+alt+ ") Nowe.focus() } //-->
    trwa ładowanie menu ...

Wypadki pociagów TGV


Bezpieczeństwo w kolejach dużych prędkości

Koleje dużych prędkości TGV to najbezpieczniejszy rodzaj transportu - jednym z dowodów tego stwierdzenia, mogą być wypadki, które niestety się zdarzają, a które w przypadku pociągów TGV - w ciągu 20 letniej eksploatacji - nigdy nie kończyły się ofiarami lub poważnymi obrażeniami obsługi i pasażerów. Dowodziły natomiast o słuszności konstrukcji połączenia wagonów, jakim jest układ wspólnych wózków.
Ruch pociagów TGV można podzielić na dwie kategorie : na dedykowanych dla TGV liniach dużych prędkości (LGV) oraz ruch na liniach konwencjonalnych. Ruch pociagów tylko w 25% (w przeliczeniu na km) odbywa się na liniach dużych prędkości. Aby zrozumieć istote wypodków wymienionych poniżej należy pamietać, że większość z poważnych wypadków zdarzają się na liniach konwencjonalnych gdzie pociągi TGV narażone są na takie same niebezpieczeństwa jak inne, klasyczne pociągi.

Lista najważniejszych wypadków w historii TGV


11 październik 2008

  Wykolejenie, kolizja z innym pociągiem  
Pociąg   Thalys PBA 4536
Relacja   THA 9311, Paris Nord - Amsterdam
Miejsce   Klasyczna linia, okolice Goudy    
    Ilość rannych   brak

W dniu wypadku Thalys THA 9311 relacji Paris Nord – Amsterdam, z racji prac na odcinku Rotterdam – Den Haag – Amsterdam został skierowany przez Goudę. Na stacji Gouda około godziny 10h55 na ten sam tor skierowany został też pociąg IC 537 relacji Den Haag - Groningen. Kolizja nastąpiła przy małej prędkości, jednak wykolejeniu uległa głowica PBA 4536. Nikomu nic się nie stało.


2008.10.11 fot. ©arnold50 fot. © arnold50
2008.10.11 fot. ©P. Eymaal fot. © P.Eymaal



19 grudzień 2007

  Wypadek na przejeździe kolejowym  
Pociąg   TGV PSE 46
Relacja   TGV6561, Paris Lyon - Geneve
Miejsce   Klasyczna linia - Tossiat, niedaleko Bourg-en-Bresse    
    Ilość rannych   34 (lekko)

Około 9h20, TGV PSE 46 relacji Paris Lyon - Geneve przy prędkości ok. 100 km/h zderzył się z ciężarówką na przejeździe kolejowym. Kolizja miała miejsce w okolicy miasta Tossiat, w niecałe pół godziny po opuszczenia dworca Bour-en-Bresse. Ciężarówka z niewiadomych przyczyn utknęła na torach i w tym momencie zapory zostały opuszczone - pojazd nie zdołał się wydostać - powiedział Pascal Gauci z prefektury Ain.
Jedyną śmiertelną ofiarą wypadku jest kierowca ciężarówki. Według dyrekcji SNCF pociąg jechał po zwykłych torach z maksymalną dozwoloną prędkością. Przód pociągu wraz z lokomotywą wykoleił się, choć pociąg hamował przed przeszkodą. Troje rannych, w tym maszynista pociągu, zostało ewakuowanych do szpitali w Bourg-en-Bresse, a resztę rannych pasażerów opatrzono na miejscu. Ciężarówka wiozła wielkogabarytowy ładunek, którego charakteru nie określono.

2007.12.19 fot. Laurent Cipriani AP
2007.12.19 fot. Laurent Cipriani AP
2007.12.19 fot. Laurent Cipriani AP
2007.12.19 fot. Laurent Cipriani AP



30 styczeń 2003

  Wypadek na przejeździe kolejowym  
Pociąg   TGV Réseau
Relacja   Dunkerque - Paris Nord
Miejsce   Klasyczna linia - w pobliżu Esquelbecq    
    Ilość rannych   

TGV Réseau, obsługujący pociąg relacji Dunkerque - Paris Nord, zderzył przy prędkości 106 km/h z ciężarówką, która utknęła na przejeździe kolejowym w pobliżu Esquelbecq w północnej Francji. Poważnie uszkodzona została przednia głowica napędowa, ale wykolejeniu uległ tylko jedne wózek. Maszynista TGV odniósł w wypadku lekkie obrażenia.



