trwa ładowanie menu ...

Sygnały wskazywane przez system sygnalizacji
kabinowej TVM 430


Wyświetlacz TVM to podwójny rząd kwadratowych wskaźników, na którym pokazywana jest mechanikowi bieżąca dopuszczalna prędkość.
Wszystkie informacje pojawiają się wyłącznie przy wjeździe do nowego kantonu, a dodatkowo przy każdej zmianie informacji wyświetlanych przez TVM, towarzyszy sygnał dźwiękowy.

Sygnały TVM można podzielić na 6 zasadniczych grup :

  • Droga wolna - prędkość na zielonym tle.
    Oznacza to, że prędkość jaka pokazywana jest przez wskaźnik jest prędkością maksymalną i taką będzie można utrzymywać przez cały czas.
  • Droga wolna migająca - prędkość na zielonym tle, migająca
    Oznacza to, że możemy jeszcze jechać z taka prędkością jaka wyświetla się na wskaźniku, niemniej jednak, przy wjeździe do następnego kantonu mozemy się spodziewać ograniczenia prędkości
  • ostrzeżenie - prędkość wyświetlająca się w trzech białych rombach
    To prędkość, z jaka musimy utrzymać przy wjeździe do następnego kantonu. Oznacza to również, że prędkość nie będzie już dalej spadać.
  • ostrzeżenie migające - prędkość wyświetlająca się w trzech białych rombach, migająca
    To prędkość, z jaka musimy jechać przy wjeździe do następnego kantonu. z tym, ze system informuje nas, że prędkość maksymalna będzie jeszcze spadać.
  • Wykonanie - Prędkość wyświetlająca się białymi cyframi na czarnym tle
    Prędkość maksymalna z jaką możemy jechać przy wjeździe do następnych kantonów. Prędkość maksymalna nie będzie już spadać, a nawet może wzrastać.
  • Wykonanie migające - Prędkość wyświetlająca się białymi cyframi na czarnym tle, migająca
    Prędkość maksymalna z jaką możemy jechać przy wjeździe do następnych kantonów. Jednak ta prędkość będzie jeszcze spadać.

Specjalnymi wskazaniami dodatkowo są :

  • Trzy czerwone kwadraty które informują mechanika, iż obowiązującą maksymalną prędkością jest 30 km/h, jednak przy zbliżaniu się do nowego kantonu, mechanik musi za każdym razem wykonać hamowanie i identyfikacje tabliczki pod chorągiewką. Jeśli jest to tabliczka :
    mechanik może ruszyć z powrotem (max 30 km/h). Jeśli zaś
    mechanik nie może dalej jechać.
    - musi czekać aż na wyświetlaczu TVM wyświetli się cos nowego. Powinien tez wykonać kontakt radiowy z dyżurnym ruchu, który mu powie co mechanik ma dalej robić.
    Przeważnie pojawia się to jak jest tłok na linii, albo jak są jakieś problemy.
  • trzy czerwone romby z czarnymi zerami w każdym z nich
    Nakazuje mechanikowi natychmiastowe zatrzymanie przed wjazdem do nowego kantonu. Chociaż teoretycznie mechanik może jechać max 10 km/h.

Tabela wszystkich wskazań, jakie pojawiają się na wskaźniku TVM 430


wolna droga wolna droga
migająca
ostrzeżenie ostrzeżenie
migające
wykonanie wykonanie
migające
trzy kwadraty stop
320
300
270
230
220
200
170
160
130
080
060
30
0

Informacje dodatkowe pojawiające się na wskaźniku TVM

   Contrôle vitesse - przekroczenie prędkości
Mechanik przekroczył maksymalną dozwoloną prędkość - pociąg zostanie zatrzymany
   Sect - Strefa jazdy bezprądowej
Mechanik musi ustawić nastawnik na zero i otworzyć wyłącznik główny. Po zgaśnięciu tej lampki można z powrotem zamknąć wyłącznik główny i jechać dalej.
W TVM 430 mechanik nie musi interweniować (system sam otworzy i zamknie wyłącznik główny)
   1,5 / 25 kV - Zmiana systemu zasilania
Mechanik musi otworzyć wyłącznik główny, opuścić pantografy, zmienić napięcie, podnieść pantografy i ponownie zamknąć wyłącznik główny.


Sygnały i wskaźniki na liniach dużej prędkości LGV

Na liniach dużych predkości brak jest jakichkolwiek sygnalów, tak jak to ma miejsce na klasycznych linich, gdzie wystepuje sygnalizacja świetlna - stosuje się natomiast wskaźniki.

     normalna droga - wskaźnik kantonu po lewej stronie
     droga po torze niewłaściwym - wskaźnik kantonu po prawej stronie  
      normalna droga i informacja o rozjeździe (stosowane na LGV Est)
      droga po torze niewłaściwym i informacja o rozjeździe (stosowane na LGV Est)  
        F,Nf - wskaźniki przekraczalności lub nieprzekraczalności kantonów


Tabliczki informujące o zmianach sekcji zasilania 25 kV

Zasilanie LGV realizowane jest przez podstacje usytuowane wzdłuż lini. Podstacje pracują niezależnie, są od siebie odseparowane i z tego powodu przejazd poprzez granice sekcji odbywa sie przy jeździe bezprądowej. Łatwo to zauważyć - bo na chwile, w wagonie przestaje działać klimatyzacja.

    Zmiana napiecia w trakcji elektrycznej
 należy otworzyc wylacznik glowny, oraz opuscic pantografy  
    Poczatek strefy jazdy bezpradowej
    
 Opuscić pantografy

    Podnieść pantografy
  z tym że podniesienie pantografów i włączenie zasilania może nastapić  
  dopiero po ukazaniu się tabliczki REV
    REV
 używana przy jeździe bezpradowej lub z opuszczonymi pantografami  
 Tabliczka oznacza, że ostatni pantograf składu przejechał już przez sekcję krytyczną  
 i można włączyć z powrotem zasilanie w pociągu.
     koniec strefy jazdy bezpradowej


Wskaźniki początku i końca LGV

Informujące o poczatku LGV usytuowane są przez 3 wskaźniki - odpowiednio 300, 200 i 100 m przed poczatkiem linii.


  300 m do LGV        

  200 m do LGV        

  100 m do LGV        

  TGV - początek LGV        

  Fin TGV - koniec LGV        
 powyższy wskaźnik znajduje się 100 m
 przed pierwszym sygnałem klasycznej linii


Tabliczki informujące o instnieniu sygnalizacji kabinowej

  Tabliczka zapowiadająca linie wyposażoną w sygnalizacje kabinową (TVM)     
  Tabliczka wjazdu na linie wyposażoną w sygnalizacją kabinową
  Koniec sygnalizacji kabinowej