc - odpowiednio przy napięciu 1.5 kV DC i 3 kV DC - 3680 kW i przy 15 kV 16 2/3 Hz 5120 kW.
Wygląd i wystrój jest identyczny jak w pociągach PBA.
Od 2009 roku jednostki Thalys PBKA poddane zostały renowacji. Przy okazji tej modernizacji nieznacznej zmianie uległo malowanie jednostek, ale przede wszystkim wnętrze, które poddane było poważnej metamorfozie. Pierwszą zmodernizowaną jednostką Thalys PBKA była jednostka o numerze 4343, która została przebudowana 8 stycznia 2009 roku.

Dane techniczne pociagów Thalys PBKA

Thalys PBKA

Thalys PBKA

Seria
43000
generacja
III
Rok budowy
1996-98
Wykonawca
GEC Alsthom
liczba głowic / wagonów
2 / 8
miejsca siedzące
1 klasa / 2 klasa
120 / 257
Ilość systemów zasiania
4
systemy zasilania
25kV 50Hz
1500V DC
3kV DC
15kV 16 2/3 Hz
systemy kontroli prędkości
KVB 
Crocodile 
TBL (Belgia) 
ATB (Holandia)
Indusi (Niemcy)
systemy sygnalizacji kabinowej
TVM 430
TVM 300
LZB (Niemcy)
    Maksymalna dopuszczalna prędkość    
320 km/h
Maksymalna planowa prędkość
300 km/h na LGV
250 km/h (15 kV)
220 km/h
na klasycznych liniach
(160 km/h przy 3KV)
Droga hamowania przy prędkości
300 / 270 / 160
3350 / 2650 / 900 m
Maksymalna siła pociągowa
212 kN
    liczba osi / z tego liczba osi napędzanych    
26 / 8
liczba / rodzaj silników
    8 / 3-fazowe synchroniczne autopilotowe    
maksymalna moc
8750 kW (25 kV)
3680 kW (15 kV)
5160 kW (3 kV)
3680 kW (1500 V)
moc silnika trakcyjnego
1120 kW
masa silnika trakcyjnego
1460 kg
prędkość obrotowa
4000
typ zestawów kołowych / układ osi
Monobloc / 'Bo' 'Bo' - Y237B
Sprężynowanie wagonu
Pneumatyczne
masa netto pociągu
383 t
długość pociągu
200,19 m
Długość / szerokość wagonów
155,89 / 2,904 m
Długość wagonu
środkowego / skrajnego
18,7 / 21,845 m
    wysokość wagonu od szyn
odległość podłoga - tory
    odległość tory - wagon
3.48 / 1,069 / 0,22 m
Długość / szerokość / wysokość
jednostki napędowej
22,15 / 2,814 / 4,1 m
Masa jednostki napędowej
67 800 kg
ilość jednostek
17
Szczegóły ilostanu
7 (SNCB) 
2 (DB)
2 (NL)
6 (SNCF)
Stacjonowanie 
jednostek
    Jednostki SNCF w Technicentre Le Landy    
    pozostałe w Forest (Bruksela)    
Obszar działania (LGV)
Nord Europe (LN3) 
Interconnexion 
Dworzec w Paryżu na którym
można spotkać Thalys PBKA
Gare du Nord
Numeracja
4301-4307 (SNCB)
4321-4322 (DB)
4331-4332 (NL)
4341-4346 (SNCF)
Uwagi
    jednostki 4321-4322 finansowane są przez DB    
a eksploatowane przez Belgię

Koeln, Thalys PBKA 4343 fot. Claude Langlois Köln
Thalys PBKA 4343
fot. Claude Langlois  
Kabina Thalys PBKA; zdjęcie przedstawiono dzieki uprzejmości Patti - www.300km-h.net Kabina Thalys PBKA
zdjęcie przedstawiono dzieki uprzejmości Patti    
i pochodzi ze strony www.300km-h.net  

Konfiguracja i układ miejsc Thalys PBKA

Siedzenia w układzie 2+2 w II klasie i 2+1 w I klasie.

Thalys PBKA Thalys PBKA
M1 R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 M2
Klasa   1 1 1 Bar / 2 2 2 2 2  
Ilość miejsc1   42(40) 39 39 16 56 56 56 73(72) razem 377
        (374) 
Dla palących5   Nie Nie Tak Nie Tak Nie Nie Nie  
  2 3 4 4 5  
Numeracja TGV 3800x
(x = n° *2 - 1)
TGV Au 384x1
(x = n°)
TGV Au 384x2
(x = n°)
TGV Au 384x3
(x = n°)
TGV Bu 384x4
(x = n°)
TGV Bu 384x5
(x = n°)
TGV Bu 384x6
(x = n°)
TGV Bu 384x7
(x = n°)
TGV Bu 384x8
(x = n°)
TGV 3800x
(x = n° * 2)

1 W nawiasach podano ilość miejsc w jednostkach zmodernizowanych
2 Zawiera 6(4)-siedzeniowy przedział konferencyjny (Le Salon), przedział bagażowy, minibar
3 Minibar
4 8 siedzeń w kabinie rodzinnej (Le Carré)
5 Zawiera 17(16)-siedzeniowy przedział końcowy (Le Kiosque)
6 od 13 czerwca 2004 we wszystkich wagonach obowiązuje całkowity zakaz palenia

Schematy Thalys (gif) :