31 październik 2001

  Wykolejenie na klasycznej linii (pęknięcie szyny)  
Pociąg   TGV Atlantique
Relacja   TGV8515, Paryż - Hendaye
Miejsce   Klasyczna linia - Saubusse, na południe od Dax    
    Ilość rannych   

TGV Atlantique, relacji Paryż - Hendaye, na granicy hiszpańskiej był już przy końcu swej podróży, gdy wykoleił się przy prędkości około 130 km/h. Stało się to w pobliżu miejscowości Saubusse, na południe od Dax. Końcowy wagon silnikowy wypadł z szyn i przewrócił na bok, natomiast poprzedzający go wagon doczepny z pasażerami po wykolejeniu zatrzymał się pochylony na bok. Pozostałe wagony nie wykoleiły się. Pięciu pasażerów pociągu zostało lekko rannych. Koleje SNCF podały, że przyczyną wypadku było pęknięcie szyny pod pociągiem. Jest zagadką, jak doszło do pęknięcia, gdyż na 30 min przed przejazdem pociągu TGV po torze przejechał pociąg techniczny, a następnie lekka lokomotywa, bez żadnych zdarzeń. Feralna szyna typu U36, o masie 50 kg/m została zabudowana w torze w latach 50. Przejechało po niej ok. 250 mln t ładunków, co stanowiło dopiero połowę jej przewidywanego obciążenia. Optyczne sprawdzanie szyny dokonane było ok. 2 tygodnie wcześniej i nie wykazało żadnych nieprawidłowości. Także pomiar wagonem defektoskopowym miesiąc przed wypadkiem niczego nie stwierdził. Prawdopodobną przyczyną mogio być zatem pęknięcie wewnętrznej powierzchni główki szyny lub pęknięcie zmęczeniowe wewnątrz szyny. Obie usterki są trudne do wykrycia standardowymi urządzeniami defektoskopowymi.




5 styczeń 2001

Wykolejenie na klasycznej linii
Pociąg   TGV Atlantique
Relacja   TGV8720, Brest - Paris
Miejsce   Klasyczna linia niedaleko Laval (Mayenne)    
    Ilość rannych   

Podczas zimowych burz warstwa błota pokryła torowisko. Mechanik o 6:49 TGV wyjechał z Brestu, skierował się do Paryża, w odległości 300 m ujrzał błoto i wyhamował do 120 km/h przed uderzeniem w błoto. Pociąg wykoleił się lekko podczas procedury zatrzymywania się.



5 Czerwiec 2000

Wykolejenie na linii dużej prędkości
Pociąg   Eurostar 3101/3102
Relacja   TGV9047, Paris - London
Miejsce   LGV Nord Europe, w pobliżu Croisilles (10 km na południe od Arras)    
    Ilość rannych   14 (lekko)

Belgijski eurostar 3101-3102 relacji 9047 (Paris to London), podróżujący na północ na torze nr 1 na LGV Nord z prędkością 300 km/h z 501 pasażerami. Mechanik wykrył nienormalne wibracje i zredukował prędkość do 200 km/h. O 17:54 czasu lokalnego przy prędkości 290 km/h w pobliżu małego miasta Croisilles (na południe Arras), przy mijaniu zwrotnicy zepsuło się przeniesienie napędu. Efektem tego było oddzielenie się napędu od ramy prowadzące do katastrofy. Zadziałały hamulce bezpieczeństwa w wózku 2 (numeracja od przodu), 3, i 23. Pociąg się wykoleił częściowo i zatrzymał się 1500 m dalej powodując zniszczenia torowiska. 14 ludzi w tym angielski mechanik zostało lekko rannych. Pasażerowie kontynuowali podróż do Londynu autobusami. Wagony, dzięki fenomenalnej konstrukcji opartej za wspólnych wózkach nie złożyły się w harmonijkę, tak to się wydawać mogło, lecz pozostały nienaruszone na torowisku.

TGV Haute Picardie fot. Associated Press




28 Listopad 1998

Wypadek na przejeździe kolejowym
Pociąg   TGV Atlantique
Relacja   Brest - Paris
Miejsce   Przejazd kolejowy 303, okolice Guipavas    
    Ilość rannych   

W dniu w którym strajkowali pracownicy kolei podwójny skład TGV Atlantique opuścił Brest i o 8:54, w 8 minucie podróży uderzył w ciężarówkę niedaleko Guipavas. 23 letni kierowca ciężarówki wyszeł bez szwanku. Pociąg jechał z prędkością poniżej 120 km/h, uderzył i zniszczył samochód, odłamki uderzyły w stojące w pobliżu samochody, na szczęście nikomu nic się nie stało. Lokomotywa została ciężko uszkodzona.

fot. Eugene Le Droff/Le Telegramme



9 maj 1998

Wypadek na przejeździe kolejowym
Pociąg   Thalys PBKA 4345
Relacja   TGV9344, Amsterdam - Paris
Miejsce   w pobliżu Hoeven, południowa Holandia    
    Ilość rannych   6 (lekko)

Cieżarówka zamierzała przejechać przez przejazd niestrzeżony w chwili gdy nadjechał pociąg. Kierowca ciężarówki zginął na miejscu, a lokomotywa i pierwsze dwa wagony wykoleiły się. Pociąż został cieżko uszkodzony. 6 pasażerów zostało lekko rannych. Została uszkodzona trakcja. Zdjęcia pokazują uszkodzone wagony R1 i R2 który musiały zostać przeznaczone na złom. Jednostka została naprawiona, uszodzone wagony R1 i R2 zostały wzięte z TGV Réseau 502, który uległ wypadkowi w 25 września 1997 r.

fot. Arie Kievit/Volkskrant




19 listopad 1997

      Wypadek na przejeździe kolejowym      
Pociąg   TGV Atlantique
Relacja   Brest - Paris
Miejsce   D140 droga w Neau, w pobliżu Laval    
    Ilość rannych   6 (lekko)

Ciężarowka wioząca weglan wapnia zablokowała się akurat na przejeździe kolejowym. Kierowca uciekł w ostatniej chwili, a pociąg uderzył w pozostawiony pojazd z prędkością 140 km/h, wykolejając wózek i uszkadzając trakcję.

fot. Valéry Hache (AFP)



19 październik 1997

      Pożar      
Pociąg   TGV PSE 15 (lub 45)
Relacja   TGV644, Lyon - Paris
Miejsce   niedaleko Montchanin, linia dużych prędkości LGV Sud-Est    
    Ilość rannych   

Ogień pojawił się w głowicy napędowej. Zadziałał hamulec bezpieczeństwa. Służby p.poż. rozpoczęły gaszenie 0.5 godziny później. Ogień zduszono aby nie rozprzestrzeniał się w kierunku mudułu mocy i transformatora. 621 pasażerów przetransferowano do innego pociągu co dało 5 godzin opóźnienia. Jednostka została odremontowana przy okazji planowej renowacji.

fot. AFP



25 wrzesień 1997

      Wypadek na przejeździe kolejowym      
Pociąg   TGV Réseau 502
Relacja   TGV7119, Paris - Dunkerque
Miejsce   Bierne, 10 km na południe od Dunkerque    
    Ilość rannych   7 (lekko)

Maszyna do układania asfaltu ugrzezła na przejeżdzie niedaleko Bergues. Opóźniony (z powodu strajków) o 80 min TGV7119 uderzył w maszynę z prędkością 130 km/h. Przednia lokomotywa wykoleiła się obróciła sie w lewo i osunąła się na nasyp. Lokomotywa została zniszczona, a mechanik został lekko ranny. Cztery wagony wykoleiły się, a dwa zsuneły się z nasypu jednak nie złożyły się dzięki konstrucji wózków. Niewielu pasażerów zostało rannych.
TGV Réseau 502 odholowano do naprawy. Głowica napędowa 38081 posłużyła jako zapasowa. Wagony R1 i R2 wykorzystono do naprawy Thalys PBKA 4345, uszkodzonego w wypadku w maju 1998 na przejeździe kolejowym.

fot. Pascal Rossignol (Reuters)
fot. Pascal Rossignol (Reuters)
fot. Dernieres Nouvelles D'Alsace
fot. LCI Television


10 sierpień 1995

      Wypadek na przejeździe kolejowym      
Pociąg   TGV Atlantique 394
Relacja   TGV8737, Paris - Brest
Miejsce   W pobliżu Vitré, pK 342, PN 172 przejazd kolejowy na drodze D34    
    Ilość rannych   2 (lekko)

Traktor z maszyną rolniczą ugrzązł w zbyt ciasnym dla niego przejeżdzie lini Paris - Brest. Automatycznie zamknęły się bariery przejazdu kolejowego. Pociąg z predkościš 140 km/h uderzył opuszczony pojazd. Pociąg się nie wykoleił i po 1,6 km zatrzymał się dzieki hamulcom bezpieczeństwa. Uszkodzeniu uległ nos pociągu TGV Atlantique394, maszty trakcji i przejazd kolejowy (bariery).

fot. David Adémas (Ouest France)



21 Grudzień 1993

      Wykolejenie na linii dużej prędkości      
Pociąg   TGV Réseau 511
Relacja   TGV7150, Valenciennes - Paris
Miejsce   stacja TGV Haute Picardie, pK 110.5, LGV Nord (Paris-Lille)    
    Ilość rannych   1 (lekko)

Był to najbardziej spektakularny wypadek TGV - światowy rekord przy którym wykoleił się pociąg. Wydarzył się on przed wybudowaniem stacji TGV Haute Picardie (dawna nazwa to Ablaincourt-Pressoir) w pobliżu południowego końca dzisiejszego peronu. Po okresie intensywnych opadów deszczu pod torem nr 2 utworzyła się rozpadlina. Właśnie dwa pociągi przejeżdżały przez ten punkt i nic się nie wydarzyło. W 10 minut później o godzinie 7:06 TGV 7150 zapadł się w tą błotną dziurę (7 metrów długą i 4 metry szeroka i 1,5 głęboką).

TGV Haute Picardie fot. Jean-Marie Hervio / Le Parisien Libéré

Mechanik poczuł tąpnięcie i uruchomił hamulce. Ostatnie 4 wagony i tylnia lokomotywa wykoleiły się. Pociąg zatrzymał się po 2.3 kilometrach Na szczęście pociąg nie wyskoczył z szyn dzięki sztywności składu co zawdzięcza konstrukcji umiejscowienia wózków. Tylko jeden pasażer został lekko ranny a drugi doznał szoku. Jak ustalono przypuszczalnie, dziura to pozostałość po okopach z czasów I wojny światowej. Od tej pory szczegółowo bada się tereny pod przyszłe torowiska.


14 grudzień 1992

      Wykolejenie na linii dużej prędkości      
Pociąg   TGV PSE
Relacja   TGV920, Annency - Paris
Miejsce   Mâcon-Loché TGV, pK 334, linii dużej prędkości LGV Sud-Est    
    Ilość rannych   27 (lekko)

O godzinie 7:33 - uszkodzenie wózka spowodowało wykolejenie się pociągu na stacji Mâcon-Loché TGV przy 270 km/h. Odłamki raniły osoby przebywające na peronie stacji i oczekujących na pociąg TGV970. Pociąg zatrzymał się bezpiecznie.



23 wrzesień 1988

      Wypadek na przejeździe kolejowym      
Pociąg   TGV PSE 70
Relacja   TGV736, Grenoble - Paris
Miejsce   PN 74, Voiron    
    Ilość rannych   2 zabitych, 60 rannych

Specjalny transport drogowy o wadze 80 ton wywrócił się na przejeździe kolejowym PN 74. Pociąg 736 pokonywał zakręt na wprost przejazdu z prędkością 110 km/h. Olbrzymi bałagan na przejeżdzie spowodowany przez wypadek drogowy spowodował kraksę o tragicznych skutkach : mechanik i jeden pasażer zginął. Było wielu rannych kiedy pierwszy wagon został rażony odłamkami. Wykoleiła się tylko przednia lokomotywa. Wrak był przedmiotem wielu badań i danych odnośnie testowania bezpieczeństwa w następnych generacjach TGV (TGV Duplex w którym powstały kontrolowane strefy uderzeniowe w celu absorbowania energii uderzeniowej). TGV PSE 70 nigdy nie wrócił do eksploatacji, a głowicę napedową 23140 użyto jako zapasowej we flocie PSE.



31 grudzień 1983

      Bombowy atak terorystyczny      
Pociąg   TGV PSE
Relacja   Marseille - Paris
Miejsce   Okolice Tain-l'Hermitage, na południe od Lyonu w Rhône Valley    
    Ilość rannych   

Bomba została umieszczona w przedsionku stojaka na bagaże. Bomba eksplodowała w tym samym czasie co druga bomba umieszczona w przechowalni bagażu na stacji Marseille St-Charles. Obie bomby zabiły 5 osób i raniły 50. Bomby podłożył terorosta Carlos the Jackal.

fot. APIAV


Przetłumaczono na podstawie tekstu Clem Tillier pochodzącego z TGVweb